امشب ماه در اوج زمینی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه جمعه –بیستم اسفندماه- به فاصله ۴۰۴ هزار کیلومتری زمین می رسد و با قطر زاویه ای ۲۹.۵۴ دقیقه قوسی ظاهر می شود و حدود ۵۹ درصد روشن است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه جمعه _بیستم اسفندماه_ ساعت ۰۲:۳۳ به دورترین نقطه در امتداد مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر درحضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز بین ۴.۲۹ دقیقه قوسی تا ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. البته تشخیص این مسئله در عمل دشوار است، زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند.

وی افزود: امشب ماه به فاصله ۴۰۴ هزار کیلومتری زمین می‌رسد و با قطر زاویه‌ای ۲۹.۵۴ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود و حدود ۵۹ درصد روشن است، سن آن ۹ روز است و در صورت فلکی ثور قرار دارد. در این روز ماه ساعت ۱۱:۳۶ طلوع می‌کند و ۰۲:۰۸ روز بعد غروب می‌کند.

کد خبر 560813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.