افزایش میزان زوال عقلی در دوران همه‌گیری کرونا

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بروز اختلالات ذهنی پس از مبتلا شدن به نوع شدید بیماری کووید-19 بسیار رایج است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال بروز زوال عقلی پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۵۰۰ فرد بالای ۶۰ سال که به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند، ۲۶۰ نفر آن‌ها درگیر نوع شدید بیماری بودند. محققان عملکرد شناختی بیش از ۴۰۰ زوج که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده بودند را به عنوان گروه کنترل بررسی کردند.

هیچ کدام از افراد شرکت کننده در مطالعه قبل از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹، دچار اختلالات شناختی، مشکلات عصبی، بیماری شدید قلبی، کبدی یا کلیوی و سرطان نشده بودند. ۱۲.۵ درصد از افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ یک سال پس از مرخص شدن از بیمارستان، دچار مشکلات شناختی شده بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال بروز زوال عقلی و اختلالات شناختی خفیف در میان افرادی که به بیماری کووید -۱۹ شدید مبتلا شده بودند، بیشتر از افرادی بود که به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ نشده بودند یا به صورت کلی درگیر این بیماری نشده بودند.

به گفته محققان، تقریباً ۱۵ درصد افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، یک سال پس از مرخص شدن از بیمارستان به زوال عقلی مبتلا شده بودند و تقریباً ۲۶ درصد این افراد دچار اختلالات ذهنی خفیف شده بودند. کمتر از یک درصد افراد بستری شده در بیمارستان که به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده بودند، دچار زوال عقلی شدند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Neurology منتشر شده است.

کد خبر 560811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.