خوب و بد پیدایش هایپرمارکت‌ در کلان‌شهرها

اگر روند تأسیس و سرعت ایجاد این مراکز تجاری به این شدت باشد، در آینده‌ای نه چندان دور این فروشگاه‌ها نیز از متضرران کسب‌وکار خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی در اختیار این رسانه قرار داده است: با گسترده شدن فرهنگ شهرنشینی و شهرگرایی مردم، افزایش جمعیت و مهاجرت از روستاها به کلان‌شهرها، پله پله میزان مصرف مردم در همه زمینه‌ها افزایش یافت. زندگی‌های نوین بشری توأمان شده است با مصرف بیشتر و تعویض سریع‌تر.

پیشرفت فناوری و تکنولوژی منجر به عرضه محصولات متنوع و با کیفیت‌تری نسبت به گذشته شده است. افزایش میزان تبلیغات و دسترسی سریع‌تر به کالاها و اجناس نیز یکی از عوامل افزایش مصرف کالاها در زندگی بشری امروز است. اگر با مو سفیدهای خانواده در خصوص گذشته صحبت کنید قطعاً به شما خواهند گفت که میزان مصرف غذاها، پوشاک، وسایل منزل و سایر مواردشان در این سطح و اندازه نبوده است، البته زندگی‌های امروز با زندگی‌های گذشته تفاوت‌های به سزایی دارد.

زمانی که فضای زندگی مردم در گذشته به محله ختم می‌شد، جمعیت کمتر بود، تکنولوژی با این سرعت رشد نکرده بود و وسایل نقلیه برای جابجایی چندان ساده و در دسترس نبود. فروشگاه‌های محلی برای خرید مردم مناسب بود و مایحتاج زندگی آنها از یک فروشگاه محلی مانند سوپرمارکت خریداری می‌شد و درآمد یک سرپرست خانوار نیز تأمین می‌شد (فروشنده سوپرمارکت).

با پیچیده شدن زندگی بشر امروزی، گسترده شدن شهرها و ورود برخی از مفاهیم فروشگاه‌های بزرگ شهری به کلانشهرها کمی شرایط تغییر کرد. در کلانشهرها شاهد بناهای بزرگ با ظرفیت‌های زیاد شدیم و موجب شد تا جمعیت زیادی را به سمت خودشان جذب کنند. این فروشگاه‌های بزرگ با عناوین مختلف، توان اقتصادی زیادی را داشتند که اگر بخواهیم به برخی از آنها اشاره کنیم، می‌توانیم بگویم که این فروشگاه‌ها به دلیل توان مالی بالا امکان خرید حجم زیادی از کالاها را از مبدا تولیدکننده دارند و همچنین می‌توانند تنوع زیادی را به خریداران ارائه کنند. با حذف واسطه‌ها، فروش با تخفیف، تنوع و ایجاد یک فضای تفریحی و گردشگری، میل خرید مردم از فروشگاه‌های محلی به سمت هایپرمارکت‌های بزرگ حرکت کرد.

جوانب مثبت پیدایش هایپرمارکت‌ها به این صورت است که خریداران در فروشگاه‌های بزرگ قیمت ارزان‌تری را خرید می‌کنند (با حذف واسطه‌ها). این فروشگاه‌ها تنوع بیشتری دارند و متقاضیان می‌توانند انواع محصولات خوراکی را تهیه کنند. در این مکان‌ها یک فضای تفریحی برای مردم فراهم است که می‌توانند اوقات فراغت خود را سپری کنند و با وقت کوتاه‌تر خرید زیادی از همه کالاها انجام دهند و برای مدتی نیازی به خرید برخی از محصولات نداشته باشند.

از جنبه بصری نیز این فروشگاه‌های بزرگ جذابیت‌های خاصی برای شهر دارند و اگر تمهیدات خاصی هم فراهم شود می‌تواند منجر به جذب گردشگرهای شهری شود و همچنین از لحاظ اشتغال نیز می‌توانند تعداد زیادی از افراد را به خدمت بگیرند و مشغول به اشتغال شوند.

جوانب منفی این مراکز تجاری به این صورت است که حذف واسطه قطعاً اتفاق خوبی است اما در بعضی از مواقع باید عمیق‌تر به این موضوع نگاه کرد. به طور مثال با راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ، برخی از عمده فروشان اصفهان نسبت به گذشته فروششان کاهش پیدا کرده است. همچنین بسیاری از سوپر مارکت‌های محلی نیز نسبت به گذشته فروش کمتری دارند و در این بین بسیاری از سرپرستان خانوار که صاحب این مشاغل بودند دچار مشکلات مالی شده‌اند.

این فروشگاه‌های بزرگ در صورتی که یک فروشگاه بزرگ‌تر از آنها افتتاح شود، می‌تواند جمعیت را به سمت خود بکشد. یعنی به صورت یک فعالیت دومینو وار عمل می‌کند و اگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل شهر به هایپرمارکت‌های بزرگ خارج شهر نگاه کنیم، می‌توانیم به این موضوع پی ببریم. در شهر اصفهان نیز مواردی وجود داشته که با راه اندازی یک فروشگاه بزرگ، یک هایپر مارکت کوچک‌تر دچار ورشکستگی شده است.

زمانی که مردم وارد فروشگاه‌های بزرگ می‌شوند، ناخودآگاه و به صورت رفتاری تمایل به خرید بیشتری دارند. در بعضی مواقع کالاهایی را خرید می‌کنند که اصلاً به آنها نیازی ندارند یا نسبت به مقدار خریداری شده، مصرف ناچیزی دارند. به همین دلیل همیشه میزان هزینه‌کرد خانوار در فروشگاه بزرگ از فروشگاه‌های محلی بیشتر است.

براساس آمار، سرانه مغازه و فروشگاه در شهر اصفهان بیش از نیاز مردم است و همین موضوع منجر به نابسامانی‌هایی شده است. لازم است چه در بحث فروشگاه‌های محلی چه در بحث هایپرمارکت‌های بزرگ سیاست‌های مدیریتی برای تأسیس آنها اتخاذ شود. در همین هایپر مارکت‌های موجود در شهر اصفهان شما می‌توانید مشاهده کنید که در طبقات بالایی این فروشگاه‌ها عملاً کسب و کار جریان خوبی ندارد و به خصوص در اواسط هفته‌ها میزان مشتری بسیار کم است.

حال تصور کنید به جای دو هایپرمارکت چند طبقه در اصفهان، بیست هایپرمارکت وجود داشته باشد. در این صورت عملاً شرایط برای همه این مراکز تجاری دشوارتر خواهد شد. لذا لازم است به منظور کنترل میزان مشتری و ورود افراد به این مجموعه‌ها و حتی حفظ کسب و کار محلی، روند و رویه‌ای در جهت ایجاد این مراکز گرفته شود. تأسیس بیشتر این مراکز تجاری منجر به شکست شدیدتر کسب و کارهای محلی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تخلیه مغازه‌های درون شهر به علت عدم توان پرداخت اجاره بها خواهیم بود. اگر روند تأسیس و سرعت ایجاد این مراکز تجاری به این شدت باشد، در آینده‌ای نه چندان دور این فروشگاه‌ها نیز از متضرران کسب‌وکار خواهند بود.

کد خبر 560758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.