وضعیت بورس امروز چگونه بود؟

رشد ۱۱ هزار واحدی شاخص کل امروز با همراهی کلیه نمادهای بازار همراه بود، رشد قیمت کامودیتی‌ها منجر به تأثیر گذاری بر قیمت اقلام صادراتی شده است و این موضوع منجر به بهبود نرخ‌های فروش شرکت‌ها و درنهاد بهبود درآمد آنها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد ۱۱ هزار واحدی شاخص کل امروز با همراهی کلیه نمادهای بازار همراه بود، رشد قیمت کامودیتی‌ها منجر به تأثیر گذاری بر قیمت اقلام صادراتی شده است و این موضوع منجر به بهبود نرخ‌های فروش شرکت‌ها و درنهاد بهبود درآمد آنها می‌شود، بازار امروز با ارزش معاملات چهار هزار ۵۰۰ میلیارد تومان توانسته رشد ۰.۸۸ درصدی را تجربه کند. شاخص کل فرابورس نیز روند مثبتی را در پیش گرفت و توانست ۱۲۴ واحد رشد را تجربه کند.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۱ هزار ۷۷۹ واحدی به سطح یک میلیون ۳۴۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار ۳۵۳ واحدی در سطح ۳۴۲ هزار ۶۹۰ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۸۸ درصد و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۶۹ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۳۶
تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۳۶

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۲۴ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۲۷۰ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۶۹ درصدی را تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۱۸
تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۵ هزار ۵۰۷ و ۳۱ هزار ۲۲۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد ۵۶۳ و سه میلیارد ۵۶۳ میلیون برگه سهم بود.

مجلس برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی مجوز داد

مجلس به دولت اجازه داد تا سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان از سهام و سهم‌الشرکه خود در شرکت‌های دولتی را صرف افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی کند، بانک‌های مذکور موظفند سه برابر این افزایش سرمایه را به تسهیلات حمایت از تولید و اشتغال اختصاص دهند.

بازار مشتقه ظرفیت‌های بسیاری در اختیار بازار سرمایه قرار می‌دهد

خدابخش، نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس اظهار کرد: بازار مشتقه ظرفیت‌های بسیاری در اختیار بازار سرمایه قرار می‌دهد، با راه‌اندازی بازار آتی انرژی در بازار سرمایه، امکانی فراهم می‌شود تا معاملات سهام شرکت‌های فروشنده و تولیدکننده‌ای که سهامشان نیز در بورس معامله می‌شود شفافیت بیش‌تری داشته باشند و هم‌چنین امکان پیش‌بینی درآمدها براساس سررسیدهای قراردادهای آتی فراهم می‌شود.

در راستای بهبود قیمت صندوق پالایش و دارایکم

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اظهار کرد: در حال حاضر هیچ قیمتی را نه تنها برای صندوق پالایش یکم بلکه برای هیچ سهمی نمی‌توان اعلام کرد. قیمت سهام قابل پیش‎بینی و برآورد دقیق نیست اما با توجه به شواهد و قرائن موجود انتظار اصلاح قیمت‌ها را داریم. تصمیماتی برای مدیریت این صندوق‌ها در سطح هیئت دولت و هیئت وزیران گرفته شده است. یک سری پیشنهاداتی هم ارائه کردیم که چون قطعی نشده نمی‌توان اعلام کرد. پیگیر این هستیم که در اساسنامه این صندوق‌ها تغییراتی ایجاد کنیم که به Nav ارزش خالص دارایی خودشان نزدیک‌تر شوند.

شفاف سازی کگل، قرارداد بلوک دوم و سوم نیروگاه شرکت فرعی گهر انرژی

شرکت فرعی گهر انرژی سیرجان در سال ۹۹ اقدام به برگزاری مناقصه جذب سرمایه گذار جهت احداث بلوک دوم و سوم نیروگاه سیکل ترکیبی به ترتیب به ظرفیت ۵۴۶ و ۵۰۹ مگاوات واقع در نیروگاه موجود گهران سیرجان نمود که برنده مناقصه بلوک دوم کنسرسیوم شرکت‌های مدیریت انرژی تابان هور و مپنا اعلام و پس از طی مراحل قانونی در تاریخ ۰۹ / ۱۲ / ۱۴۰۰ منجر به انعقاد و امضای قرارداد و توافقنامه در قالب الحاقیه قرارداد به صورت B.O.T گردید.

در تاریخ ۱۶ /۱۲ /۱۴۰۰ قرارداد و الحاقیه مذکور از سوی شرکت گهر انرژی به شرکت مدیریت انرژی تابان هور ابلاغ گردید. در خصوص بلوک سوم نیروگاه به ظرفیت ۵۰۹ مگاوات مشارکت شرکت‌های کیسون و ایرسا برنده مناقصه گردید و قرارداد به صورت B.O.T در تاریخ ۲۴ / ۰۸ / ۱۴۰۰ منعقد و امضا گردید. ضمناً دوران ساخت و احداث هر دو قرارداد فوق ۳۲ ماه می‌باشد که پس از پایان دوره فوق ۱۵۰ ماه دوره بهره برداری آغاز خواهد شد.

ذوب: ذوب آهن اصفهان امروز ۴,۰۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۷,۷۷۰ ریال عرضه کرد. ۶۰۰ تن آن تا قیمت ۱۴۹,۳۷۹ ریال رقابت شد که ۱.۱ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۴۹,۲۱۲ ریال مچ شد که ۱۰.۵ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در هشتم دی می‌باشد.

فجهان: مجتمع جهان فولاد سیرجان امروز ۱۵,۰۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۷,۷۷۰ ریال عرضه کرد. ۵۰۰ تن آن تا قیمت ۱۵۱,۵۱۹ ریال رقابت شد که ۲.۵ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۴۹,۷۸۲ ریال مچ شد که ۶ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۱ اسفند می‌باشد.

فخاس: مجتمع فولاد خراسان امروز ۲۰,۰۲۰ تن سبد میلگرد ۲۸ تا 14-A3 در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۷,۷۷۰ ریال عرضه کرد. ۵۵۰ تن آن تا قیمت ۱۵۲,۳۵۹ ریال رقابت شد که ۳ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۵۱,۸۰۳ ریال مچ شد که ۴.۹ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۱ اسفند می‌باشد.

افزایش سرمایه‌ها

صبا: مجوز افزایش سرمایه ۶۷ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

مادیرا: مجوز افزایش سرمایه ۷۳ درصدی از محل سود مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

لابسا: با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-00A-206 مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۷ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳۶۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۱,۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل سود انباشته مبلغ ۱,۴۴۰,۰۰۰ میلیون ریال،) در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

ولیز: بازگشت به نامه شماره ۳۰۰/۱۴۰۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ آن شرکت مبنی بر درخواست تمدید مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه به استحضار می‌رساند، به استناد ماده ۶ دستورالعمل اجرایی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و با توجه به دلایل ارائه شده، مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه آن شرک به مدت ۳۰ روز و تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ تمدید می‌گردد. شایان ذکر است مطابق ماده قانونی فوق‌الذکر، تمدید مهلت یاد شده را حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸، از طریق سامانه اطلاع رسانی کدال، به اطلاع عموم برساند همچنین مقتضی است در خصوص دلایل عدم اخذ مجوز انتشار اعلامیه پذیره نویسی از مرجع ثبت شرکت‌ها، افشای لازم از طریق سامانه کدال صورت پذیرد.

رخدادهای بازار جهانی

قیمت بیلت صادراتی ایران در هفته منتهی به ۱۴ اسفند سال ۱۴۰۰ نسبت به هفته گذشته ۱۲ دلار افزایش یافت و ۶۰۲ دلار معامله شد. در این هفته بیلت حوزه دریای سیاه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، ۶۷۳ دلار در هر تن معامله شد.

قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران در هفته منتهی به چهارشنبه دوم مارس در بحبوحه روند صعودی ناشی از اختلال در زنجیره تأمین به دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافت، فولاد ایران می‌تواند تا حدی خلأ ناشی از کمبود فولاد اوکراین و روسیه را در بازار که در نتیجه اختلال ناشی از حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده است را پر کند. ترکیه قیمت ضایعات آهنی را در پی حذف فولاد روسیه و اوکراین از بازار، به شدت افزایش داده است.

قیمت فعلی ۶۰۲ دلاری بیلت صادراتی ایران نسبت به سقف ۶۷۶ دلاری سال جاری ۱۱ درصد کاهش یافته و نسبت به کف ۵۴۱ دلاری ۱۱ درصد افزایش یافته است.

جهش قیمت کالاها در بازار آتی چین

قیمت سنگ آهن و زغال سنگ کک شو با توجه به جهش قیمت نفت، بیشترین رشد قیمت را در بازار آتی چین ثبت کردند. قیمت سنگ آهن با رشد ۱۸ درصدی همراه شد. افزایش قیمت نفت و گاز می‌تواند تقاضا برای زغال سنگ را تحریک کند. اوره و متانول با رشد قابل توجهی در بازار آتی مواجه شدند. به طور کلی تقریباً تمامی کالا در بازار آتی چین با رشد قیمتی همراه بودند.

حاشیه سود فولادسازان

حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد در مسیر نزولی از هفت درصد به ۱.۴ درصد رسیده است. هزینه تولید میلگرد با افزایش ۲۴۰ واحدی به ۴,۷۸۳ واحد رسیده و سود تولید میلگرد با ۹۰ واحد کاهش به ۶۷ واحد رسیده است. عرضه به تدریج در حال افزایش است اما تقاضا نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با سرعت کندتری در حال بهبود است. خریداران محتاطانه عمل می‌کنند. حاشیه سود تولیدکنندگان ورق گرم بهبود پیدا کرد و به ۸.۷ درصد رسید. هزینه تولید با افزایش ۲۳۶ واحدی به ۴,۷۱۳ یوان و سود با افزایش ۵۴ واحد به ۴۴۷ واحد رسیده است.
شرکت‌های تأثیر پذیر: کچاد، کنور، کگل، کگهر، ومعادن، وامید و واحیا

نقشه بازار بورس

کد خبر 560746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.