۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۸
نور چشم ایران

اراده فولادین جوانان ایرانی، غیرممکن‌ها را ممکن ساخت و شرایطی فراهم شد که ایران اکنون وارد باشگاه فناوری ساخت ماهواره‌های فضایی شود و به این ترتیب جمهوری اسلامی به یکی از معدود کشورهای دارای این فناوری پیچیده و حساس تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌المللی درباره پرتاب ماهواره "نور ۲" در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: پرتاب ماهواره فضایی "نور ۲" از سوی سازمان هوا فضای سپاه پاسداران که شگفتی ناظران حوزه‌های فناوری فضایی جهان را بر انگیخته یک انقلاب تکنولوژی در تاریخ ۴۳ ساله انقلاب اسلامی تلقی می‌شود.

این ماهواره که از مرکز فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در کویر شاهرود سمنان پرتاب شده توانست پس از ۴۸۰ ثانیه در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد و دقایقی بعد ماهواره نور ۲ توانست داده‌های مهمی از محیط پیرامونی خود به مرکز ارسال کند.

ماهواره نور ۲ که از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های ساخته شده در ایران تلقی می‌شود بر شانه ماهواره بر قاصد با موفقیت کامل به فضا پرتاب شد تا جایی که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از یک روز سکوت و پس از ارسال داده‌های ماهواره‌ای به زمین، ناچار به اعتراف شدند.

پس از ارسال سیگنال‌های اطلاعاتی از سوی نور ۲ به مرکز شاهرود، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکا قرار گرفتن موفقیت‌آمیز این ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری و ارسال اطلاعات حساس به زمین را رسماً مورد تأیید قرار داد.

صرف نظر از مختصات پیچیده ماهواره ارتقا یافته نور ۲ که طی دو سال اخیر دومین نوع آن تلقی می‌شود، ایران اکنون فضا را از انحصار برخی قدرت‌های استعماری دارای فناوری پرتاب ماهواره خارج کرد و بر عرش فناوری فضایی تکیه زد.

در سوم اردیبهشت ماه سال گذشته سازمان هوا فضای سپاه پاسداران ماهواره نور یک را که از نوع ماهواره سنجشی بود به فضا پرتاب کرد که با موفقیت تمام در مدار ۴۲۵ زمین قرار گرفت که آن هم در نوع خود یک موفقیت بزرگ در حوزه فعالیت‌های هوافضای جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.

این ماهواره با گذشت نزدیک به دو سال علی‌رغم تلاش سازمان دفاع هوافضای آمریکا برای خنثی ساختن امواج رادیویی و انحراف داده‌های ارسالی به زمین همچنان فعال است و تاکنون در مدار ۳۵۰ کیلومتری زمین بیش از ۱۰ هزار بار به دور کره زمین چرخیده است.

اساساً برخی قدرت‌های استعمارگر جهانی از جمله آمریکا که خود را مالک زمین، دریا و فضا تلقی می‌کنند انحصار ساخت و پرتاب ماهواره‌های اطلاعاتی و سنجشی را در اختیار دارند و اجازه دست‌یابی کشورهای مستقل را به چنین فناوری پیچیده نمی‌دهند.

متأسفانه در حوزه ماهواره‌های تصویری اکنون ۱۸ ماهواره تلویزیونی در مدار زمین قرار دارند که از این ۱۸ ماهواره، صهیونیست‌ها مالکیت ۱۴ ماهواره را به طور مستقیم در اختیار دارند و قوانین خود را بر کشورهایی که فرکانس‌های تصویری از این ماهواره‌ها، اجاره کرده‌اند تحمیل می‌کنند.

قطع گاه و بی‌گاه فرکانس‌های رادیو تلویزیونی ایران از سوی مالکان این نوع ماهواره‌ها نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها از رهگذر تسلط بر حوزه فناوری هوا فضا تلاش دارند تا افکار عمومی را مهندسی و یک حاشیه امن رسانه‌ای برای رژیم اسرائیل ایجاد کنند.

ورود سازمان هوافضای سپاه به این حوزه پیچیده در ابتدا غیر ممکن به نظر می‌رسید زیرا تحریم‌های اعمال شده علیه ایران مانع از دست‌یابی مهندسان ایرانی این حوزه به قطعات پیچیده و حساس ساخت ماهواره می‌شد.

اما اراده فولادین جوانان ایرانی، غیر ممکن‌ها را ممکن ساخت و شرایطی فراهم شد که ایران اکنون وارد باشگاه فناوری ساخت ماهواره‌های فضایی شده است و به این ترتیب جمهوری اسلامی به یکی از معدود کشورهای دارای این فناوری پیچیده و حساس تبدیل شد.

ایران شاید تنها کشور اسلامی تلقی می‌شود که با تکیه بر امکانات بومی خود انحصار فضا را از دست برخی قدرت‌های انحصارطلب و استعمارگر جهانی خارج کرد و توانست به طور مستقل و با برخورداری از دانش هوافضا چند ماهواره سنجشی را به فضا ارسال کند.

کد خبر 560745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.