آیا کرونای طولانی‌مدت باعث بروز افسردگی می‌شود؟

محققان معتقدند که یک ارتباط مستقیم بین افسردگی و کرونای طولانی‌مدت وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ تا مدت‌ها درگیر علائم مربوط به آن هستند، به این وضعیت کرونای طولانی‌مدت گفته می‌شود. متأسفانه بسیاری از افراد تا زمانی که علائم تشدید پیدا نکند، متوجه تأثیرات طولانی‌مدت کرونا نمی‌شوند. بنابراین لازم است افراد در مورد علائم کرونای طولانی‌مدت آگاهی کسب کنند تا بتوانند به بهبود آن کمک کنند. در ادامه به بررسی علائم رایج کرونای طولانی‌مدت می‌پردازیم:

کرونای طولانی‌مدت چیست؟

به عبارت ساده، در صورتی که فردی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، علائم خفیف تا شدید آن را تا مدت‌ها تجربه کند، دچار کرونای طولانی‌مدت شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که علائم رایج کرونای طولانی‌مدت شامل خستگی، تنگی نفس، اختلالات شناختی مانند احساس گیجی، فراموشی و از دست دادن تمرکز می‌شود.

آسیب عصبی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک ارتباط مستقیم بین کرونای طولانی‌مدت و آسیب عصبی وجود دارد، علائم آسیب عصبی شامل ضعف، دست درد و پا درد و خستگی می‌شود. محققان معتقدند که رشته‌های عصبی محیطی افراد مبتلا به کرونای طولانی‌مدت آسیب می‌بیند، این شرایط بر عصبی که تنفس، عروق خونی و گوارش افراد را کنترل می‌کند، تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

افسردگی

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تاکنون، تعداد افراد مبتلا به افسردگی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. با وجود اینکه یکی از دلایل بروز این اتفاق، قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی بوده است، محققان معتقدند که یک ارتباط مستقیم بین افسردگی و کرونای طولانی مدت نیز وجود دارد. افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند، سه برابر بیشتر از دیگران در معرض اضطراب و تقریباً دو برابر بیشتر از دیگران در معرض افسردگی قرار می‌گیرند.

مه مغزی

نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند مستقیماً بر قسمت‌هایی از بافت مغز تأثیر بگذارد و باعث بروز مشکلاتی مانند عدم تمرکز، مشکلات شناختی، خستگی، مشکلات رفتاری و دیگر علائم عصبی شود. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً ۲۵ درصد افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ دچار مه مغزی می‌شوند.

احساس سوزن سوزن شدن بدن

یکی از علائم رایج کرونای طولانی‌مدت، سوزن سوزن شدن بدن است، که نه تنها آزاردهنده است، بلکه بر عملکرد طبیعی بدن نیز تأثیر می‌گذارد. بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن مزمن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند سکته، تومور، ام‌اس و دیگر بیماری‌ها نیز باشد.

مشکلات قلبی

ویروس کرونا بر بسیاری از اندام‌های بدن به ویژه قلب تأثیر می‌گذارد، متخصصان اعلام کرده‌اند که افراد زیادی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ دچار مشکلات قلبی می‌شوند. نتایج یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۱ میلادی نشان می‌دهد که خطر بروز اولین سکته قلبی یک هفته پس از تشخیص بیماری کووید -۱۹، سه تا هشت برابر افزایش پیدا می‌کند. همچنین، محققان به این نتیجه رسیدند که خطر بروز لخته خون و سکته قلبی در هفته‌های بعد کاهش پیدا می‌کند، اما احتمال بروز این مشکلات حداقل برای مدت یک ماه زیاد است. به گفته پژوهشگران، بیماری کووید -۱۹ خطر ابتلا به مشکلات قلبی مانند میوکاردیت و پریکاردیت را افزایش می‌دهد.

کد خبر 560731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.