احداث کارخانه تبدیل دی‌اکسیدکربن به کربن خنثی در اسپانیا

نخستین کارخانه آزمایشی بیوالکتروشیمیایی کاملاً خودکار برای تولید کربن خنثی از دی‌اکسیدکربن (CO2) در شهر خیرونا اسپانیا عملیاتی شده است. این کارخانه نتیجه یک پروژه آزمایشی است که پس از برنده شدن در مناقصه عمومی سال ۲۰۲۱، در پارک علمی دانشگاه خیرونا احداث شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان، میزبان مناطق صنعتی هستند که از یک سو، رونق اقتصادی را به همراه دارند و از سوی دیگر موجب آلودگی شهرها می‌شوند. گازهای گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین مواردی است که مناطق صنعتی باید با آن مبارزه کنند.

سرنوشت انتشار دی‌اکسیدکربن با ورود به جو ختم می‌شود؛ جایی که به‌تدریج به دلیل اثر گلخانه‌ای، منجر به افزایش دمای زمین می‌شود.

احداث کارخانه تبدیل دی‌اکسیدکربن به کربن خنثی در اسپانیا

بسیاری از ما می‌دانیم که CO2 منبع مهمی برای فتوسنتز گیاهان است. به نظر می‌رسد که باکتری‌ها می‌توانند در تبدیل این گاز به محصولات صنعتی قابل استفاده مانند لاکتات و ایزوبوتن نیز قابل استفاده باشند.

برای این منظور، یک فرآیند آنزیمی هیبریدی برای جذب CO2 از منابع صنعتی آزمایش می‌شود و تبدیل «CO2 جذب شده» به محصولات نهایی از طریق سه پلتفرم میکروبی اختصاصی مختلف که نماینده طیف وسیع‌تری از محصولات و کاربردها هستند، محقق خواهد شد.

توسعه و بهینه‌سازی فرآیندهای زیستی در دو خط اتفاق می‌افتد: تخمیر و سیستم‌های بیوالکتروشیمیایی؛ با این حال، خود این فرآیند به عنوان غیر فتوسنتزی توصیف شده است.

احداث کارخانه تبدیل دی‌اکسیدکربن به کربن خنثی در اسپانیا

هدف پروژه، ایجاد فرآیندهای جایگزین برای تولید مواد شیمیایی (در مقیاس تجاری) به روشی پایدارتر است. با این حال، هنوز نیاز به غلبه بر بعضی موانع فنی و اقتصادی وجود دارد که فرآیندهای بیوتکنولوژیکی برای تبدیل CO2 متحمل آن می‌شوند.

برای مثال، هزینه‌های پیش تصفیه گاز بسیار بالا است، انتقال گاز در بیورآکتورها کمتر از حد مطلوب است و هزینه‌های بازیابی محصول گران است. ایجاد این کارخانه راهی برای نشان دادن این حقیقت است که چالش‌ها را می‌توان حل کرد و بازده کل فرآیند را با موفقیت افزایش داد.

کد خبر 560599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.