بهبودیافتگان اومیکرون پس از بهبودی بی‌خیال نشوند/لزوم رعایت دستورات بهداشتی

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افراد با ابتلا به سویه امیکرون نباید پس از بهبودی بی‌خیال شوند و نسبت‌به رعایت پروتکل‌های بهداشتی غفلت ورزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین زمانیان با اشاره به وجود چندین زیرگروه در سویه امیکرون اظهار کرد: همین مسئله موجب شده احتمال ابتلای چندین باره افراد به این سویه در کوتاه‌مدت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به شیوع بالای امیکرون در جامعه افزود: این سویه دارای چندین زیرگروه است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی افزود: داشتن زیرگروه در این سویه به این معنی است که اگر یک فرد یک نوع زیرگروه را بگیرد، شاید در برابر همان زیرگروه ایمنی نسبی حاصل کند؛ اما احتمال ابتلاء به سایر زیرگروه‌های امیکرون برای آن فرد وجود دارد.

وی گفت: با احتساب این موضوع، اگر یک فرد به سویه امیکرون مبتلا شود امکان ابتلای دوباره به این سویه در فواصل کوتاه‌مدت محتمل است و این‌طور نیست که مانند سویه‌های قبلی تا مدتی ایمنی ایجاد شود.

زمانیان اظهار کرد: بنابراین افراد با ابتلاء به سویه امیکرون نباید پس از بهبودی بی‌خیال شوند و نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی غفلت ورزند.

وی گفت: علاوه بر امکان ابتلای چندین باره، آنچه درخصوص این سویه باید به آن توجه شود، غیرقابل پیش‌بینی بودن آن همانند سویه‌های قبلی است؛ یعنی این امکان وجود دارد که این سویه در یک فرد بدون علامت باشد یا در فرد دیگر درگیری ریه ایجاد کند و حتی کشنده باشد. بنابراین این سویه قابل پیش‌بینی نیست و افراد باید مراقبت جدی داشته باشند و حتماً از ماسک استفاده کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تزریق واکسن هم در پیشگیری از ابتلاء به این سویه و کاهش شدت علائم آن بسیار مؤثر است.

وی درخصوص علائم سویه امیکرون گفت: علائم این سویه تفاوت چندانی با سویه‌های قبلی ندارد و شروع آن به طور معمول مانند یک سرماخوردگی ساده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی آبریزش بینی، عطسه، سرفه، تب، کوفتگی بدن، تعریق و حتی علائم گوارشی را بارزترین علائم ابتلاء به سویه امیکرون عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، ویروس کرونا غیرقابل پیش‌بینی است و رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد. گونه‌های جدید این ویروس نیز ایمنی ایجاد شده در بدن را خنثی می‌کند. بنابراین موضوع واکسیناسیون باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین توصیه شده است افراد اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند و به صورت مرتب دست‌های خود را بشویند یا ضدعفونی کنند، تا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند.

کد خبر 560555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.