بهترین شهرهای هوشمند پایدار دنیا

یک شهر هوشمند پایدار به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که در آن از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات برای بهبود کیفیت زندگی، خودکارآمدی خدمات شهری و رقابت‌پذیری بهره گرفته می‌شود؛ در این شهرها، نیازهای اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی نسل‌های آینده نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران در شهرهای هوشمند، همواره برای هوشمندتر شدن مناطق می‌کوشند و در نتیجه پایداری، خودکار آمدی، فراگیری و رضایت‌بخشی را به طور پیوسته در آن‌ها افزایش می‌دهند. هدف اصلی یک شهر هوشمند، بهبود کیفیت زندگی ساکنان است و از آن‌جا که ارتباط مستقیمی بین کیفیت زندگی و پایداری وجود دارد، مدیران شهری پایداری را نیز به عنوان دومین هدف مهم خود مورد توجه قرار می‌دهند. شهرهای هوشمند از سیستم‌ها و رویکردهای هوشمند برای کمک به رشد اجتماعی-اقتصادی و همچنین افزایش کیفیت زندگی بهره می‌گیرند. در این نقاط دنیا، داده‌ها با استفاده از وسیله‌های مجهز به اینترنت اشیا نظیر سنسورها، دوربین‌ها و سیستم‌های روشنایی جمع‌آوری می‌شود و پس از تجزیه و تحلیل، از آن‌ها برای ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات عمومی بهره گرفته می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین شهرهای هوشمند پایدار جهان پرداخته می‌شود.

بهترین شهرهای هوشمند پایدار دنیا

بارسلونا، اسپانیا

کاتالونیا از پیشگامان استفاده از رویکردهای مدیریت شهر هوشمند در جهان به شمار می‌رود که سرمایه‌گذاری‌های کلانی را صرف افزایش هوشمندی و پایداری بارسلونا می‌کند. دولت محلی بارسلونا یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه هوشمندسازی به حساب می‌آید؛ چراکه همواره برای بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته روز دنیا می‌کوشد. شورای محلی نیز از فناوری‌های نوین برای حل بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی، کارآمدی انرژی و بهبود زیرساخت‌های تردد بهره می‌گیرد.

به عنوان مثال، در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار سنسور فعال در سراسر بارسلونا نصب شده است که به جذب داده‌های مربوط به آب‌وهوا، کیفیت هوا و پویایی می‌پردازد که مدیران پس از تجزیه و تحلیل این داده‌ها، رویکردهای خود را برای حل بحران‌های موجود پیاده می‌کنند.

بهترین شهرهای هوشمند پایدار دنیا

بریزبن، استرالیا

بسیاری از شهرهای استرالیایی در لیست نقاط هوشمند دنیا قرار دارد، با این حال بریزبن یکی از موفق‌ترین شهرها در این زمینه به حساب می‌آید. مدیران بریزبن رویکرد "شهر هوشمند و متصل به اینترنت" را در پیش گرفته‌اند و در نظر دارند از طریق برقراری تعامل با شهروندان، صاحبان کسب‌وکار و محققان و با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، رویکردهای جدیدی برای افزایش پایداری و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم بیابند.

مدیران شهر اخیراً با آغاز پروژه "قطب‌های هوشمند بریزبن" انواعی از سنسورهای دیجیتالی را در سراسر شهر نصب کرده‌اند تا از این طریق به جمع‌آوری داده‌ها در مورد سیستم‌های روشنایی، کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی بپردازند و در نتیجه به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنند. اهدافی نظیر هوای پاک، افزایش تنوع زیستی، کاهش انتشار کربن، حمل‌ونقل سبز و به حداقل رسیدن تولید ضایعات در رأس برنامه‌های دولت بریزبن تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد.

بهترین شهرهای هوشمند پایدار دنیا

واشنگتن دی. سی.، ایالات متحده آمریکا

مدیران واشنگتن دی. سی.، پایتخت ایالات متحده آمریکا، طی چند دهه اخیر خود را موظف به پاسخگویی جدی در مقابل بحران‌های زیست‌محیطی نظیر پایداری و تغییرات اقلیمی دانسته‌اند و به همین دلیل، تاکنون پروژه‌های هوشمند متعددی در سراسر شهر پیاده کرده‌اند. البته این پروژه‌ها به مرور زمان تحولات زیادی را متحمل شده و پیامدهای مثبت زیادی نیز در پی داشته است. گزارش‌ها حاکی است که در نتیجه اعمال اقدامات اثربخش، تنها در سال ۲۰۰۶ اثرات کربن به میزان ۳۱ درصد کاهش یافت که همین امر در بهبود کیفیت زندگی مردم نقش مهمی ایفا کرد.

پروژه‌های نوآوری پایتخت آمریکا، هوشمندسازی شهری را در رأس اهداف خود قرار می‌دهد که به واسطه بهره‌مندی از فناوری اینترنت اشیا، نقش مهمی نیز در افزایش پایداری شهری ایفا می‌کند.

بهترین شهرهای هوشمند پایدار دنیا

تایپه، تایوان

برنامه‌ریزان تایپه، پایتخت تایوان، اهداف بلندپروازانه‌ای را در سر پرورانده‌اند و در نظر دارند شهر را به یکی از هوشمندترین نقاط دنیا تبدیل کنند. تاکنون، نوآوری‌های زیادی نظیر احداث سازه‌های سبز، بهبود سیستم‌های حمل‌ونقل، بهره‌گیری از انرژی پاک، تخصیص منابع مؤثر و زندگی پایدارتر در شهر پیاده شده و تبعات مثبت زیادی در پی داشته است. علاوه بر این، مدیران شهر اخیراً و به تدریج به تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها، یکپارچه‌سازی خدمات و سنسورهای زمان واقعی پرداخته‌اند تا از طریق آن به بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان کمک کنند.

بهره‌مندی از تکنولوژی تاکنون به کاهش چشمگیر انتشار کربن در تایپه منجر شده و همین امر، پایداری بیشتر را برای آن در پی داشته است.

بهترین شهرهای هوشمند پایدار دنیا

هنگ‌کنگ

مهم‌ترین هدف مدیران قلمروی خودمختار هنگ‌کنگ، بهره‌وری از فناوری و نوآوری برای افزایش هوشمندی شهری است به این امید که رونق اقتصادی و بالاترین استانداردهای زندگی برای ساکنان به ارمغان آید. مسئولان شهر همواره با استفاده از فناوری به اندازه‌گیری دما، رطوبت و کیفیت هوا می‌پردازند تا در صورت وجود هر گونه مشکل، تدابیری هوشمندانه برای آن بیندیشند.

اولین رویکرد اصلی شهر هوشمند هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۵ آغاز شد که در آن زمان، سازه‌های شهری مسئول مصرف بیش از ۹۰ درصد الکتریسیته شهری بودند. مدیران شهر با بهره‌مندی از فناوری‌های هوشمند ساخت‌وساز، مدیریت ضایعات، نصب سنسورهای کنترل آلودگی هوا و برگزاری کمپین‌های آموزشی توانستند مصرف الکتریسیته را تا ۷.۸ درصد و تولید کربن را تا ۳۵ درصد کاهش دهند، ضمن این‌که اقدامات هوشمند آن‌ها به بازیافت ۱.۶۴ میلیون تن ضایعات جامد نیز منجر شد.

بهترین شهرهای هوشمند پایدار دنیا

کد خبر 560522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.