ارائه خدمات اجتماعی در مساجد و مصلی تعطیل‌ناپذیر است

امام جمعه ملک شهر اصفهان گفت: معتقدیم تا زمانی که مسجد برای نماز و راز و نیاز کارکرد دارد، برای ارائه خدمات اجتماعی نیز کارکرد دارد و نباید تعطیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام سید روح الله فیاض امروز _سه‌شنبه هفدهم اسفندماه_ در نشست خبری با موضوع طرح خانه پدری ویژه اسکان افراد بی خانمان و حمایت از کودکان کار در مصلی نماز جمعه ملک شهر، اظهار کرد: اوایل بهمن‌ماه امسال طرح آمادگی مصلی نماز جمعه ملک شهر اصفهان جهت اسکان افراد بی‌خانمان و نیز ارائه خدمات به کودکان کار مطرح و به اجرا درآمد.

وی افزود: این طرح در دو حوزه اسکان افراد بی خانمان و ارائه خدمات به کودکان کار به دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه اعلام شد اما تاکنون هیچ ارگانی برای همکاری اقدام نکرده است.

امام جمعه ملک‌شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این طرح در نهایت توسط گروه‌های مردمی و تشکل‌های اجتماعی و خدماتی با کسب مجوزهای قانونی لازم و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام فیاض با بیان اینکه اسلام یک دین جامع و مربوط به تکامل در ابعاد زندگی بشر است و بخش عمده از زندگی و لحظاتی که انسان‌ها در طول حیات خود دارند در زمینه اجتماع است، خاطرنشان کرد: اسلام برای حیات اجتماعی بشر راهکاری برای سعادت دارد و مساجد، مصلی‌ها و اماکن مذهبی از جمله مکان‌هایی بوده که برای تعالی انسان تعریف شده است.

وی اضافه کرد: طرح حمایت و رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه یک رسالت اجتماعی و اقدام نو و بدون سابقه در کل کشور به منظور رسیدگی به بی خانمان‌ها است و از این جهت اجرای این طرح در مصلی نماز جمعه ملک‌شهر کلید خورد.

امام جمعه ملک‌شهر اصفهان با بیان اینکه طرح اسکان افراد بی خانمان نزدیک به ایام ولادت حضرت امیرالمومنین (ع) آغاز به کار کرد، ادامه داد: این طرح به نام خانه پدری نامگذاری شد که مکانی برای رسیدگی به محرومان است اما ظرفیت اسکان طولانی مدت برای افراد بی‌خانمان در این طرح وجود ندارد و تنها برای اسکان شبانه‌روزی برنامه‌ریزی کردیم.

حجت الاسلام فیاض تاکید کرد: افراد در ابتدای ورود، پذیرش و اطلاعات اولیه آن‌ها دریافت می‌شود، شرایط اعتیاد آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت اعتیاد داشتن و علاقه برای ترک به کمپ منتقل شوند.

وی اضافه کرد: یک دست لباس نو و وسایل برای استحمام در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، سپس مشاوران و مددکاران وضعیت این افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ تاکنون افراد بی‌خانمان که مشکلات خانوادگی داشتند با کمک مددکار مجموعه از کارتن‌خوابی به آغوش خانواده بازگشتند.

امام جمعه ملک‌شهر اصفهان با بیان اینکه برخی از این افراد مشکل اشتغال داشتند که با هماهنگی خیران، زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کردیم، اضافه کرد: دوازده ارگان و دستگاه از جمله بهزیستی، شهرداری، دادستانی، نیروی انتظامی، کمیته امداد و معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری اصفهان از متولیان این امر هستند.

فیاض تاکید کرد: مصلی نماز جمعه حلقه مفقوده میان همه دستگاه‌ها است و در صورت حل معضلات باید میان حاکمیت و گروه‌های مردمی تعامل به وجود بیاید، هرشب نزدیک به سی نفر از جوانان گروه‌های جهادی منطقه در مصلی نماز جمعه ملک‌شهر به افراد بی خانمان بدون چشم‌داشتی خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کودکان کار کودکان آسیب‌پذیر در عرصه اجتماع هستند که محل سکونت دارند، اظهار کرد: با توجه به مسائل و حساسیت‌های موجود نباید کودکان کار با افراد بی‌خانمان در یک زمان و یک مکان حضور داشته باشند، به همین دلیل از ساعت ۲۳ الی ۱۰ صبح به افراد بی‌خانمان و از ساعت ۸ تا ۱۱ به کودکان کار خدمت رسانی می‌شود.

امام جمعه ملک‌شهر اصفهان با بیان اینکه از زمان آغاز طرح تاکنون هرشب حدود ۳۰ نفر بی‌خانمان و حدود ۱۰ کودک کار اسکان داده شدند، گفت: برای هر نفر حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود و به همین دلیل به کمک و حمایت ارگان‌های مربوطه نیاز داریم.

حجت الاسلام فیاض تصریح کرد: مردم و اهالی منطقه از این طرح استقبال کرده و تحت تأثیر قرار گرفتند، این نوع واکنش و استقبال مردم نشان می‌دهد ما در این زمینه خلأ جدی داریم و با توجه به کارکرد مساجد، مصلی و اماکن مذهبی بخش قابل توجهی در این حوزه مغفول مانده که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی اضافه کرد: این طرح برای اولین بار آغاز شده و چون شناخت کافی از این طرح نداشتیم و آسیب شناسی و پژوهش در خصوص آن صورت نگرفته بود در حال حاضر تنها آقایان پذیرش می‌شوند و امیدوارم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته سال آینده بانوان هم پذیرش شوند.

امام جمعه ملک‌شهر اصفهان تاکید کرد: طرح خانه پدری آغاز یک حرکت بود و باید جریان‌سازی انجام شود تا اماکن و متولیان اماکن مذهبی که دغدغه اجتماعی دارند، وارد این گونه خدمات شده و چنین طرح‌هایی تکثیر شود.

حجت الاسلام فیاض ادامه داد: طرح خانه پدری به صورت پایلوت و فشرده آغاز شده اما این طرح موقت نیست و تداوم دارد، معتقدیم تا زمانی که مسجد برای نماز و راز و نیاز کارکرد دارد، برای ارائه خدمات اجتماعی نیز کارکرد دارد و نباید تعطیل شود اما در جزئیات طرح و مدل آن اصلاحاتی انجام خواهد گرفت و تکمیل خواهد شد.

وی گفت: تاکنون با ارگان‌های مرتبط هماهنگی کرده و اطلاع‌رسانی کردیم اما تنها یک اتوبوس شهرداری در اختیار ما قرار گرفت تا افراد از سطح شهر به مصلی نماز جمعه ملک شهر منتقل شوند.

امام جمعه ملک‌شهر اصفهان تصریح کرد: طرح خانه پدری با همکاری خیریه مردمی امرامیر در حال انجام است و شماره کارت حقوقی مربوط به خیریه به شماره ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۳۰۹۲۹۵ به نام خیریه امر امیر- دفتر امام جمعه شمال شهر برای مشارکت مردم در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

حواشی پیش‌آمده در خصوص ائمه جمعه اصفهان تکذیب می‌شود

حجت الاسلام فیاض اظهار کرد: حواشی تحت عنوان مطالبه از ائمه جمعه به وجود آمده و برخی ادعا کردند اقدامات انجام شده با قصد و نیت خاص و به دلیل تضعیف جایگاه یک امام جمعه دیگر و با مقاصد سیاسی انجام شده که این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

وی گفت: این مرکز هیچ کارزاری تشکیل نداده و هیچ عاملیتی ندارد و به هیچ عنوان در این مسائل ورود نخواهیم کرد، زیرا رسالتی داریم که اکنون در این جایگاه قرار گرفتیم و تمام حواشی مطرح شده به شدت تکذیب و ارتباطی با این طرح ندارد و بدون هیچ حاشیه و زمینه خاص رسالت اسلامی خود را تشخیص دادیم و قدم در این راه گذاشتیم.

امام جمعه ملک شهر اصفهان ابراز امیدواری کرد: با کمک اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی باید به رسالت‌های اجتماعی که در اماکن مذهبی مورد غفلت قرار گرفته است، بیشتر توجه شود.

کد خبر 560452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.