رشد مجدد شاخص کل بورس به سمت کانال بعدی

بازار بورس برخلاف روزهای گذشته امروز روی خوشی به سهامداران نشان نداد و شاهد افت شش هزار ۲۶۲ واحدی شد، تعداد نمادهای منفی به ۲۲۵ در بازار بورس و به ۱۵۲ در بازار فرابورس رسید، حجم و ارزش معاملات بازار بورس نیز ب نسبت به روز گذشته کاهش یافته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش شش هزار ۲۶۳ واحدی به سطح یک میلیون ۳۳۶ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار ۱۶۸ واحدی در سطح ۳۴۰ هزار ۳۴۳ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۷ درصدی و شاخص هم‎وزن کاهش ۰.۳۴ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۵۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۲۵

رشد مجدد شاخص کل بورس به سمت کانال بعدی

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۷ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۱۴۵ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۲۶ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۸۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۵۲

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۲ هزار ۵۷۲ و ۲۳ هزار ۷۲۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۵۴۹ و دو میلیارد ۸۳۱ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

رشد مجدد شاخص کل بورس به سمت کانال بعدی

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

رشد مجدد شاخص کل بورس به سمت کانال بعدی

حمایت: یک میلیون ۳۲۴ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

پیش بینی: پولبک و رشد مجدد شاخص کل به سمت کانال بعدی.

توضیحات: شاخص کل روز گذشته توانست کانال داینامیک خود را از پیش روی بردارد و امروز بر اساس قواعد تکنیکال پولبک به سطح شکسته شده انجام داد، پیش بینی می‌شود از روزهای اینده روند بازار بهبود یابد.

واریزی سود سهام عدالت امسال، دو برابر سال قبل خواهد بود

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

خدائیان: پرونده‌ای برای هیأت مدیره سازمان بورس تشکیل و تفهیم اتهام صورت گرفته است

ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: پرونده‌ای برای افراد یا حقوقی هایی که باعث رشد شاخص بورس شدند تشکیل و در حال بررسی است. در مورد مشکلات بازار بورس به مسئولان مربوطه در گذشته هشدار داده بودیم. پرونده کیفری در سازمان بازرسی مربوط به هیأت مدیره تشکیل و تفهیم اتهام صورت گرفته است. باید از خسارتی که در بازار سرمایه به مردم وارد می‌شود جلوگیری کنیم.

بهبود چشم‌انداز معاملات در بازارسرمایه با اجرای مصوبه «افزایش نمایش عمق مظنه»

همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است از سال آینده به سبب اجرای مصوبه افزایش سطح نمایش عمق مظنه‌ها، چشم‌انداز معاملات نیز روند بهتری را تجربه خواهند کرد.

چندی پیش یکی از انتقادات به سامانه‌های آنلاین و عدم تقارن اطلاعاتی میان فعالان مختلف بازارسهام به مساله «دیدن مظنه سهام» باز می‌گشت، زیرا این سیستم‌ها تنها امکان مشاهده ۵ ردیف عرضه و تقاضا را برای سهامدار فراهم می‌کردند.

خدمات توثیق اوراق از سال آینده در بازار سرمایه ارائه می‌شود

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، در آئین رونمایی و گشایش بزرگترین و مجهزترین مرکز داده (دیتاسنتر) بازار سرمایه، ضمن توضیحاتی درباره این مرکز، از خدمات نوین دیگر مانند سرویس توثیق اوراق شامل اوراق بهادار، بدهی، ETFها و سایر دارایی‌ها خبر داد و گفت: سرویس توثیق اوراق، پشتوانه الکترونیکی مناسبی برای وام و تسهیلات شبکه‌های بانکی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه خواهد بود.

شستا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند

علی رستمی مدیرعامل شستا گفت: در حال حاضر شرکت‌های زیرمجموعه شستا بیش از هزار نوع محصول تولید می‌کنند و در نظر داریم ظرف دو سه سال آینده ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام دهیم تا ضمن تکمیل زنجیره ارزش، تولید شرکت‌های زیرمجموعه دو برابر افزایش یابد.️ در حال حاضر ۲۴ شرکت زیرمجموعه شستا آماده ورود به بورس برای عرضه اولیه هستند و چهار شرکت نیز درخواست عرضه اولیه در بورس داده‌اند که منتظر شرایط مناسب بازار و مجوز سازمان بورس هستند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به آنتی‌بیوتیک‌سازی، سیما آبیک، نیروگاه توس و دیگر شرکت‌ها اشاره کرد.

پولادگر: فیفا واگذاری سرخابی‌ها را کنترل می‌کند

معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش در واکنش به این موضوع که خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به نوعی دور زدن فیفا خواهد بود: فیفا این شرایط را کنترل می‌کند و این‌طور نیست که عنوان شده است. یک ریال از این مبلغی که بابت خرید سهامداران پرداخت می‌کنند در جیب دولت و خزانه نمی‌رود و در حساب باشگاه‌ها خواهد بود.

آمادگی بورس تهران برای عرضه اولیه ۱۷ شرکت در سال آینده

مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران گفت: بورس تهران برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه اولیه سهام ۱۰ شرکت درج شده و ۷ شرکت پذیرفته شده را انجام داده تا در فرصت مناسب نسبت به عرضه آنها اقدام کند. فهرست شرکت‌های مذکور در تارنمای بورس تهران، قسمت «ناشران و پذیرش» و بخش «پرونده‌های پذیرش سهام» در دسترس عموم قرار گرفته است.

شرکت‌های بورسی موظف به واریز سود از طریق سجام شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، شرکت‌های بورسی را موظف به واریز سود از طریق سجام ⁩ کردند که در صورت تخلف شرکت‌ها، باید سود را با جریمه ۲۰ درصدی پرداخت کنند.

اظهارات سرپرست معاونت ناشران و اعضا بورس تهران درخصوص نحوه عرضه‌های اولیه طی سال آتی

محمدامین قهرمانی، سرپرست معاونت ناشران و اعضا شرکت بورس تهران گفت: تعیین زمان دقیق برای عرضه‌های اولیه از ابتدای سال به دلیل مواردی شامل اثرگذاری شرایط بازار، آماده‌سازی مدارک و مستندات متعدد از سوی شرکت‌ها، انجام اقدامات لازم از قبیل برگزاری جلسات معارفه بر اساس رویه‌های جدید (در قالب Road Show) و سایر عوامل اثرگذار امکانپذیر نیست.

وی افزود: بورس تهران برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه اولیه سهام ۱۰ شرکت درج شده و ۷ شرکت پذیرفته شده را انجام داده تا در فرصت مناسب نسبت به عرضه آنها اقدام کند.

سرپرست معاونت ناشران و اعضا شرکت بورس تهران گفت: فهرست شرکت‌های مذکور در تارنمای بورس تهران، قسمت «ناشران و پذیرش» و بخش «پرونده‌های پذیرش سهام» در دسترس عموم قرار گرفته است.

قهرمانی تاکید کرد: فرایند پذیرش و درج سهام شرکت‌ها به عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی بورس تهران همواره در جریان بوده و پیگیری می‌شود.

وی گفت: پیرو انجام پاره‌ای از اصلاحات در دستورالعمل پذیره‌نویسی اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، بورس تهران رویه‌های مربوط به برگزاری جلسات معارفه (Road Show) و نحوه پرسش و پاسخ در این جلسات را تهیه و تصویب کرده است.

سرپرست معاونت ناشران و اعضا شرکت بورس تهران تاکید کرد: همچنین تارنمایی مختص عرضه‌های اولیه راه اندازی شده که می‌تواند زمینه مشارکت فعالان بازارسرمایه را در حوزه گزارش‌های ارزشگذاری سهام شرکت‌ها و سایر موارد فراهم کند.

قهرمانی در پایان گفت: در بورس تهران هیچ فرآیندی در راستای درج یا پذیرش شرکت‌ها متوقف نشده و اکنون نیز بسترسازی‌های لازم در راستای عرضه اولیه ۱۷ شرکت در سال آینده انجام شده است. از سوی دیگر نیز امید می‌رود با بهبود شرایط بازارسرمایه شاهد ارتقا در بحث ارزش‌گذاری عرضه‌های اولیه باشیم.

رخدادهای بازارجهانی

اختصاصی تحلیل وضعیت ورق گرم در بازارهای جهانی

قیمت ورق گرم چین، با تقاضای مناسب از بازارهای خارجی حدود ۷۰ تا ۸۰ یوان افزایش داشته و به ۵,۱۷۰-۵,۲۰۰ یوان رسیده است. با حمله‌ی روسیه به اوکراین، کشورهای اصلی هدف صادراتی ورق گرم این دو کشور که عمدتاً در خاورمیانه قرار دارند، با کمبود مواجه شدند. با توجه به کاهش عرضه‌ی روسیه، اوکراین و کشورهای اروپایی، خریداران برای خریداری ورق گرم به چین روی آوردند و قیمت معاملات آتی این محصول به بالاترین سطح سال جاری رسید. از طرف دیگر معاملات قوی تقاضای داخلی را نیز تحریک کرده است.

بازار ورق گرم اروپا روند صعودی داشته است. قیمت‌های پیشنهادی شرکت ArcelorMittal افزایش داشته و به ۱,۲۷۷ دلار رسیده است. با توجه به وضعیت فعلی اوکراین و روسیه، مواد خام در دسترس کارخانه‌ها کاهش داشته است. از طرفی دیگر نیز افزایش هزینه‌های انرژی در اروپا، سبب شده تا تولیدکنندگان قیمت‌های پیشنهادی خود را در حدود ۱۶۵ تا ۲۲۵ دلار افزایش دهند.

شرکت‌های تأثیر پذیر: فولاد فسپا فجر فوکا

بررسی وضعیت روی در بازار جهانی

طی هفته اخیر بازار روی در چین روزهای آرامی را سپری کرد زیرا که تقاضای داخلی چین برای این محصول کم بود. فعالین بازار معتقدند که این تقاضای ضعیف به این دلیل بود که متقاضیان پیش‌بینی می‌کنند که موجودی انبارها در ماه مارس به اوج می‌رسد. ذخایر روی شانگهان به ۱۷۲.۸ هزار تن رسیده که نسبت به هفته گذشته رشد ۳.۸ درصدی داشته است.

همچنین تولید کنسانتره روی در چین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۱۲.۸ درصد افت پیدا کرده است.

شدت گرفتن تنش روسیه و اوکراین سبب رشد هزینه حمل دریایی شده و از طرفی افزایش نرخ انرژی در اروپا که به دلیل عدم اطمینان از صادرات گاز و نفت از روسیه است از عوامل تأثیرگذار بر قیمت روی بوده و سبب رشد نرخ این محصول شده است. هرچند که برخلاف افزایش موجودی انبار شانگهای انتظار می‌رود به زودی این موجودی‌ها کم شده و در اثر این کاهش قیمت روی سطوح جدید از قیمت را شاهد باشد.

شرکت‌های تأثیر پذیر: فرآور فروی فاسمین کبافق کاما فسرب فزرین فتوسا فگستر

نقشه بازار بورس

رشد مجدد شاخص کل بورس به سمت کانال بعدی

کد خبر 560433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.