خواب‌آلودگی راننده عامل اتفاق‌های ناگوار است

با نزدیک شدن ایام نوروز و احتمال افزایش سفرهای نوروزی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان به نکات کاهش خواب‌آلودگی در حین رانندگی اشاره کرد.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی تصادف‌های ناگوار و دلخراش در جاده‌ها، خواب‌آلودگی راننده است. رانندگی در شب به‌ویژه زمانی که راننده خسته باشد، منجربه حوادث بسیار غم‌انگیزی می‌شود. عواملی مانند مصرف موادمخدر، مشروبات الکلی، برخی داروها با اثرات خواب‌آوری یا برخی غذاهای زمینه خواب‌آلودگی را فراهم می‌کند.

وی افزود: هنگامی که راننده احساس خستگی و خواب‌آلودگی کرد باید در اولین نقطه ایمن، توقف کند و پس از استراحت و رفع خستگی، دوباره به رانندگی بپردازد. بهتر است راننده برای هر دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشد.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه رانندگی با وجود خستگی، خطر تصادف را افزایش می‌دهد، ادامه داد: وقتی خودرو با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، در یک ثانیه حدوداً ۲۸ متر طی می‌کند؛ درحالی که خودرو برای خروج از جاده مسافت کمتر از ۱۰ متر را طی می‌کند، بنابراین، حوادث ناگوار در کمتر از یک چشم برهم زدن اتفاق می‌افتند. پس راننده باید با هوشیاری کامل رانندگی کند.

وی تصریح کرد: اگر افراد هنگام رانندگی احساس خواب‌آلودگی می‌کنند، برای ایمنی بیشتر، خودرو را در یک پارکینگ دور از جاده و تا حد امکان مکانی که روشنایی کافی دارد، متوقف سازند و به استراحت‌گاه‌های سرراهی مراجعه کنند و مقداری بخوابند.

پیشگیری از خواب‌آلودگی در حین رانندگی

سرهنگ محمدی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از خواب‌آلودگی در حین رانندگی، گفت: رانندگان پیش از شروع مسافرت، باید به اندازه کافی بخوابند و برای خواب برنامه منظم داشته باشند و تا حد امکان در نیمه شب و نزدیک صبح رانندگی نکنند؛ همچنین در مسافرت‌های طولانی راننده کمکی به همراه داشته باشند تا به طور منظم راننده خودرو تعویض شود.

وی افزود: راننده باید در حین رانندگی توقف‌های مکرر داشته باشد، هر ۲۰۰ کیلومتر یا هر دو ساعت خودرو را نگه دارد، کمی نرمش کند و مقداری نوشیدنی و غذای مختصر بخورد. همچنین از ویتامین‌های C و B که برای رفع خستگی نقش مؤثری دارد، استفاده کند. بنابراین بهتر است در توقف‌های بین راه از آب‌میوه‌های طبیعی یا میوه‌هایی که دارای میزان بالایی ویتامین C و B هستند مانند پرتغال، نارنگی، موز، شاتوت، خربزه و توت‌فرنگی استفاده شود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه تنها خواب خوب می‌تواند خواب‌آلودگی را برطرف کند، خاطرنشان کرد: فرد هنگام رانندگی در وضعیت سربالا، شانه‌ها به عقب و زانوها ۴۵ درجه خم شده، باشد، این کار منجربه جریان خون بهتر و خستگی دیرتر می‌شود.

کد خبر 560404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.