ژن‌های عامل بروز نوع شدید کرونا کشف شد

دانشمندان با انجام بررسی‌های لازم ژن‌هایی را که موجب بروز نوع شدید بیماری کووید-۱۹ می‌شود، کشف کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ژن‌های عامل بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، تقریباً ۵۶ هزار فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. این مطالعه تفاوت‌هایی را در ۲۳ ژن در بیماران مبتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، در مقایسه با DNA دیگر افراد که به بیماری شدید دچار نشده بودند، نشان داد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۱۶ تفاوت ژنتیکی از این ۲۳ ژن پیش از این شناسایی نشده بود. محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، دارای ژن‌هایی هستند که باعث می‌شود بدن آن‌ها نتواند توانایی ویروس برای کپی‌سازی از خود را محدود کند یا مانع التهاب بیش از حد و لخته شدن خون شود.

نتایج بررسی‌های انجام شده به محققان در تهیه داروهای جدید که ممکن است برای درمان بیماری کووید -۱۹ مفید باشد، کمک شایانی می‌کند. برای نمونه پژوهشگران تغییراتی را در ژن‌های کلیدی که سطح فاکتور ۸ را تنظیم می‌کند، پیدا کردند. این پروتئین نقش مهمی در تشکیل لخته‌های خونی دارد. لخته شدن خون یکی از دلایل اصلی کمبود اکسیژن در بیماران مبتلا به کووید -۱۹ است؛ بنابراین این اکتشاف می‌تواند به حل مشکل لختگی خون کمک کند.

به گفته محققان، تا زمانی که این داروها مورد بررسی و آزمایش قرار نگیرد، نمی‌توان میزان تأثیرگذاری آن را اعلام کرد. یکی از ژن‌هایی که پیش از این کشف شده بود، TYK2 نام دارد که نوعی داروی آرتریت روی آن اثر خوبی دارد و هم‌اکنون به عنوان درمانی برای بیماری کووید -۱۹ مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشی که هفته گذشته انجام شده است، نشان می‌دهد که این دارو خطر مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ را تا ۱۳ درصد کاهش می‌دهد.