عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰

در این بسته خبری در مورد کاهش سرعت اینترنت، حملات سایبری ویلینگ (Whaling)، علائم کرونای BA.1، BA.2 و BA.3، گوشی تاشو سامسونگ و رندرهای سامسونگ گلکسی S23 می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

کاهش سرعت اینترنت؛ سرگردانی بیماران در داروخانه‌ها و مراکز درمانی

رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران با اشاره به سرگردانی بیماران در داروخانه‌ها و مراکز درمانی به دلیل سرعت کم اینترنت، گفت: بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم اصرار بر اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی به صورت ناقص دارند در این شرایط حداقل انتظار این است که برای در دسترس بودن اینترنت پرسرعت و اصلاح نرم‌افزارهای سازمان‌های بیمه‌گر، فکر اساسی کنند.

آیفون ارزان قیمت نسل پنجم در راه است

اپل به زودی یک مدل ارزان قیمت تازه از گوشی آیفون را عرضه می‌کند که با شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه سازگاری دارد. این آیفون همراه با مدل ارزان قیمتی از آی پد ایر و یک مدل پیشرفته از رایانه مک مینی عرضه می‌شود. در حال حاضر آیفون SE به قیمت ۳۹۹ دلار عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد اپل قصد دارد با عرضه یک آیفون ارزان قیمت طیف تازه ای از مشتریان را در اختیار بگیرد.

حملات سایبری ویلینگ (Whaling)

حمله ویلینگ روشی است که توسط مجرمان سایبری در پوشش یک شرکت سرشناس برای هدف قراردادن افراد ارشد یا سایر افراد مهم در یک سازمان، با هدف سرقت پول، اطلاعات حساس یا دسترسی به سیستم‌های رایانه‌ای آن‌ها در جهت تحقق اهداف مجرمانه انجام می‌شود.حمله ویلینگ به عنوان شاخص‌ترین کلاهبرداری رایانه‌ای شناخته می‌شود، حمله ویلینگ شبیه به فیشینگ است، زیرا از روش‌هایی مانند جعل ایمیل و وب سایت برای فریب دادن هدف به جهت انجام اقدامات خاص مانند سرقت داده‌های حساس یا انتقال پول استفاده می‌کند.

حملات سایبری۳۰ درصد زیرساخت‌های عمومی مختل می‌کند

به گفته مرکز تحقیقاتی گارتنر، سه مورد از هر ۱۰ سازمان زیرساختی حیاتی تا سال ۲۰۲۵ میلادی با نوعی نقض امنیتی مواجه می‌شوند که درنهایت منجر به توقف فعالیت یک سیستم فیزیکی سایبری حیاتی و اختلال در عملیات‌ها و مأموریت‌های آن می‌شود.

کرونای BA.1، BA.2 و BA.3 چیست و چه علائمی دارند؟

زیرسویه BA.1، زیرسویه BA.2 یا امیکرون پنهان‌کار و زیرسویه جدید یعنی امیکرون BA.3 است. هر سه زیرسویه تقریباً در یک زمان و از یک مکان شناسایی شده و نتایج تحقیقات در مورد زیرسویه سوم نشان می‌دهد هیچ جهش خاصی در پروتئین سنبله آن وجود ندارد و دارای ترکیبی از جهش‌های موجود در پروتئین‌های BA.1 و BA.2 است. علائم شایع ابتلا به زیرسویه سوم شامل گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، سردرد، بدن درد و تب خفیف است.

گوشی جدید تاشو سامسونگ در راه است

سامسونگ در اندیشه یک گوشی تاشو جدید بوده که کاملاً با آنچه تا کنون از گوشی تاشو می‌شناختیم، مغایرت دارد. کمپانی سامسونگ، همواره یکی از برترین پیشتازان فناوری‌های جدید بوده است؛ گوشی‌های تاشو نیز یکی از آن‌ها بوده که کمپانی کره‌ای اکنون رهبری آن را بر عهده دارد. با این حال به نظر می‌رسد پتنت جدید این غول فناوری خبر از عجیب‌ترین طراحی یک گوشی هوشمند را می‌دهد.

اپل از نسخه سبز رنگ آیفون ۱۳ رونمایی می‌کند

یکی از منابع آگاه بازار ادعا می‌کند اپل قصد دارد در جریان مراسم «Peek Performance» که امشب برگزار می‌شود، در کنار معرفی نسل جدید آیفون SE، نسخه جدیدی از آیفون ۱۳ را نیز در ترکیب رنگ سبز دسترس کاربران قرار دهد.

کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 6x50 XT با حافظه‌ای سریع‌تر در راه هستند

براساس افشاگری اخیر شرکت AMD قصد دارد کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6x50 XT خود را در اواخر ماه جاری و مجهز به حافظه‌های ویدئویی سریع‌تر معرفی و عرضه کند.

به گفته‌ی افشاگری به نام Enthusiastic Citizen شرکت AMD در تاریخ ۲۰ یا ۲۱ مارس (یکم فروردین ۱۴۰۱) از سه کارت گرافیک دسکتاپ جدید رونمایی خواهد کرد. در نظر داشته باشید این افشاگر که اخیراً فعالیت خود را بیشتر کرده است و افزون بر اطلاعات CPUها، افشاگری‌هایی در مورد کارت‌های گرافیک هم انجام می‌دهد؛ در حوزه‌ سخت افزار فردی شناخته شده و قابل اطمینان است؛ پس می‌توان به گفته‌های وی در مورد محصولات بعدی AMD تا حد بالایی اطمینان داشت.

رندرهای سامسونگ گلکسی S23 با دوربین زیر نمایشگر منتشر شد

استفاده از دوربین زیر نمایشگر در گوشی‌های سامسونگ، پدیده‌ای بی‌سابقه به‌شمار نمی‌رود و اسمارت‌فون گلکسی زد فولد سه در سال گذشته نیز همراه با این فناوری روانه بازار شد. اگرچه سامسونگ نیز تأیید کرد که این دوربین به منظور ثبت تصاویر سلفی طراحی نشده است. در واقع بررسی‌های انجام شده روی دوربین زیر نمایشگر نشان داد که کیفیت تصاویر ثبت شده مطابق با انتظارات چندان مطلوب نیست؛ اگرچه عملکرد این دوربین برای چت‌های اسکایپ رضایت‌بخش است.

کد خبر 560317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.