لزوم آشنایی شهروندان با وظایف شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برای آشنایی مردم با مسئولیت‌ها و وظایف شورای شهر، نیازمند آموزش شهروندی هستیم و این مهم را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای شهر از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور شهر است و تصمیم‌گیری منطقی در آن، توسط منتخبان مردم شهر انجام می‌شود؛ همچنین در قانون اساسی نیز به صراحت پیرامون شوراها مطالبی عنوان شده است. شوراها در تقسیمات خود به شورای روستا، دهستان، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها تفکیک می‌شوند. شورای اسلامی شهر وظیفه دارد نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد نیاز شهروندان را شناسایی و نسبت به آن سیاست‌گذاری کند و شهردار نسبت به اجرای موارد اعلامی از سوی شورای شهر، اقدام کند.

«حسن موحدیان» در این خصوص، اظهار کرد: نظام اسلامی بر مبنای «أَمْرُ هُمْ شُوری‌» بنا شده است و تصمیم‌گیری منطقی در آن توسط منتخبان مردم شهر انجام می‌شود؛ همچنین در قانون اساسی نیز به صراحت پیرامون شوراها مطالبی عنوان شده است.

وی ادامه داد: شوراها در تقسیمات خود به شورای روستا، دهستان، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها تفکیک می‌شوند و شورای اسلامی شهر وظیفه دارد نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد نیاز شهروندان را شناسایی و نسبت به آن سیاست‌گذاری کند و شهردار نسبت به اجرای موارد اعلامی از سوی شورای شهر، اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: سیاست‌گذاری بر مبنای مسائل مورد نیاز شهروندان، انتخاب شهردار و نظارت بر اقدامات شهردار دو وظیفه مهمی است که شورای اسلامی شهر برعهده دارد. در گذشته این اقدامات توسط استاندار خراسان رضوی به قائم‌مقامی شورای شهر انجام می‌شد، ولی در حال حاضر این وظیفه به عهده نمایندگان مردم است که در چهارچوب قوانین و مقررات و سیاست گذاری‌های عمومی دولت، تصمیم‌گیری انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شورای اسلامی شهر، سیاست‌هایی وضع می‌شود که مربوط به شهرداری است و نمی‌توان در مورد اقدامات سایر نهادها و سازمان‌های فعال در سطح شهر دخالت کرد.

موحدیان گفت: نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر، نمی‌توانند در کار اجرایی و انتصابات شهردار دخالتی داشته باشند؛ این در حالی است که وظیفه اعضای شورای اسلامی شهر، نظارت است و در صورت مشاهده تطابق نداشتن فعالیت‌ها با سیاست‌های اعلام شده از طرف شورای اسلامی شهر، می‌توانیم طرح سوال، تذکر و استیضاح شهردار را در دستور کار قرار دهیم.

وی اضافه‌کرد: اعلام وعده از جانب عضو شورای اسلامی شهر که اجرای آن خارج از اختیار وی است، اقدامی در شأن نیست؛ چراکه تنها می‌تواند در حوزه‌های مختلف شهری، سیاست‌های مورد نظر را اعلام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای اسلامی شهر موظف به انتخاب شهردار است و اگر شهردار بر اساس سیاست‌های ابلاغی عمل نکند، شورای اسلامی شهر می‌تواند با اختیارات قانونی خود، شهردار را مجاب به اجرا و پیگیری سیاست‌ها کند.

وی با بیان اینکه مصوبه تخفیف سفر با مترو برای دانش‌آموزان و افرادی که در مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: انجام این اقدام ملزم به نصب تجهیزات است که در شرایط فعلی تحقق آن با سختی مواجه است و انگیزه برای انجام این اقدام توسط مدیریت شهری وجود دارد.

موحدیان ادامه داد: شورای اسلامی شهر قیمت ۱,۲۰۰ تومان بابت هزینه سفر توسط قطار شهری را مصوب کرده است، اما در حال حاضر مبلغ ۱,۰۰۰ تومان دریافت می‌شود و در پرداخت هزینه سفر درون شهری، حقوق شهروندان رعایت شده است.

وی تاکید کرد: در بحث آشنایی مردم با مسئولیت‌ها و وظایف شورای شهر، نیازمند آموزش شهروندی هستیم و این مهم را پیگیری می‌کنیم.

کد خبر 560282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.