۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
شورای شهر اراک در سالی که گذشت

ارائه طرح‌های نوآورانه شهروندان، ایجاد نشاط اجتماعی، نگاه ویژه به تجهیز آتش‌نشانان، توجه به شهر دوستدار کودک، تصویب بودجه ۱۴۰۱، آسیب آلودگی هوا به جذب سرمایه‌گذار، توجه به منطقه گردشگری دره گردو و راه‌اندازی خطوط میدل باس در معابر از مهم‌ترین عملکردهای شورای ششم شهر اراک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اراک یکی از کلانشهرها و از بزرگترین شهرهای مرکز ایران است، ۱۱ عضو شورای ششم شهر اراک برنامه‌ریزی و فعالیت‌های شهری برای ارائه خدمات بهینه به شهروندان را انجام می‌دهند.

شورای ششم شهر اراک پنج اصل تعامل با تمام رسانه‌ها، خبر به موقع دادن، خبر درست دادن، پاسخگویی مدیریت شهری به رسانه‌ها و شفافیت را برای خود تعریف کرده است و از ابتدای فعالیت به دنبال شفاف‌سازی و بر همین اساس تمام عملکردها و فعالیت‌ها را منتشر می‌کند.

شهروندان در صحن شورا طرح‌های نوآورانه ارائه کنند

استفاده از تفکرات متنوع، بستر ابداع و نوآوری در برخی از حوزه‌ها را فراهم می‌آورد، لذا در دوره ششم مدیریت شهری اراک درصدد تشکیل "اتاق دریافت طرح‌ها و ایده‌ها از شهروندان" هستیم، زیرا گاهی ایده‌های خلاقانه‌ای از شهروندان در حوزه‌های فرهنگی و عمرانی مطرح می‌شود که ممکن است به ذهن یک مشاور خطور نکرده باشد.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود که رئیس شورای اسلامی شهر اراک با اعلام این موضوع از شهروندان این کلانشهر خواست طرح‌های نوآورانه خود را در صحن شورا ارائه کنند و اظهار کرده بود به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر اراک روزهای پنجشنبه را برای دیدارهای مردمی اختصاص دادم و تاکید می‌کنم هر یک از شهروندان که طرح و برنامه نوآورانه‌ای متناسب با جایگاه حقوقی و قانونی شورای اسلامی شهر دارد، می‌توانند با حضور در صحن شورا ضمن ارائه برنامه خود، به تفهیم آن نیز بپردازند.

سید وحید میرنظامی گفته بود نظرات عموم مردم برای مدیریت شهری قابل احترام است، اما تنها زمانی این نظرات ظرفیت کاربردی دارد که به لحاظ تخصصی نیز مورد تأیید قرار گیرد. طرح اتاق فکر در شورای اسلامی شهر اراک همچنان برقرار است و ما می‌توانیم نظرات ارائه شده را به حوزه‌های تخصصی مربوطه در شهرداری ارجاع دهیم و اگر مواردی نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر داشته باشد، متناسب با اعتبارات شهرداری همکاری خواهیم کرد.

نشاط اجتماعی در فضای شهر اراک با برنامه‌های نوروزی

ایجاد شور و نشاط اجتماعی در فضای شهر با برنامه‌های نوروزی در اراک نظر شورای اسلامی شهر اراک بوده است نیمه اول اسفندماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه سلامت روان مردم طی دو سال اخیر از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا متأثر شده است، اظهار کرده بود شورای اسلامی شهر اراک در برنامه‌های نوروزی به دنبال ایجاد شور و نشاط اجتماعی در فضای شهر است، اگر شیوع ویروس کرونا کاهش یابد و موفق به دریافت مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و درمان شویم، برنامه‌های بسیار شاد و مفرحی را در سطح شهر و به ویژه در " نوروزگاهی" در نظر خواهیم داشت.

پیمان عین‌القضات گفته بود نوروزگاهی در دره گردو در نظر گرفته شده است که همراه با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری با حضور هنرمندان اجرا خواهد شد و علاوه بر آن حداقل در سه نقطه شهر نوروزگاه‌های محله‌ای ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرده بود در مبلمان شهری نیز در نیمه دوم اسفندماه ۸۰۰ صندلی به عنوان استراحتگاه شهروندانی که برای خرید به سطح شهر مراجعه می‌کنند، توسط سازمان زیباسازی شهرداری اراک نصب خواهد شد. شهرداری اراک در نظر دارد اقداماتی را در راستای زیباسازی پارک‌ها و ورودی‌های شهر انجام دهد، نصب المان‌های نوروزی در زیرگذرها و نقاط ویژه شهر نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک اعلام کرده بود با توجه به تلاقی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برنامه‌های خوبی را در نظر گرفته است. عروسک‌گردانی در سطح شهر و نصب ۶۵ المان‌های جدید نوروزی نیز از دیگر اقداماتی است که مدیریت شهری برای ایام نوروز در دستور کار دارد.

نگاه ویژه شهرداری اراک بر تجهیز آتش‌نشانان

۱۴ اسفندماه سال گذشته بود رئیس و اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک در جریان بازدید از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اراک، اظهار کرده بود که زحمات و فداکاری‌های آتش‌نشانان قابل تقدیر و ستایش است که امیدواریم شورای دوره ششم با تمام توان در راستای رفع مشکلات این عزیزان در سال آتی گام‌های مؤثری بردارد.

حسن قربانی گفته بود نوسازی ناوگان خودرویی و موتوری سازمان آتش‌نشانی با توجه به حساسیت مأموریت‌های محوله به این سازمان در بودجه سال آینده به طور ویژه مد نظر قرار گرفته و اعضای شورای اسلامی شهر بر تجهیز شدن آتش‌نشانان به تجهیزات حفاظت انفردای تأکید ویژه دارند.

توجه به شهر دوستدار کودک در بودجه ۱۴۰۱

هفته دوم اسفندماه سال گذشته بود که در نشست‌های شهر دوستدار کودک پیرامون بودجه سال ۱۴۰۱ شورای اجرایی شهر دوستدار کودک، احداث اتاق مادر و کودک در ترمینال مرکزی شهر اراک که عملیات طراحی سازه آن انجام شده است، طراحی سازه‌های پارک‌های دوستدار کودک، آغاز عملیات اجرایی تبدیل پارک مطالعه به پارک کودک، برگزاری برنامه‌های نوروزی ویژه کودکان و تجلیل از برندگان مسابقه نقاشی مادر و کودک بحث و بررسی شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک در خصوص اینکه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری برای شهر دوستدار کودک ردیف اعتباری مشخص و جداگانه دیده شده اظهار کرده بود قانون شهر دوستدار کودک در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک تدوین و به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی جهت بررسی تخصصی ارجاع شده و در این قانون شرح وظایف و اعضا مشخص است و با تصویب آن، شهر اراک بعد از تهران اولین شهری است که قانون شهر دوستدار کودک را اجرایی می‌کند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ برای ست‌های بازی و ورزشی و کف‌پوش‌های بوستان‌ها بودجه اختصاصی دیده شده، گفته بود یکی از اقدامات مهم شورای اسلامی شهر اختصاص ردیف اعتباری در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری جهت راه‌اندازی کارخانه بازیافت لاستیک است تا بتوان از محل بازیافت لاستیک‌ها نسبت به تولید کف‌پوش‌های پارک‌های سطح شهر توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری اقدام شود.

خسروانی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات مهم شورای اسلامی شهر اراک در تصویب بودجه ۱۴۰۱ را اختصاص ردیف مشخص و جداگانه برای شهر دوستدار کودک بوده است، اعلام کرده بود این امر مهم علی‌رغم جدید بودن و با تمام سختی‌ها انجام شد و این موضوع رویکرد شورای اسلامی شهر در بحث توجه به کودکان به عنوان یکی از اعضای مهم جامعه شهری را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرده بود اجرا و احداث اتاق مادر و کودک، احداث پارک‌های موضوعی و مفهومی در شهر اراک، راه‌اندازی سایت خبری شهر دوستدار کودک، تهیه کلیپ و تیزر در حوزه کودکان، احداث یک المان با موضوع کودک در میادین شهری و اختصاص حداقل پنج درصد از اجرای مبلمان شهری به مبلمان مختص کودکان از محل اعتبارات بودجه مبلمان و المان‌های شهری از جمله مواردی خواهد بود که شورای اسلامی شهر در بودجه ۱۴۰۱ به آن پرداخته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرده بود در مرحله اول کار برای شهر دوستدار کودک به بحث تدوین و تصویب اعتبار و بودجه پرداختیم و در مرحله بعد با جدیت هر چه تمام مباحث را اجرایی خواهیم کرد و اگر در ادامه مسیر طرح و ایده‌ای در شهر دوستدار کودک مطرح شود، قطعاً اعتبار آن را در متمم بودجه ۱۴۰۱ خواهیم دید.

پارک شهر اراک به عنوان پارک دوستدار کودک

نیمه اول اسفندماه سال قبل بود که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک در خصوص پارک دوستدار کودک اظهار کرده بود پارک مطالعه نزدیک پارک شهر اراک به عنوان پارک دوستدار کودک در نظر گرفته شده است و عملیاتی مانند دیوارکشی پارک، نصب کف‌پوش، ست‌های بازی و ورزشی، آبخوری‌ها و مبلمان پارک ویژه کودکان خواهد بود.

احمد حسنی تاکید کرده بود در سال جاری ۱۴ ست بازی و ورزشی مختص به کودکان سه تا ۱۰ سال همراه با کف پوش، در پارک‌های شهر اراک نصب و اجرایی شده است.

توجه ویژه به منطقه گردشگری دره گردو در بودجه ۱۴۰۱

افزایش ۴۶ درصدی بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اراک نسبت به متمم بودجه سال جاری، مد نظر است، توجه به منطقه گردشگری دره گردو و الزام شهرداری به اجرای عملیات عمرانی در این منطقه، در بودجه سال آینده مورد تاکید قرار گرفته است.

هفته اول اسفندماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با اعلام این خبر گفته بود عدالت‌محوری و توجه به مناطق کم برخوردار در قالب طرح محله محوری، رویکرد دیگر شورای ششم در بودجه است، لذا مقرر شد شهرداری برنامه عملیاتی خود را به صورت منطقه‌ای به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.

سید رضا قریشی تاکید کرده بود یکی دیگر از مهم‌ترین رویکردهای بودجه، توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری است، همچنین توجه به منطقه گردشگری دره گردو و الزام شهرداری به اجرای عملیات عمرانی در این منطقه، در بودجه سال ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفته است.

تصویب بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اراک

پنجم اسفندماه سال گذشته بود که شورای اسلامی شهر اراک در خصوص به تصویب نرسیدن بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در صحن علنی شورای اسلامی شهر اعلام کرده بود بودجه ۱۸۸۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری اراک با پنج رأی موافق، پنج رأی مخالف و یک رأی ممتنع در صحن رسمی شورای کلان‌شهر اراک به تصویب نرسید و مجدد در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه قرار گرفت تا نظرات مخالف مورد بررسی قرار بگیرد.

اما همان هفته اول اسفندماه سال گذشته بود که در سی‌ویکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک به ریاست "سید وحید میرنظامی" و با حضور اعضای شورای ششم، شهردار اراک و مدیران شهرداری با رأی قاطع اعضای شورا، بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری با رقمی بالغ بر ۱,۹۰۰ میلیارد تومان و افزایش ۴۶ درصدی نسبت به رقم متمم بودجه سال ۱۴۰۰، تصویب شد. از بودجه سال آینده شهرداری اراک ۷۲ درصد سهم بخش عمرانی و ۲۸ درصد سهم بخش جاری است.

آلودگی هوا و آسیب به جذب سرمایه‌گذار در شهر اراک

مسئله آلودگی هوای شهر اراک باعث شده که این شهر در هم ردیف شهرهای آلوده کشور باشد و این موضوع نه تنها مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است، بلکه صدمه‌ای بزرگ نیز به مبحث سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در شهر اراک می‌زند. اعضای شورای اسلامی شهر خواهان این موضوع هستند که اداره کل محیط زیست استان مرکزی مجموعه تلاش‌ها و اهم اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر جهت مقابله، پیشگیری و رفع آلودگی هوا را برای اطلاع عموم شهروندان، اعلام و شفاف‌سازی کند.

اواخر بهمن ماه سال گذشته بود رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک با اعلام این خبر گفته بود آن چیزی که در جامعه شاهد هستیم، دیدگاه چسب زخمی به سازمان محیط زیست استان مرکزی است که زمان ایجاد زخم، چسب روی آن قرار داده می‌شود تا بقیه نبینند چه اتفاقی افتاده است، لذا این نگاه چسب زخمی باید از سازمان محیط زیست برداشته شود.

پیمان عین القضاتی تاکید کرده بود باید مشخص شود واقعیت‌هایی که مانع از حرکت رو به جلو سازمان محیط زیست می‌شود، چیست، آیا طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک را در دستور کار دارید و پیشرفت آن در چه مرحله‌ای است، آخرین وضعیت اجرای قانون هوای پاک که مصوبه مجلس را دارد و در دولت قبل نیز اعلام شده به چه صورت است.

راه‌اندازی خطوط میدل باس در معابر شهر اراک

سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر اراک سال‌ها است که فرسوده شده و نیازمند بهسازی است، استفاده از میدل باس به دلیل استهلاک کمتر و بازدهی بالاتر، در معابر شهری صرفه اقتصادی دارد و علاوه‌بر آن می‌توان از این وسایل نقلیه در مسیرهای باریک حاشیه شهر یا مسیرهایی که تقاضای سفر در آن کمتر است، استفاده کرد.

نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته بود دبیر شورای اسلامی شهر اراک در این خصوص اظهار کرده بود برای اولین بار از میدل باس در معابر شهر اراک استفاده می‌شود؛ این امر در راستای هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی بوده و برای مسیرهای کوتاه در نظر گرفته شده است و هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل شهری گام‌به‌گام در حال انجام است.

اصغر غفاری تاکید کرده بود که در راستای تحقق سیستم حمل‌ونقل انبوه شهری استفاده از خطوط BRT و LRT در مسیرهای پر تقاضا مد نظر شهرداری و شورای اسلامی شهر است که این موارد با مشورت متخصصان حوزه ترافیک شهر در حال بررسی است.

کد خبر 560175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.