آیا شاخص کل به قله ۱۴۰۰ می‌رسد؟

بازار امروز به کمک نمادهای پالایشی، فلزی و شیمیایی توانست رشد ۲۰ هزار واحدی را تجربه کند، تعداد نمادهای منفی نسبت به روز گذشته بیشتر بود اما شاخص کل توانست مقاومت داینامیک خود را به خوبی بشکند که پیش بینی رشد خوبی را برای آن خواهیم داشت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۲۰ هزار ۳۲۴ واحدی به سطح یک میلیون ۳۴۲ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار ۸۴۴ واحدی در سطح ۳۴۱ هزار ۵۱۴ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۱.۵۴ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۱.۸۴ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۲۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۸

آیا شاخص کل به قله ۱۴۰۰ می‌رسد؟

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۰۶ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۹۸ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۱.۷۲ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۴۳

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۴۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۹ هزار ۳۰ و یک میلیون ۷۳۵ هزار ۷۴۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب نه میلیارد ۷۷۵ و پنج میلیارد ۱۵۱ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

آیا شاخص کل به قله ۱۴۰۰ می‌رسد؟

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

آیا شاخص کل به قله ۱۴۰۰ می‌رسد؟

حمایت: یک میلیون ۳۲۴ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

پیش بینی: حرکت به سمت یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد.

دولت مکلف به پرداخت بدهی خود از طریق واگذاری سهام شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به پرداخت بدهی خود تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام کردند.

افتتاح بزرگترین و مجهزترین مرکز داده بازار سرمایه ایران

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی و افتتاح مرکز داده (دیتاسنتر) بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایش در سازمان بورس، بهره‌برداری از امکانات و ارتقا سیستم‌های بورس تهران بوده، اظهار کرد: بازار سرمایه در شش سال اخیر گسترش زیادی پیدا کرده و امروز جمع سهامداران کشور به ۵۰ میلیون نفر می‌رسند از این رو ارائه خدمات الکترونیکی به سهامداران وارد فاز جدیدی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد معاملات به صورت آنلاین و توسط معامله‌گران انجام می‌شود از این رو با توجه به این حجم از ذی‌نفعان باید یک مرکز داده اختصاصی راه‌اندازی و ایجاد می‌کردیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با بیان اینکه توسعه سامانه‌های معاملاتی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: به زودی سامانه معاملات بومی و سامانه‌های جدید نظارتی رونمایی می‌شوند

واریز سود سهام عدالت تا ۲۱ اسفند ماه

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سود سهام عدالت تا ۲۱ اسفند ماه (روز شنبه هفته آینده) در حساب سهامداران خواهد بود.

وی درباره تغییر دامنه نوسان اضافه کرد: فرآیندی برای تغییر دامنه نوسان طی شده است و دامنه به تدریج بازتر خواهد شد. تصمیمی که در این مورد گرفته شده در سال جدید اعلام خواهد شد.

پالایشی یکم

سازمان بورس نمی‌تواند در مورد قیمت سهام اظهار نظر کند. قیمت سهام هم قابل پیش بینی نیست، اما شواهد حاکی از اصلاح روند سهام پالایشی یکم دارد. تصمیماتی در خصوص مدیریت صندوق‌ها در هیأت دولت گرفته شده، اما قطعی نشده است. اما تغییراتی در اساس‌نامه صندوق‌ها اعمال می‌شود که به NAV نزدیک شود.

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در شبکه خبر در خصوص وضعیت نخستین روز پذیره نویسی سهام سرخابی‌ها توضیح داد.

وی با بیان اینکه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ پذیره‌نویسی دو باشگاه را داشتیم عنوان کرد: از لحاظ سخت افزاری مشکلی وجود نداشت. در مورد باشگاه استقلال ۱۶۷ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۹۰۳ سهم، توسط ۱۷۹ هزار و ۱۸۵ نفر و در مورد باشگاه پرسپولیس ۱۶۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۳۶ سهم توسط ۲۰۱ هزار و ۲۵۴ هزار نفر خریداری شد.

مدیرعامل فرابورس گفت: ۳۰ روز کاری برای پذیره‌نویسی زمان وجود دارد که امروز بخشی از آن انجام شد و مردم می‌توانند در روزهای آتی مشارکت کنند، اما هر زمان پذیره‌نویسی تکمیل شود فرایند آن متوقف خواهد شد.

اوراق بهادار وثیقه وام خواهند شد

مجید عشقی رئیس سازمان بورس: گفت: بعد از فروردین ماه سال آینده اوراق بهادار شامل اوراق بدهی، سهام عدالت، ای تی اف و غیره پشتوانه توثیق وام‌های خواهند شد که از شبکه بانکی گرفته می‌شود.

اخبار شرکت‌ها

کگل

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۰۰A-۲۳۱ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، از محل سود انباشته مبلغ ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال،)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ لغایت تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۴

شستا

به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم رعایت مفاد ماده ۳۸ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران (عدم رعایت الزامات ماده هفت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران اقدام به اعطای فرصت ۴۵ روزه به ناشر (تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۱) جهت رعایت موارد فوق نموده است.

رمپنا

به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، طی نامه شماره ۸۴۱۳۶۶ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ضرورت رعایت موارد فوق ظرف مهلت ۱ ماه را به شرکت تاکید نمود

با توجه به نامه واصله از شرکت مهلت مذکور به مدت ۴۴ روز دیگر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ تمدید می‌شود.

رخدادهای بازار جهانی

بررسی وضعیت روی در بازار جهانی

طی هفته اخیر بازار روی در چین روزهای آرامی را سپری کرد زیرا که تقاضای داخلی چین برای این محصول کم بود. فعالین بازار معتقدند که این تقاضای ضعیف به این دلیل بود که متقاضیان پیش‌بینی می‌کنند که موجودی انبارها در ماه مارس به اوج می‌رسد. ذخایر روی شانگهای به ۱۷۲.۸ هزار تن رسیده که نسبت به هفته گذشته رشد ۳.۸ درصدی داشته است.

همچنین تولید کنسانتره روی در چین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۱۲.۸ درصد افت پیدا کرده است.

شدت گرفتن تنش روسیه و اوکراین سبب رشد هزینه حمل دریایی شده و از طرفی افزایش نرخ انرژی در اروپا که به دلیل عدم اطمینان از صادرات گاز و نفت از روسیه است از عوامل تأثیرگذار بر قیمت روی بوده و سبب رشد نرخ این محصول شده است. هرچند که برخلاف افزایش موجودی انبار شانگهای انتظار می‌رود به زودی این موجودی‌ها کم شده و در اثر این کاهش قیمت روی سطوح جدید از قیمت را شاهد باشد.

شرکت‌های تاثیرپذیر: فرآور، فروی، فاسمین، کبافق، کاما، فسرب، فزرین، فتوسا، فگستر

اوره

قیمت اوره به طور مستقیم هم تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین و هم تحت تأثیر واکنش کشورها به این جنگ قرار دارد. روسیه بزرگترین صادرکننده اوره در جهان است. تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه، دسترسی خریداران به محصول را محدود کرده و جهش قیمت‌های اوره را به دنبال داشته است. وزارت صنعت و تجارت روسیه نیز از تولیدکنندگان خواسته تا بر روی تأمین نیاز داخلی متمرکز شوند. واردکنندگان در اروپا، آمریکای مرکزی و جنوبی در جستجوی اوره بودند و معامله گران برای تناژهایی از تولیدکنندگان رقابت کردند. مصر به عنوان یک بازیگر اصلی بازار ۱۴۵ دلار به قیمت اوره گرانول اضافه کرد و قیمت‌ها به ۹۰۵ دلار فوب رسیده است. بازارهای آسیا وضعیت آرام تری داشتند و عرضه روسیه کمتر برای این بازارها اهمیت دارد. این بازارها افزایش قیمت دو رقمی داشتند.

حمل و نقل برای محموله‌های روسیه سخت و گران است. تعداد زیادی از خریداران در اروپا و آمریکا، کود روسیه را نخواهند خرید. قیمت‌های گاز در اروپا نیز سقف‌های جدیدی را ساخته که احتمالاً تولیدکنندگان اروپایی را مجبور به کاهش تولید و در نتیجه قیمت‌های اوره را با افزایش بیشتری مواجه خواهد کرد. جهش قیمت نفت خام و افزایش تقاضا، هزینه‌های حمل را نیز بالا برده است.

تولیدکنندگان پردیس، شیراز و کرمانشاه قیمت‌های پیشنهادی شأن را به ۵۳۰ دلار افزایش دادند. چندین محموله از جمله یک محموله ۴۵ هزار تنی در این سطوح قیمتی به فروش رسید. حدود ۳۰ هزار تن در نظر گرفته شده برای اروپا انتظار می‌رود در قیمت حدود ۶۰۰ دلار به فروش برسد.

شرکت‌های تأثیر پذیر: شپدیس، شیراز، کرماشا، خراسان، شلرد

تحلیل وضعیت پت در بازارهای جهانی

قیمت پلی اتیلن ترفتالات فوب شمال شرق آسیا در هفته گذشته ۴۰ دلار رشد یافت و در ۱،۱۹۰ دلار در تن معامله شد. پت فوب جنوب شرق آسیا ۳۰ دلار رشد را تجربه کرد و به ۱،۲۶۰ دلار رسید.

در واکنش به رشد قیمت خوراک و قیمت‌های آتی نفت، در هفته گذشته سفارشات تقاضا برای محصول گرید بطری در ارقام بالاتری صورت گرفت. حجم تقاضا نیز در حدود حجم هفته قبلی بود و تقاضای گرید بطری به ثبات رسیده است. از جانب آمریکا و اروپا نیز سفارشاتی ارائه شد اما در موقعیت فعلی، به دلیل هزینه حمل زیاد و نااطمینانی در زمان رسیدن محصول، فروش محصول آسیا تا آن مناطق صورت نمی‌گیرد.تقاضا برای محصول گرید الیاف اندکی افزایش پیدا کرد اما همچنان نسبت به گرید بطری فاصله زیادی دارد. آمارها حاکی از آن است که حجم مخارج صورت گرفته بخش لباس و کفش در سرتاسر جهان، از ابتدای وقوع همه گیری کرونا کاهش یافته است. این مسئله روی صادرات محصول در آسیا نیز اثر منفی گذاشته است.

شرکت‌های تأثیر پذیر: شگویا

زغال کک‌شو

قیمت زغال سنگ کک شو در بازار نقدی و آتی چین با افزایش قیمت همراه شد. این محصول در بازار آتی چین، افزایش قیمت حدود ۱۲ درصدی را ثبت کرده است. نگرانی از افزایش قابل توجه قیمت سایر انرژی‌ها در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین، تقاضا برای زغال سنگ به ویژه در چین را بالا برده است. قیمت‌های زغال سنگ کک شو استرالیا و قیمت‌های نقدی PCI با جهش همراه شدند. با توجه به نگرانی‌ها حول بارگیری‌های روسیه در آینده، خریداران محلی تمایل به خرید داشتند. در چین، قیمت زغال سنگ کک‌شو با توجه به کمبود عرضه و سطح تقاضای خوب جهت ذخیره سازی، با افزایش قیمت همراه شد. بازار زغال سنگ کک شو داخلی روند صعودی داشت اما کاربران نهایی تمایل دارند که بعد از دو جلسه نظارتی چین (دو نشست از چهارم مارس در پکن آغاز شده که می‌تواند محدودیت‌هایی را در راستای کاهش آلودگی هوا به همراه داشته باشد) و پارالمپیک زمستانی، در مورد خرید به ویژه خرید زغال سنگ کک شو وارداتی تصمیم‌گیری کنند.

جهش ۱۸ دلاری سنگ آهن و رسیدن به سطح ۱۵۳ دلار

قیمت در معاملات بازار نقدی سنگ آهن ۶۲ درصد چین با رشد ۱۸ دلاری همراه بود و به ۱۵۳ دلار رسید. معاملات آتی سنگ آهن نیز به دلیل انتظارات بازار از تولیدات فولادی چین جهت پر کردن خلأ ایجاد شده بابت محصولات روسیه و اوکراین، روند صعودی خود را حفظ کرد. براساس گزارش مؤسسه Huatai Futures، روسیه حدود ۱۰ درصد از تجارت جهانی فولاد را به خود اختصاص داده، در حالی که سهم اوکراین چهار درصد است.

از آنجایی که صنعت فولاد و صادرات هر دو کشور تحت تأثیر درگیری نظامی قرار گرفته است، شکاف عرضه باید از سوی سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد مانند چین پر شود. کارخانه‌های چینی نشانه‌هایی از تولید بالاتر فولاد را نشان داده‌اند.

این افزایش به دلیل کاهش محدودیت تولید پس از بازی‌های المپیک زمستانی است، اگرچه نشست دوقلو Two Session از چهارم مارس در پکن آغاز شده که این امر منجر به برخی انتظارات بازار در مورد کنترل‌های سینترینگ برای بهبود کیفیت هوا شده است. همچنین نگرانی‌های زیادی در بازار در مورد سخت‌تر شدن دسترسی به مواد با عیار بالا وجود دارد زیرا درگیری نظامی روسیه و اوکراین ادامه یافته و این امر باعث می‌شود برخی مصرف کنندگان نهایی اروپایی به دنبال جایگزین‌هایی از منابع دیگر باشند.

شرکت‌های تأثیر پذیر: کچاد، کنور، کگل، کگهر، ومعادن، وامید و واحیا

نقشه بازار بورس

آیا شاخص کل به قله ۱۴۰۰ می‌رسد؟

کد خبر 560154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.