کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در پایتخت

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به مشکلات صدور پروانه ساختمانی، گفت: زمان صدور پروانه در ابتدای این دوره مدیریت شهری ۳۱۳ روز بود که تا خرداد سال آینده این زمان را به دو ماه خواهیم رساند.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا صارمی در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران، اظهار کرد: قانون‌گذاران کشور باید به این جمع‌بندی برسند که حکمران محلی، تهران را اداره کند زیرا این کلانشهر را نمی‌توان با بخشنامه مشترک ابلاغی برای همه شهرها، اداره کرد.

وی تصریح کرد: تهران از سال ۹۰ تاکنون از صدور ۳۲ هزار پروانه ساختمانی به یک ششم این میزان رسیده است، در حالی که رشد جمعیت در این بازه زمانی در تهران بسیار بالا بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با تاکید بر اینکه در کشور ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، افزود: به ازای هر طلاقی که اتفاق می‌افتد، ۲ واحد مسکن باید ساخته شود؛ در بحث شاخص نسبت طلاق به ازدواج، بعد خانوار یک نفره به ۱۲ درصد و دو نفره به ۳۰ درصد رسیده و این نکات اهمیت ساخت مسکن را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۲ مشکل حادی مسکن در کشور نداشتیم، اما در تهران ظرف یک سال، ۱۵ درصد تغییر در شاخص‌های مسکن به وجود آمده است، تاکید کرد: اراده شهرداری حرکت به سمت تولید مسکن است و سال آینده سهم شهرداری از افق یک میلیونی دولت برای ساخت مسکن، ۱۸۰ هزار واحد مسکونی است، البته امیدواریم به ارقامی بالاتر از این میزان دست یابیم.

صارمی گفت: با توجه به تأکید شهردار تهران برای رونق تولید و مانع‌زدایی در ساخت و ساز، همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر برگزار شده است که در آن بررسی می‌کنیم که چرا در کشور ما چهار طرح جامع مسکن نوشته شده است، اما محقق نمی‌شود و چرا نمی‌توانیم الگوی موفقی در مسکن به‌کار گیریم.

وی تاکید کرد: دز حال حاضر ۱۲۴۵ شهر در کشور داریم که ۹ مورد آنها کلانشهر است و ۴۰ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده است و از این تعداد ۹ میلیون جمعیت ثابت در تهران است که از این لحاظ تهران با سایر شهرها متفاوت است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران خاطرنشان کرد: نگاه موضعی به مسکن یکی از نقدهای وارد شده است؛ برخی معتقدند که ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران کم است، در حالی که باید توجه کنیم ما در شهرداری مسئول آمایش سرزمین نیستیم و نمی‌توانیم جمعیت را به بیرون هدایت کنیم، بلکه باید خدمات و امکانات برای آنها فراهم و فرایندها را تسهیل کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که انبوه‌سازان و شهرداری نسبت به هم شناخت کمی دارند، در حالی که باید برای تحقق هدف ارتقای کیفیت زندگی در تهران با هم حرکت کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 560149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.