صفات شخصیتی و تربیت نادرست از عوامل تنبلی نوجوان

یک روان‌شناس گفت: نوجوانی که اهل تجربه جدید نیست از ترس مواجه شدن با اصل موضوع، روان خود را با انجام اموری کم‌اهمیت راضی می‌کند. فرزندی که از کودکی یاد گرفته برای انجام امور پاداش دریافت کند، در سن نوجوانی تنها در صورتی وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهد که پاداشی دریافت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مژگان احمدپور با اشاره به راهکارهایی برای دوری نوجوانان از تنبلی و اهمال‌کاری، اظهار کرد: نوجوان تنبل و اهمال‌کار از ترس مواجه شدن با وظایف و انجام امور اصلی، خود را با انجام کارهای بی‌اهمیت سرگرم و لذت‌های بلندمدت را فدای لذت‌های آنی زندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه براساس احساس لذت قسمتی از مغز فعال می‌شود و کنترل فرد را در دست می‌گیرد، افزود: برای رسیدن به اهداف بلندمدت لازم است فرد لذت آنی را به تأخیر بیندازد اما نوجوان تنبل انجام وظایف خود را به تأخیر انداخته و ذهن وی پس از آن درگیر احساس شرم و گناه حاصل از اهمال‌کاری می‌شود.

این روان‌شناس صفات شخصیتی نوجوان را از جمله عوامل مؤثر در تشدید تنبلی و روی آوردن به اهمال‌کاری دانست و تصریح کرد: به عنوان مثال نوجوانی که اهل ریسک و تجربه جدید نیست از ترس مواجه شدن با اصل موضوع، روان خود را با انجام اموری کم‌اهمیت‌تر راضی می‌کند و به سراغ انجام وظایف اصلی نمی‌رود.

اهمیت تربیت صحیح کودک

وی با اشاره به اهمیت تربیت صحیح در کاهش تنبلی نوجوان، اضافه کرد: فرزندی که از کودکی همواره یاد گرفته است برای انجام امور پاداش دریافت کند، اکنون در سن نوجوانی تنها در صورتی وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهد که در قبال این امور پاداشی دریافت کند و در واقع برای خود حاشیه امنی ساخته که از آن خارج نمی‌شود.

احمدپور توجه به لذت‌های آنی و اجتناب از اصل موضوع، کمال‌گرایی بیش از حد، ترس از انجام امور به علت برخوردار نبودن از استاندارد بالا و مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن را از جمله عوامل مؤثر در تنبلی نوجوان دانست و خاطرنشان کرد: نوجوان باید کارها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند و خود را موظف به انجام آن کارهای کوچک‌تر بداند. همچنین محیط پیرامون خود را تغییر و عوامل به اصطلاح مزاحم و حواس پرت‌کن را رفع کند.

وی با بیان اینکه تهیه جدول زمانی کوچک و مجاب کردن خود برای پایبند ماندن به آن، می‌تواند از شدت تنبلی و اهمال‌کاری نوجوان بکاهد، اظهار کرد: نوجوان باید تعلل‌های کوتاه و بلندمدت در حین انجام امور را کنار بگذارد، چک لیستی از امور تهیه کند و دقیقاً بداند موظف به انجام چه کارهایی است. همچنین معاشرت با دوستان با انگیزه و بازبینی در اهداف می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برای دوری از تنبلی نباید کارها را پیچیده کرد

این روان‌شناس ادامه داد: برای دوری از تنبلی نباید کارها را بیش از حد پیچیده کرد و انتظار داشت امور معمول کاملاً عالی پیش برود. اولویت‌بندی در کارها، تعیین اهداف کوتاه و بلندمدت و توجه به فوریت در انجام کارها از جمله راهکارهای جلوگیری از اهمال‌کاری است. از سوی دیگر برنامه‌ریزی نوجوان برای انجام امور باید واقع‌بینانه و دقیق باشد و وقت و انرژی کافی برای انجام کارها در نظر گرفته شود.

وی خطاب به نوجوانان، خاطرنشان کرد: کاری که از نظرتان بسیار سخت است را در همان ابتدا انجام دهید و از آن دوری نکنید. با اعتمادبه‌نفس کارهایی که برایتان دشوار است را انجام دهید و لذت بلندمدت انجام امور را فدای لذت‌های آنی نکنید. به نتیجه اهمال‌کاری و تنبلی خود فکر کنید و با ایجاد عادات رفتاری درست مانند تهیه لیستی از کارها، خود را موظف به انجام مسئولیت‌ها بدانید.

لزوم همراهی و تعامل با نوجوان

به گزارش ایمنا، دوران نوجوانی دوران گذر از کودکی به جوانی است، در این دوران به علت تغییرات هورمونی علاوه بر ظاهر افراد که دستخوش تغییرات زیادی می‌شود سیستم کلی بدن نیز از حالت عادی خارج و فرد به نوجوان تنبل تبدیل می‌شود.

نوجوان در این مواقع نیازمند همراهی و راهنمایی والدین برای تشخیص راه درست، پیش‌بینی آینده و موفقیت در درس و زندگی است. والدین باید توجه داشته باشند در این دوره حساس با نوجوان برخورد و تعامل داشته باشند.

کد خبر 560074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.