شناسنامه باغات اصفهان تدوین می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از تدوین شناسنامه افت درختان و شناسنامه باغات در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جمعیتی اصفهان، این شهر نیاز به حداقل ۷۰ میلیون اصله درخت دارد در حالی که اکنون فقط سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله درخت موجود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان منش، عصر امروز _یکشنبه، پانزدهم اسفندماه_ در آئین درخت‌بانی با ابراز خرسندی از افتتاح اولین باغ موضوعی در اصفهان، اظهار کرد: اصفهان پیش از این باغ‌شهر بوده و باغبانانی داشته است، اما امروزه از باغ به درخت و از باغبانی به درخت‌بانی بازگشته‌است.

وی سرانه تفرجگاهی فضای سبز شهر اصفهان را ۳.۶ متر مکعب به ازای هر نفر اعلام کرد و افزود: فضای سبز اصفهان در طول شهر ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند که فقط برای تنفس ۱۰ نفر کافی است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه باید ریه‌های شهر را حفظ کنیم، تصریح کرد: فضای سبز شهر تحت تهاجم آلودگی هوا و خشکسالی است در حالی که باید هوای هر یک از درختان شهرمان را داشته باشیم، بر این اساس مردم باید از درختان شهر مراقبت کنند و در ساخت‌وسازهای خود نیز به درختان توجه ویژه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آلودگی هوای اصفهان، درخت‌های نارون و کاج دچار آسیب شده است به طوری که سطح شهر با اپیدمی نابودی درختان مواجه شده است؛ درختان موجودات زنده هستند که ما انتظار تولید اکسیژن را از آنها داریم در حالی که خود از معضل آلودگی هوا رنج می‌برند.

عرفان منش با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰۰ مرکز تولید آلودگی هوا را در اطراف شهر اصفهان داریم، اما تنها یک مرکز تولید هوای پاک به‌نام فضای سبز شهری موجود است، گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد مصالح کشور، عمده فولاد کشور، ۷۰ درصد سوخت هواپیماها در اصفهان تولید می‌شود که همگی جز منابع آلاینده محسوب می‌شود و این آلودگی‌ها نه تنها بر روی افراد بلکه بر روی فضای سبز و درختان اصفهان تأثیرگذار است.

وی تاکید کرد: متأسفانه درختان و فضای سبز شهر اصفهان دچار آسیب شده و به مرحله اعلام هشدار رسیده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه درختان دچار یک سینرژیک خشکسالی از یک سو و از سوی دیگر براثر آلودگی هوا در حال از بین رفتن هستند، گفت: کمبود آب مانع از توسعه ریشه‌ای درختان شده است به‌طوری که در طوفان چند روز گذشته نزدیک به ۶۰ اصله درخت از بین رفت.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای حفظ درختان، اظهار کرد: حفر چاه‌های تهویه تغذیه در کنار درختان در دستور کار قرار دارد به‌طوری که طی ۱۰۰ روز گذشته بیش از ۱۰ هزار چاه تهویه تغذیه در کنار درختان چنار خاص حفر شده است؛ در واقع به دنبال تغذیه مصنوعی درختان هستیم تا آسیب‌های ناشی از خشکسالی آنها را کاهش دهیم.

عرفان منش با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ درصد فضای سبز شهر به روش قطره‌ای در حال آبیاری است، گفت: به دلیل اینکه سال‌های سال برخی درختان آبیاری غرقابی شده است، نمی‌توان یکباره به شکل قطره‌ای آنها را آبیاری کرد، لذا از یک علم جدید به نام دور آبیاری استفاده می‌کنیم.

وی از تدوین شناسنامه افت درختان و شناسنامه باغات در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جمعیتی اصفهان، این شهر نیاز به حداقل ۷۰ میلیون اصله درخت دارد در حالی که اکنون فقط سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله درخت موجود است.

کد خبر 559945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.