کودک‌آزاری مهم‌ترین بحران حوزه اجتماعی/پاسخ‌گویی اپراتورهای۱۲۳ در سراسر کشور

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ اصلی‌ترین بحران در حوزه مسائل اجتماعی، کودک‌آزاری است. هیچ جای کشور نیست که با خط ۱۲۳ تماس گرفته شود و اورژانس اجتماعی پاسخ‌گو نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود علیگو با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی موضوع تلخ و پر چالشی است، اظهار کرد: از جمله برنامه اورژانس اجتماعی در مجموعه سازمان بهزیستی، متشکل از چهار نوع فعالیت خط تلفنی ۱۲۳ که تنها خط تماس اضطراری بابت فعالیت‌های اجتماعی در مسائل اورژانسی است، فعالیت خدمات سیار و خودرویی اورژانس اجتماعی، مراکز مداخله در بحران که در ۳۶۵ شهر مستقر هستند و مجموعه پایگاه‌های خدمات اجتماعی که در مناطق حاشیه‌نشین فعالیت می‌کنند و موضوع آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین با نگاه توسعه محلی را پیگیری می‌کنند، است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۵ مرکز مداخله در بحران دایر است که در سطح یک، دو و سه فعال هستند، افزود: مراکز سطح یک در مراکز استان‌ها، سطح دو در مراکز شهرستان‌ها و سطح سه در قالب شیفت صبح و عصر است. در این مراکز درحال‌حاضر سه هزار و ۹۴۵ نفر از فعالان و افرادی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی دغدغه دارند با اورژانس اجتماعی همکاری می‌کنند و از این تعداد، سه هزار و ۳۵۲ نفر نیروهای مددکار، روانشناس و حقوقی هستند که در مجموعه سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بیشتر این نیروها از نیروهای خرید خدمت، یک هزار و ۲۰۰ نفر قراردادی و تعداد کمی نیروهای رسمی و پیمانی اورژانس اجتماعی در مجموعه بهزیستی هستند.

۷۴ شهر و شهرستان اورژانس اجتماعی ندارد

وی با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی، تصریح کرد: درحال‌حاضر در مجموعه اورژانس اجتماعی با روند رو به رشدی، براساس قانون برنامه ششم توسعه مراکز و شهرستان‌هایی که نیازمند اورژانس اجتماعی بودند شامل این فعالیت شدند و اکنون ۷۴ شهر و شهرستان، اورژانس اجتماعی ندارند اما این لزوماً به این معنا نیست که در قانون برنامه ششم قانون اجرا نشده بلکه قانون مذکور به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اشاره می‌کند که اکنون براساس قانون فقط چهار شهر بالای ۵۰ هزار نفر است که به علت مسافت اورژانس اجتماعی ندارد و نزدیک‌ترین اورژانس اجتماعی آن زیر ۱۲ کیلومتر فاصله دارد اما در برنامه‌های سال جاری سازمان بهزیستی، ایجاد مراکز اورژانس اجتماعی در این چهار شهر در دستور کار است.

علیگو خاطرنشان کرد: در ۷۰ شهر دیگر براساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که تکلیف قانونی به سازمان بهزیستی بابت توسعه اورژانس اجتماعی داده است، خدماتی که باید به کودکان در معرض آسیب و زنان در معرض آسیب ارائه شود در اولویت‌های سال جاری است و امید است که مبالغ آن در بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شود.

وی با بیان اینکه مسئله اورژانس اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی است، اضافه کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نظیر همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری معلول‌آزاری و اقدام به خودکشی و افکار خودکشی، کمک به حمایت از کودکان خیابانی و حمایت از دختران و پسرانی که از منزل فرار می‌کنند و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، جز اصلی‌ترین فعالیت‌های مجموعه اورژانس اجتماعی است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هیچ جای کشور نیست که با خط ۱۲۳ تماس گرفته شود و اورژانس اجتماعی پاسخگو نباشد. در تمام روستاها، نقاط مرزی، شهرها و تمام مناطق کشور که خط تلفن یا آنتن فعال وجود داشته باشد، با شماره‌گیری ۱۲۳ امکان اتصال با اپراتور در استان مهیا می‌شود.

افزایش تماس‌های مرتبط با کودک آزاری نسبت به همسرآزاری

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ اصلی‌ترین بحران در حوزه مسائل اجتماعی، کودک‌آزاری است، اظهار کرد: اگر گروه دوم همسرآزاری باشد، در سال جاری در خصوص کودک‌آزاری دو برابر همسرآزاری تماس داشتیم و این آمار نگران‌کننده‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. این رقم از سال گذشته بسیار کمتر است که یکی از دلایل آن به دلیل تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اقدامات مداخله‌ای دقیق و درستی که در کشور طراحی شده و همه دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قوه قضائیه و دادگستری به خوبی این کار را جلو می‌برند است و این روند موفقیت‌آمیز در اجرای یک قانون بسیار پیچیده است.

علیگو با اشاره به مداخلات خدمات سیار اورژانس اجتماعی، افزود: در مداخلات کودک‌آزاری، بیش از ۹۴ درصد منجر به مداخلات سیار شده است؛ به این معنی که در تماس خط ۱۲۳ از ۱۰۰ تماس، تیم سیار اورژانس اجتماعی حتماً به ۹۴ تماس مداخله حضوری کرده است و این مداخله مؤثر بوده است زیرا از این ۹۶ درصد بیش از ۵۰ درصد مسئله در محل حل شده و زیر ۵۰ درصد به مراکز مداخله در بحران یا مراکز دیگر ارجاع شده است و این نشان می‌دهد مداخلات تیم سیار در محل حادثه یا محل بحران بسیار خوب بوده است.

۵۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در حوزه عاطفی و غفلت

وی با اشاره به موضوع کودک‌آزاری بیان کرد: براساس آمار پذیرش‌ها، بیشترین میزان کودک‌آزاری از جنس «غفلت» است و اگر «کودک‌آزاری عاطفی» را با این عدد جمع کنیم، بالای ۵۰ درصد آسیب‌ها در حوزه مسائل عاطفی و غفلت است. نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشید. اگر کودکی آزار جسمی ببینند، این لزوماً اتفاق وحشتناک‌تری از این نیست که کودکی در محلی حبس شود یا خانواده تحصیل او را پیگیری نکند. همه این موارد به یک اندازه خطرات ایجاد می‌کند و آسیب‌هایی که به کودک وارد می‌کند به یک میزان است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در سازمان بهزیستی طی چند وقت اخیر در دولت جدید رخ داده، ابلاغ ماده ۲۶ خدمات کودکان در معرض آسیب است که یکی از مشکلات جدی مجموعه فعالیت‌های ما در حوزه کودکان را پوشش می‌دهد، به این صورت که ان‌جی‌اوها و مراکز خدمات مددکاری اجتماعی و خیریه‌ها می‌توانند با اخذ مجوز مؤسسه، مراکز نگهداری برای کودکان آسیب‌دیده ایجاد کنند.

گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی

به گزارش ایمنا، گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی شامل زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزاردیده، کودکان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، سالمندان و معلولان و سایر افراد در کلیه سنین که در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند، است.

در صورت مشاهده هرگونه کودک‌آزاری، همسرآزاری یا فردی که قصد خودکشی دارد به جای تماس با ۱۱۰ با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس گرفته شود تا کارشناسان این اورژانس نسبت به رفع این موارد اقدام کنند.

کد خبر 559874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.