عبور پایتخت از قله موج ششم کرونا/کاهش ۳۵ درصدی آمار مبتلایان در تهران

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به اینکه آمارهای مرتبط با کرونا در تهران نزولی است، گفت: دو هفته است که از قله موج ششم کرونا در پایتخت گذر کرده‌ایم و آمار موارد ابتلا به کرونا نسبت به هفته قبل تقریباً ۳۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نادر توکلی با بیان اینکه دو هفته است که از قله موج ششم کرونا در پایتخت گذر کرده‌ایم، اظهار کرد: کل بهمن‌ماه در شیب صعودی موج ششم بودیم و خوشبختانه از ابتدای اسفند تاکنون درحال تجربه شیب نزولی موج ششم کرونا هستیم و نسبت به هفته قبل تقریباً ۳۵ درصد آمار موارد ابتلاء به کرونا کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه هنوز آمار موارد مرگ‌ومیر بالا است، افزود: علت این موضوع تأخیر کاهش آمار مرگ‌ومیر نسبت به ابتلاء است و به امید خدا از هفته آینده موارد مرگ‌ومیر نیز کاهشی خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها شیوع امیکرون رو به کاهش است اما بین موارد بستری فعلی، مبتلایان به سویه دلتا هم حضور دارند او در مجموع وضعیت بیمارستان‌ها پایدار است و مشکل تخت وجود ندارد.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ادامه داد: درحال‌حاضر تعداد پذیرش سرپایی روزانه به حدود پنج هزار نفر رسیده است. موارد بستری جدید ۴۰۰ نفر و موارد ترخیصی حدود ۵۰۰ نفر است؛ بنابراین در حالت تقریباً تعادلی قرار داریم. اکنون دو هزار و ۹۰۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که حدود هزار نفر در بخش ویژه و حدود دو هزار نفر در بخش عادی بستری هستند.

روند کاهشی ابتلای کودکان به کرونا

وی با بیان اینکه موارد ابتلای کودکان نیز درحال تجربه روند کاهشی است، تصریح کرد: تا پیش از این حدود ۲۰ درصد ابتلاها کودکان بودند که اکنون به ۱۰ درصد رسیده است. با تمهیدات وزیر بهداشت ماه گذشته تعداد تخت‌های بستری ویژه کودکان افزایش یافت و بحران کمبود تخت ویژه برای کرونای کودکان برطرف شد.

توکلی اضافه کرد: با توجه به آغاز خریدهای نوروزی تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌ها و مراکز میوه و تره‌بار است. یکی از نکات بسیار مهم رعایت فاصله‌گذاری‌ها در مغازه‌ها و تردد افراد کمتر است تا شروع سال خوبی با بحرانی کمتر داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به تجربه سایر نقاط دنیا که هنوز درگیر موج هفتم بیماری نشدند، اگر در ایران اتفاق خاصی نیفتد و مردم نیز در سفرها پروتکل‌ها را رعایت کنند و واکسیناسیون کاملی داشته باشند، مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

آماده‌باش بیمارستان‌ها برای چهارشنبه سوری

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران خاطرنشان کرد: بهتر است برای چهارشنبه سوری نیز مردم مراسم خاصی نداشته باشند تا هم از خطرات آتش‌سوزی و هم از خطرات ابتلاء به امیکرون در امان باشند. بیمارستان‌های منتخب شهید مطهری، حضرت فاطمه، شهدای یافت‌آباد، حضرت رسول، فارابی و فیروزگر آماده‌باش هستند و حتی در بیمارستان‌های تک تخصصی هم پزشکان با تخصص مرتبط با سوانح، مقیم هستند تا مشکلی پیش نیاید.

تهدید سفرهای درون‌شهری، خریدهای عیدانه و چهارشنبه‌سوری

به گزارش ایمنا، نادر توکلی، پنجم اسفندماه گفته است: در تهران به نزدیکی قله یا پیک کرونا رسیده‌ایم و شیب صعودی موج ششم را تجربه کردیم. تجربیات قبلی نشان می‌دهد چند روز حالت سینوسی را طی می‌کنیم تا سپس به شیب نزولی برسیم. آنچه مسلم است این است که در هفته اول اسفندماه موج سینوسی داریم که همان قله یا پیک از موج ششم است. اینکه چه مدت در قله بمانیم خیلی قابل پیش‌بینی نیست، ولی به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد در نیمه دوم اسفندماه وارد شیب نزولی شویم. افزایش سفرهای درون‌شهری، خریدهای شب عید و چهارشنبه‌سوری در نیمه دوم اسفند یک عامل تهدید است که می‌تواند بر پیش‌بینی اثرگذار باشد.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران ادامه داد: تعداد بستری‌ها بالا است و درحال‌حاضر چهار هزار و ۱۰۰ بیمار بستری داریم و روزانه نیز حدود ۷۰۰ بیمار بستری می‌شوند. تعداد موارد مراجعه سرپایی به مراکز درمانی حدود ۹ هزار نفر است؛ البته طی روزهای گذشته این روند سینوسی بوده است. همچنان موارد ابتلاء به سویه دلتا در پایتخت به شکل واضح وجود دارد و تخمین ما این است که هنوز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلاء از سویه دلتا است. خوشبختانه موارد بستری کودکان کمتر شده است. سهم بستری کودکان زیر ۱۰ سال که در نیمه بهمن ماه به ۲۰ درصد رسیده بود اکنون به ۱۲ درصد رسیده است. البته حجم مراجعات سرپایی کودکان همچنان بالا است.

کد خبر 559801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.