۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
گوگرد؛ دوست یا دشمن؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: گوگرد در تولید اسیدسولفوریک، مواد منفجره و کاهش PH خاک کاربرد بسیاری دارد و با اینکه ضررهایی به زندگی می‌رساند، موجب بهبود آن نیز می‌شود. اما با این شرایط به دلیل آسیب‌هایی که به چشم و بافت‌های مختلف بدن می‌رساند، محیط‌زیست به‌دنبال حذف این عنصر است.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در جدول تناوبی عنصر بسیار عجیبی تحت عنوان گوگرد وجود دارد، اظهار کرد: ممکن است در جدول تناوبی تنها چند عنصر با اثرات منفی و مثبت برابر وجود داشته‌باشد که یکی از آن‌ها گوگرد است.

وی افزود: گوگرد عنصر شانزدهم جدول تناوبی است و به دلیل هم گروه بودن با اکسیژن، برخی از ویژگی‌های این عنصر را نیز دارد؛ گوگرد در گذشته و پیش از میلاد مسیح نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت زیرا در کوه‌های آتش‌فشان قرار دارد و انسان‌ها نیز به راحتی آن را کشف کرده‌اند.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با کاربردهای عنصر گوگرد گفت: گوگرد در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی کاربردهای بسیاری دارد که کودهای دارای گوگرد یکی از مهم‌ترین آن‌ها است زیرا موجب رسیدن مواد مغذی خاک به گیاه می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای گوگرد نیز استفاده برای حشره‌کش است.

وی در همین رابطه ادامه داد: گوگرد سبب تولید ترکیبات نیترات است و در راه‌سازی، تولید آسفالت و بتن‌سازی کاربرد بسیاری دارد. از این عنصر در تولید خمیر، کاغذ و برخی از پارچه‌ها نیز به عنوان سفیدکننده استفاده می‌شود؛ البته در صورتی که گوگرد تحت قالب سدیم دی‌سولفیت ارائه شود، کاربردهای بسیاری خواهد داشت.

یوسفی در رابطه با دلیل عجیب بودن عنصر گوگرد گفت: این عنصر نافلز است و علاوه بر کاربردهای بسیار، ضررهایی نیز دارد؛ ساختار شگفت‌انگیز آن موجب شده دانشمندان نتوانند علت مطلوبیت یا غیرمطلوب بودن آن را شناسایی کنند.

وی تصریح کرد: عنصر گوگرد کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد، اما از طرفی تأثیرات خطرناکی نیز به همراه دارد به طور مثال این ماده در آلودگی هوا نقش بسزایی دارد و موجب بوی نامطبوع فاضلاب‌های برخی شهرها شده است.

این دکترای شیمی آلی اضافه کرد: گوگرد می‌تواند در گردش خون، چشم، سیستم ایمنی بدن، معده و کبد تأثیر مستقیم بگذارد به همین دلیل محیط‌زیست تاکید دارد که در صورت امکان محصولات مخرب گوگرد تولید نشود.

وی اشاره کرد: گوگرد در تولید اسید سولفوریک، مواد منفجره و کاهش PH خاک کاربرد بسیاری دارد و با اینکه ضررهایی به زندگی می‌رساند موجب بهبود آن نیز می‌شود، اما با این شرایط به دلیل آسیب‌هایی که به چشم و بافت‌های مختلف بدن می‌رساند، محیط‌زیست به دنبال حذف این عنصر است.

کد خبر 559664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.