گرد و غبار خوزستان منشا خارجی دارد

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: گرد و غباری که در استان‌های کرمانشاه و خوزستان مشاهده می‌شود، منشا خارجی دارد و باید با دیپلماسی فعال به این موضوع ورود شود.

به گزارش ایمنا، مسعود منصور در نشست سازمان منابع طبیعی امروز _شنبه چهاردهم اسفندماه_ که در این سازمان برگزار شد، درباره طرح گردشگری منطقه آشوراده اظهار کرد: آشوراده جزو مناطق چهارگانه است و هر اقدامی در این مناطق با هماهنگی سازمان محیط زیست انجام می‌شود. حتی بهره برداری توسط ما نیز در این منطقه باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود. طرحی هم که توسط رییس جمهور اعلام شده مربوط به سفر اخیر است و نتیجه آن هنوز مشخص نشده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وضعیت برداشت هیزم در کشور خاطرنشان کرد: ما چیزی به عنوان برداشت هیزم نداریم. در حال حاضر تنها سامانه حمل چوب طراحی شده است و مجوز حمل آن داده می‌شود. در اراضی ملی مجوز قطع صادر نمی‌کنیم. قانون در سال ۴۶ برای مصارف روستایی اجازه برداشت محدود داده بود.

به گفته منصور از ابتدای سال تاکنون ۶۰۰۰ پرونده قاچاق چوب با ۶۸ هزار اصله درخت تشکیل شده است.

وی افزود: برای نجات زاگرس از دولت قبل درخواستی شد تا برای احیای زاگرس ستادی مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شود. رییس جمهور سابق یا این موضوع موافقت کرد و کارگروهی در همین راستا تشکیل شد. در جلسه دوم این کارگروه مقرر شد که سندی برای احیای زاگرس تنظیم شود، اما با تغییر دولت این سند به دولت جدید و بعد کمیسیون زیربنایی منتقل شد و همچنان در حال چکش کاری است.

ضرورت بهره‌گیری از دیپلماسی فعال برای مدیریت منشا خارجی گرد و غبار

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه درباره مدیریت گرد و غبار در جنوب غرب کشور گفت: عربستان، عراق و کویت کانون گرد و غبار فعلی در استان‌های جنوب غرب کشور هستند. گرد و غباری که در استان‌های کرمانشاه و خوزستان مشاهده می‌شود، منشا خارجی دارد و باید با دیپلماسی فعال به این موضوع ورود شود.

وی تصریح کرد: حتی اگر کانون‌های داخلی گرد و غبار کنترل شود، وجود کانون‌های خارجی سبب ایجاد مشکل می‌شود. ما هفته پیش سفری به استان خوزستان داشتیم و جلسه‌ای با استاندار مربوطه برگزار کردیم تا کانون‌های یک و دو گرد و غبار که ۸۰ هزار هکتار را پوشش می‌دهند با توافقی که با شرکت توسعه نیشکر انجام می‌شود، کنترل شوند. تاکنون از ۳۵۰ هزار هکتار کانون در خوزستان ۱۷۰ هزار هکتار مهار صد درصدی شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: ۲۹ مورد خدمات ثبت شده که ما مرجع صدور مجوز آن‌ها نیستیم و تنها مرکز استعلام آن هستیم. تنها در چهار مورد ما باید مجوز بدهیم که کاربرگ‌ها را تکمیل کردیم و اقدامات مربوط به آن را انجام دادیم.

رفع ۲۰۸ مورد تصرف در استان‌های ساحلی

منصور ضمن اشاره به موضوع آزادسازی مناطق تصرف شده گفت: ما در هشت استان ساحلی ۲۴۹ مورد تصرف احصا کرده بودیم و ۲۰۸ مورد آن رفع تصرف شده است. کاداستر اراضی ساحلی نیز به تسهیل این موضوع کمک زیادی می‌کند. تصرف در بستر رودخانه به کل ممنوع است ولی تصرفات در حریم رودخانه ممکن است حریم اشخاص یا اراضی ملی باشد حتی در صورت شخصی بودن ملک نیز مقابله با آن وظیفه وزارت نیرو است.

وی درباره توسعه گردشگری گفت: گردشگری در مقایسه با صنایع دیگر سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد، اما حساسیت ما روی طبیعت‌گردی با حفظ بکر بودن و تغییر پیدا نکردن کاربری است. اگر قرار باشد به اسم طبیعت‌گردی به طبیعت آسیب برسد، از آن استقبال نمی‌کنیم. ما تا کنون ۹۰ پارک جنگلی را احاله مدیریت کردیم، اما اگر تخریبی صورت گیرد اجازه آن را نمی‌دهیم.

منصور در پایان درباره موضوع کاداستر گفت: کاداستر مبنایی برای جلوگیری از جعل سند است، اما کار حفاظتی بر اساس اقدامات حفاظتی است. تعریف کاداستر تلفیق اطلاعات توصیفی و اطلاعات مکانی در سامانه اراضی ملی است. ما قرار نیست تشخیص جدیدی بدهیم. نقشه‌ها بر اساس کاداستر استانداردسازی شده‌اند و نظر جدیدی ثبت نمی‌کنیم و اطلاعات قبلی را با کاداستر تطبیق می دهیم. ما ۱۶۴ میلیون شعب ویژه دادگستری تشخیص اراضی ملی داریم که از سال ۹۰ در حال فعالیت هستند. ما مرجع واگذاری زمین نیستیم و سند از مالکیت دولت خارج نمی‌شود. ما تنها اجازه بهره برداری از یک عرصه مرتع را می‌دهیم.

کد خبر 559660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.