۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷
سد معبر گلوی شهر را می‌فشارد

دوره‌گردها با ایجاد سد معبر و استفاده از معابر عمومی به حقوق شهروندان تجاوز می‌کنند، موجب اخلال در رفت و آمد عابران پیاده می‌شوند، از فضای عبور و مرور تصویری نازیبا و آشفته می‌سازند و مشکل‌های زیادی را برای شهر به وجود می‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکل سد معبر، چیدن اجناس در پیاده‌روها و توقف وانت‌بار فروش‌ها واقعیتی است که ادامه‌دار شده و به پدیده ناهنجار سد معبر تبدیل شده است. رفع این معضل، خود به معضلی جدی برای شهر و شهروندان تبدیل شده و ساماندهی آن نیازمند عزمی جدی است.

در شرایط سخت اقتصادی و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تعداد دست‌فروشان رو به افزایش است. دست‌فروشان افراد نیازمند جامعه هستند که از این راه امرار معاش می‌کنند. شهر در تملک شهرداری است و انتظار می‌رود با ایجاد بازارچه در برخی از نقاط شهر از دست‌فروشان در این شرایط سخت اقتصادی حمایت شود.

دوره گردها از فضای عبور و مرور تصویری نازیبا می‌سازند

محمد موسوی از شهروندان دارانی می‌گوید: بارها برای عبور در مسیر پیاده‌رو به دلیل وجود موانع سد معبر مدتی صبر کردم یا مسیر را به سمت خیابانی دیگر تغییر دادم.

وی می‌افزاید: از نظر من دوره‌گردها با ایجاد سد معبر و استفاده از معابر عمومی به حقوق شهروندان تجاوز می‌کنند و موجب اخلال در رفت‌وآمد عابران پیاده می‌شوند و از فضای عبور و مرور تصویری نازیبا و آشفته می‌سازند و مشکلات زیادی به وجود می‌آورند.

این شهروند دارانی می‌گوید: بهتر است اصناف موقعیت محل کسب را انتخاب کنند تا ناچار به استفاده از پیاده‌رو نشوند. بیرون گذاشتن کالا دلیل فروش بیشتر نیست؛ آنچه مشتری را جذب می‌کند، زیبایی و نظم واحد صنفی است.

شهرداری مکانی برای وانت‌بارها تعیین کند

مریم محمدی از دیگر شهروندان دارانی خاطرنشان می‌کند: وانت‌بارهای دوره‌گرد علاوه بر ایجاد سد معبر، برای تبلیغ و فروش اجناس از بلندگو استفاده می‌کنند و آرامش ما را می‌گیرند. بعضی کاسبان با ایجاد سد معبر به حقوق شهروندان تجاوز و از معابر عمومی استفاده خصوصی می‌کنند.

وی می‌افزاید: این وانت‌بارها تصویری نازیبا می‌سازند و ضمن ایجاد خطر، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند. لازم است شهرداری مکان مناسبی را برای فروش وانت‌بارها تعیین کند تا اخلال در رفت‌وآمد عابران پیاده ایجاد نشود.

شهرداری با ایجاد بازارچه مشکل سد معبر شهر را رفع کند

علی از دیگر شهروندان دارانی از وضعیت نابسامان وانت‌بارها در شهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: بی‌توجهی مسئولان و ساماندهی نکردن این افراد هر روز وضعیت را بدتر می‌کند.

این شهروند می‌افزاید: اشخاصی که در کنار معابر اقدام به فروش اجناس و کالاهای می‌کنند، برای عبور و مرور عابران مشکل ایجاد کرده و این کار تخلف محسوب می‌شود؛ تعداد آن‌ها نیز در حال افزایش است.

وی تاکید می‌کند: در شرایط کنونی که معیشت مردم به واسطه وضعیت اقتصادی دچار مشکلاتی شده است، انتظار می‌رود شهرداری یا متولیان امر با ایجاد بازارچه در برخی نقاط شهر از دست‌فروشان حمایت کنند.

جانمایی پنج پارکینگ عمومی در نقاط پرترافیک شهر

حسن کامکار، شهردار داران درخصوص رفع معضل سد معبر در این شهر می‌گوید: در روزهای پایانی سال، شهرداری اقداماتی را برای کاهش بار ترافیکی شهر داران در دستور کار قرار داده است.

وی می‌افزاید: به منظور رفع گره‌های ترافیکی، پنج پارکینگ عمومی با گنجایش بیش از ۳۰۰ خودرو نزدیک به خیابان‌های شلوغ و بازار شهر در نظر گرفته شده است و شهروندان به جای پارک خودرو در کنار خبایان‌هایی که دست‌فروشان نیز در آنجا حضور دارند، می‌توانند از پایانه‌های عمومی استفاده کنند.

شهردار داران تأکید می‌کند: برای اینکه شهری با سیمای زیبا داشته باشیم، باید به وظایف خود عمل و حقوق شهروندی را رعایت کنیم.

شهرداری موظف به تعیین محلی برای فروشندگان دوره‌گرد است

عزیزالله عباسی، فرماندار فریدن به رفع سد معبر در راستای تحقق حقوق شهروندی اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری برای رفع معضل سد معبر، موظف به تعیین محلی برای فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروشان است.

وی بر لزوم آموزش‌های مستمر نیروها و عوامل اجرایی رفع سد معبر شهرداری تأکید کرد و گفت: باید برای آرامش روانی شهروندان تلاش شود. ترافیک سنگین و پارک خودروها در حاشیه خیابان، نتیجه سد معبر در شهر است و شهرداری باید برای ساماندهی دست‌فروشان و توقف خودروها زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

فرماندار فریدن خاطرنشان می‌کند: به منظور ایجاد نظم ترافیکی و جلوگیری از پارک خودروها در کنار خیابان‌های شهر، پیشنهاد می‌شود شهرداری طرح کارت پارک را اجرا کند تا شاهد گره‌های ترافیکی، به خصوص در روزهای پایانی سال نباشیم.

کد خبر 559641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.