آموزش، تولید و عرضه؛ سه محور اصلی در فعالیت هنری

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در استان اصفهان با بیان این‌که هر رویداد و فعالیت فرهنگی هنری باید سه محور اصلی را مورد نظر قرار دهد، گفت: آموزش، تولید و عرضه، سه محور اصلی در فعالیت هنری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بنکدار در ابتدای نشست خبری آئین اختتامیه سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله که امروز _شنبه، چهاردهم اسفندماه_ در نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان برگزار شد مأموریت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در اصفهان را ترویج و نشر افکار، اندیشه و نظام فکری امام خمینی (ره) از طریق بیان هنری و به شکل تخصصی، فعالیت در رشته‌های مختلف برشمرد و گفت: برگزاری رویدادها و فعالیت‌های هنری در رشته‌های مختلف از جمله برنامه‌ها، وظایف و رسالت این مؤسسه است که در رشته‌های مختلفی مانند هنرهای تجسمی، هنرهای ادبی و هنرهای نمایشی متبلور می‌شود.

وی افزود: فراخوان سومین جشنواره تئاتر روح‌الله در سال ۹۸ منتشر شد که تا مرحله بازبینی و انتخاب آثارِ راه‌یافته به مرحله داوری پیش رفت و متأسفانه با شیوع بیماری کرونا، فعالیت‌های جنبی هنریِ آن تعطیل شد، اما بخش نمایشنامه‌نویسی به‌صورت کامل برگزار و جوایز آن نیز اهدا شد.

رئیس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله با اشاره به نظرخواهی از اعضا گفت: با نظرخواهی از اعضای شورای سیاستگذاری تئاتر، به این نتیجه رسیدیم که امسال سومین دوره از جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله را به سرانجام برسانیم؛ به همین منظور از گروه‌های مختلف که آمادگی اجرا دارند دعوت شده است و سومین دوره از این جشنواره در هفته جاری برگزار خواهد شد تا بتوانیم در سال آینده با رایزنی‌هایی انجام شده، جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله را در سطح ملی برگزار کنیم و در ادامه نیز دبیرخانه دائمی این جشنواره در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان دایر شود.

بنکدار با اشاره به اینکه هر رویداد و فعالیت فرهنگی هنری برای پویایی باید سه محور اصلی را مورد نظر قرار دهد، افزود: آموزش، تولید و عرضه، سه محور اصلی در فعالیت هنری است، بنابراین برای این‌که سومین دوره از جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله، جشنواره صرف نباشد در حاشیه این جشنواره، کارگاه‌های آموزشی در سال ۹۸ و دو کارگاه آموزشی نیز در سال جاری برگزار شد.

بخش خیابانی جشنواره تئاتر روح‌الله در سطح ملی اجرا می‌شود

در ادامه این نشست هوشنگ جمشیدیان، دبیر هنری سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله با اشاره به آغاز جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله گفت: در سال ۹۶، ۱۴۸ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی، ۸۴ اثر در بخش نمایش صحنه‌ای و ۳۶ اثر در بخش خیابانی و ۱۵ اثر در بخش نمایشنامه‌خوانی دریافت شد. این رویداد در سال دوم از سوم بهمن ۱۳۹۷ آغاز شد که ۹۶ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی، ۱۰۲ اثر در بخش نمایش‌های صحنه‌ای، ۳۱ اثر در بخش خیابانی و دو اثر ویژه نیز در بخش کودک و نوجوان شرکت کردند.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره در سال ۹۸ افزود: در سومین دوره از جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله تعداد ۳۰ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی شرکت داشتند که شش اثر برگزیده شد و ۴۳ اثر در بخش نمایش صحنه‌ای حضور داشت که در این بخش نیز هفت اثر برای اجرا انتخاب شدند، همچنین تعداد ۳۱ اثر در بخش نمایش خیابانی حضور یافتند که از این میان نیز شش اثر برای اجرا برگزیده شدند، اما این دوره از جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله به علت گسترش بیماری کرونا به تعویق افتاد و تصمیم بر آن شد که امسال جشنواره سوم با برگزاری مجدد آن به پایان برسد و در سال آینده نیز جشنواره چهارم کلید زده شود.

جمشیدیان اظهار کرد: در بخش نمایشنامه‌نویسیِ سومین دوره از جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله چون به حضور جمعیت نیاز نبود به طور کامل از برگزیدگان این بخش تقدیر شد، اما در مورد سایر بخش‌ها، اجراهای گروه‌ها به دلیل گسترش کرونا مدت دو سال به تعویق افتاد و تصمیم ستاد برگزاری جشنواره بر آن شد تا امسال از این گروه‌ها دعوت شود که اگر آمادگی اجرا دارند بتوانیم جشنواره سوم را به پایان برسانیم.

دبیر هنری سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله با بیان این‌که در سال سوم بخش خیابانی جشنواره تئاتر روح‌الله در سطح ملی اجرا می‌شود، ادامه داد: نمایش‌های صحنه‌ای در روزهای هفدهم و هجدهم اسفندماه به‌صورت تک اجرا در دو سالن تماشاخانه ماه و تماشاخانه سعدی روی صحنه می‌رود. نمایش‌های خیابانی نیز در چهار نقطه مرکزی و شش نقطه غیر متمرکز اجرا خواهند داشت که پل خواجو، سی‌وسه پل، عالی‌قاپو، مسجد امام (ره) و مسجد شیخ لطف‌الله ازجمله مکان‌های اجرای نمایش‌های خیابانی است؛ ضمن این‌که نمایش‌ها به‌صورت آنلاین از فضای مجازی (لحظه‌نگار و آپارات) نیز پخش خواهد شد. همچنین در کنار اجراها پیش‌بینی شده است که ادامه کارگاه نخست سیروس همتی با عنوان تکنیک‌های پیشرفته کارگردانی برگزار شود.

وی همچنین از کوروش زارعی، احمد شاهین و هادی کیانی به‌عنوان داوران دو بخش صحنه‌ای و خیابانی نام برد.

جمشیدیان گفت: آیین اختتامیه سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح‌الله ساعت ۱۸ روز نوزدهم اسفندماه در سالن اجتماعات نگارستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

وی افزود: در آیین اختتامیه این جشنواره، از دو درگذشته جامعه هنری اصفهان شامل "استاد حسن کریمی هسنیجه" به‌عنوان یکی از داوران دوره‌های قبل جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله و "رضا کریمی" با نام هنری "آشیل" به‌عنوان یکی از بازیگران تئاتر اصفهان نیز تجلیل خواهد شد، همچنین تعداد ۱۰ اثر برتری که در سال‌های گذشته تولید شده‌اند رونمایی می‌شوند.

به گزارش ایمنا، در پایان نشست خبری اختتامیه سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله، از پوستر این دوره از جشنواره نیز رونمایی شد.

کد خبر 559588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.