پارک حاشیه‌ای زمینه‌ساز ایمن‌سازی ترافیک شهری

سرپرست معاونت بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با برنامه‌ریزی می‌توانیم از حاشیه معابر برای پارک خودروها بیشترین استفاده را ببریم و این امکان برای اکثریت افراد جامعه فراهم می‌شود که علاوه بر استفاده از پارک حاشیه‌ای، ترافیک ایمن و روان‌تری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عمار سعیدیان‌فر، اظهار کرد: مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای معابر شهر تهران یکی از برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است که هدف از اجرای آن، مدیریت درخواست سفر، ساماندهی ترافیکی معابر، عدالت در دسترسی به جای پارک، جلوگیری از تخلفات ساکن و پارک دوبل و کاهش ترافیک خودروهای سرگردان خواهان جای پارک است.

وی ادامه داد: توقف خودروها در پارک حاشیه‌ای معابر به صورت کوتاه‌مدت است و خروجی اصلی اجرای طرح مذکور، کاهش بار ترافیکی معابر و روان‌سازی جریان ترافیک است.

سرپرست معاونت بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به زمان مناسب توقف در حاشیه پارک‌ها، تصریح کرد: توقف کمتر از نیم‌ساعت رایگان است و بعد از آن بر اساس تعرفه مصوب شورای اسلامی شهر، مبلغی به عنوان عوارض پارک حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شود؛ با اجرای مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، هرگونه پرداخت نقدی عوارض پارک حاشیه‌ای ممنوع است و شهروندان با شارژ حساب کاربری "تهران من" می‌توانند عوارض پارک حاشیه‌ای خود را پرداخت کنند.

وی با بیان این که ۱۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای در منطقه دو هوشمندسازی شده است، افزود: ۲۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای مناطق شش و هفت شهرداری تهران در حال اجرا است که پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است و تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱ هوشمندسازی فضاهای پارک حاشیه‌ای دو منطقه مذکور به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

سعیدیان‌فر تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای در بیشتر مناطق در دستور کار است و فضاهای پارک حاشیه‌ای مورد تصویب شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران، پس از خط‌کشی، تابلوگذاری و تأمین سامانه‌های مکانیزه و هوشمند، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به استفاده از روش‌های مختلف برای هوشمندسازی مدیریت پارک حاشیه‌ای، گفت: محدودیتی برای استفاده از روش‌های نوین مدیریت مذکور نداریم و از هر روش یا تکنولوژی که دارای کارایی بالا و قابلیت اجرایی داشته باشد، استقبال می‌کنیم.

سرپرست معاونت بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: خودروهایی که در محل پارک حاشیه توقف کرده باشند، توسط سیستم‌های هوشمند، برداشت پلاک و مدت زمان توقف آنها محاسبه می‌شود، بنابراین شهروندانی که حساب "تهران من" آنها دارای شارژ اعتباری باشد، تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: در خصوص دسترسی مردم به پارکینگ‌های عمومی برای توقف زیاد خودروها، به منظور آگاهی از وضعیت و سهولت دسترسی شهروندان به پارکینگ‌های عمومی، اپلیکیشن هوشمند در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی و عملیاتی خواهد شد.

سعیدیان‌فر با اشاره به برنامه‌های آینده هوشمندسازی فضای پارک حاشیه‌ای شهر تهران، اظهار کرد: در منطقه سه، ۱۰ هزار و در منطقه ۱۱ و ۱۲ هر کدام شش هزار جای پارک، هوشمندسازی خواهد شد و در ماه‌های آینده ۲۲ هزار فضای پارک هوشمند بهره‌برداری می‌شود، البته تنها به این مناطق اکتفا نخواهیم کرد و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، مکلف به اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای در سایر مناطق شهرداری تهران هستیم.

وی افزود: به منظور سهولت دسترسی جانبازان و توان‌یابان، محل‌های ویژه پارک این افراد در حاشیه معابر در نظر گرفته شده است که مخصوص پارک حاشیه‌ای افراد دارای پلاک ویلچر است و معاف از پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای در محل‌های مذکور هستند، همچنین ساعت اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای در معابر منتخب (معابر دارای تابلوی پارک حاشیه‌ای) در روزهای غیرتعطیل از ساعت ۷ تا ۲۱ است و شهروندان برای بیان و رسیدگی هرگونه سوال، پیشنهاد و انتقاد می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند یا به ثبت بلیت در "تهران من" اقدام کنند. 

کد خبر 559526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.