سهم دنیای دیجیتال و فناوری از اقتصاد جهانی

یک دکترای تخصصی مدیریت رسانه گفت: سهم دنیای دیجیتال و فناوری که اغلب سابقه حضور بعضی از آن‌ها در جوامع و خانواده‌ها به ۱۰ سال نمی‌رسد، بیشتر از شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی است که چند دهه یا یک قرن از حیات آن‌ها می‌گذرد.

عباس زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص نقش اقتصاد در حوزه فناوری، اظهار کرد: اگر به دهه گذشته از اواخر قرن بیستم میلادی تا همین پنج سال گذشته نگاه مختصری داشته باشیم خواهیم دید که اقتصاد شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی به مرور از حوزه صنعت، نفت و گاز، خودرو به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین خدمات نوظهور مبتنی بر این فناوری تغییر جهت داده است.

وی گفت: وقتی در همین دوران گذشته صحبت از سودآورترین شرکت‌های جهانی می‌شد اغلب نام شرکت‌های نفتی و خودروسازی به چشم می‌آمد، اما حداقل در چند سال اخیر این معادله کاملاً بر هم خورده است؛ به گونه‌ای که در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی از بین ۱۰ شرکت تنها یک یا دو شرکت خارج از حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود داشت.

این دکترای تخصصی مدیریت رسانه افزود: در یک مقایسه ساده در گزارش‌ها اعلام شد که سود سه ماهه یکی از شرکت‌های پرچم دار تلفن همراه و رایانه در دنیا بیش از ۸۰ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد یک و نیم میلیارد دلاری کشورمان از فروش نفت در سال ۱۳۹۹ رقم بسیار قابل توجهی است.

زمانی ادامه داد: در آغاز سال جدید میلادی و شمسی اگر به طور اجمالی به محبوب‌ترین برندهای دنیا نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که سهم دنیای دیجیتال و فناوری که اغلب سابقه حضور بعضی از آن‌ها در جوامع و خانواده‌ها به ۱۰ سال نمی‌رسد بیشتر از شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی است که چند دهه یا یک قرن از حیات آن‌ها گذشته است. با این تفاسیر چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای کنونی ما در حال حرکت به یک فضای جدید زندگی است، مفهومی که شاید با همگانی شدن متاورس بتوانیم آن را بیشتر درک کنیم.

وی گفت: توضیح این دنیای جدید برای کاربران امروزی دنیای فناوری دقیقاً مشابه توضیح شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های هوشمند امروز برای انسان سه دهه پیش کمی سخت به نظر می‌رسد.

این دکترای تخصصی مدیریت رسانه تصریح کرد: در مجموع با جست‌وجوی آمار و مستندات می‌توان دریافت که اقتصاد امروز دنیا در حال تغییر جهت از شرکت‌های تولیدی و صنعتی به سمت شرکت‌های خدماتی مبتنی بر فناوری است.

زمانی ادامه داد: این موضوع نه تنها از نگاه اقتصادی که از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز حائز اهمیت است. شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا به سرعت در حال درنوردیدن مرزهای جغرافیایی کشورها هستند. مثلاً یکی این شبکه‌های اجتماعی درحال‌حاضر بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر ماهیانه و حدود دو میلیارد کاربران روزانه است.

وی افزود: تأثیرگذاری این شبکه اجتماعی و اپلیکیشن‌های مشابه به گونه‌ای است که بعضاً تصور می‌شود، افکار عمومی دنیا در این شبکه‌ها در حال شکل‌گیری و حتی دست‌کاری است.

کد خبر 559480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.