برای المپیک برزیل آماده می‌شویم/ برنامه‌ریزی برای ناشنوایان در دیگر کشورها متفاوت است

«سال گذشته در مسابقات جهانی که حضور داشتیم، از چند کشور دیگر راجع‌به امکانات که سوال کردم متوجه شدم شرایط متفاوت است؛ اما در کشور ما اداره کل بهزیستی استان‌ها به ناشنوایان توجه می‌کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی کشتی آزاد ناشنوایان کشورمان ماه‌های گذشته اردوهای آماده‌سازی خود را در قزوین سپری کرد و برای چهارمین اردو به اصفهان آمد. آزادکاران ایرانی در هشت وزن برای المپیک ناشنوایان برزیل آماده می‌شوند. محمدرضا لایق دبیر سابق فدراسیون کشتی سال ۹۸ به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ناشنوایان انتخاب شد و همراه با این تیم سال گذشته در مسابقات جهانی هم حضور داشت. خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با این مربی ملی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

چند روز در اصفهان اردو داشتید. میزبانی این استان از تیم ملی کشتی آزاد ناشنوایان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سه اردو در قزوین داشتیم و چهارمین اردو در اصفهان برگزار شد که هیئت کشتی و هیئت کشتی ناشنوایان این استان زحمات زیادی کشیدند و امکانات خوبی را برای ما فراهم کردند.

برای چه مسابقاتی آماده می‌شوید و آیا از ورزشکاران شخصی آسیب‌دیدگی دارد؟

در اردیبهشت ماه سال آینده المپیک برزیل برگزار می‌شود و این روزها برای این مسابقات آماده می‌شویم. یک تا دو نفر از ورزشکاران آسیب جزئی دارند که امیدواریم در زمان باقی مانده سلامتی خود را به دست آورند.

در مسابقات پیش رو شانس دریافت مدال وجود دارد؟

بله. روی دو طلا حساب کردم و امیدوارم پنج مدال به دست آوریم.

فکر می‌کنید ورزشکاران به شرایط بدنی ایده‌آل رسیده‌اند؟

هشتم فروردین ماه باز هم اردو داریم و تا اینجای کار چهار اردو را گذراندیم. در این مدت روی مشکلات فنی ورزشکاران کار کردیم و حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد آمادگی خود را به دست آوردند. امیدوارم در چهار اردو باقی مانده به یک آمادگی مطلوبی برسیم تا در المپیک عملکرد خوبی داشته باشیم.

برای المپیک برزیل آماده می‌شویم/ برنامه‌ریزی برای ناشنوایان در دیگر کشورها متفاوت است

فکر می‌کنید در کشورمان به ورزشکاران ناشنوا توجه کافی می‌شود؟

بچه‌های ناشنوا در حوزه‌های مختلف مظلوم واقع شده‌اند و توجه لازم به آن‌ها نمی‌شود. در هیئت‌های استانی با این ورزشکاران کار نمی‌شود، کلاس تمرینی ندارند و زمانی که به اردوهای ملی می‌آیند باید از صفر شروع کنیم تا بدن‌شان آماده شود. این موضوع، کار سختی را می‌طلبد؛ در صورتی که می‌توانند در استان‌های خود برنامه تمرینی داشته باشند. حتی اخیراً علیرضا رضایی رئیس انجمن کشتی ناشنوایان، برای کشتی ناشنوایان برنامه‌ریزی انجام داده تا مسابقات مختلفی برگزار شود که کرونا یکسری محدودیت‌هایی به وجود آورد، اما اگر این اتفاق رخ دهد، انگیزه ورزشکاران و توجه مسئولان هم بیشتر می‌شود.‌

رشته کشتی برای ناشنوایان چه تورنمنت‌هایی در کشور دارد و آیا لیگ کشتی ناشنوایان برگزار می‌شود؟

متأسفانه لیگی برگزار نمی‌شود. مسابقات قهرمانی کشور را در پیش رو داریم که در قالب انتخاب تیم ملی برگزار می‌شود. هر چهار سال یک بار المپیک و مسابقات جهانی را هم تجربه می‌کنند.

فکر می‌کنید در دیگر کشورها به این قشر از جامعه اهمیت داده می‌شود؟

احساس می‌کنم در دیگر کشورها اهمیت بیشتری داده می‌شود و در دنیا برای جانبازان، معلولان و ناشنوایان برنامه‌ریزی متفاوتی انجام شده است. سال گذشته در مسابقات جهانی که حضور داشتیم، از چند کشور دیگر راجع به امکانات سوال کردم و متوجه شدم شرایط متفاوت است؛ اما در کشور ما اداره کل بهزیستی استان‌ها به ناشنوایان توجه می‌کند.

صحبت پایانی…

استعدادهای خوبی بین ورزشکاران ناشنوا حضور دارند که فقط باید به آن‌ها توجه شود تا در هر کاری موفق شوند. امیدوارم مسئولان ورزش کشورمان به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشند تا شاهد بروز استعدادهای خوبی باشیم.

کد خبر 559462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.