نشانه‌های منحصربه‌فرد امیکرون چیست؟

برخلاف سویه‌های پیشین کووید-۱۹ که باعث از بین رفتن حس بویایی و چشایی در بیماران می‌شود، امیکرون چنین علائمی ندارد و موجب بروز علائم منحصربه‌فرد دیگری ازجمله تعریق شبانه، درد عضلانی، خستگی شدید، خارش گلو، کمردرد و شانه‌درد در افراد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران بر این باور هستند که سویه جدید ویروس کرونا علائم متفاوتی در بیماران ایجاد می‌کند. این سویه که امیکرون نام دارد، در برابر برخی واکسن‌ها مقاوم است؛ بنابراین همچنان استفاده از ماسک، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها از کارآمدترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون به شمار می‌آید. برای قطع زنجیره بیماری، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آن‌ها ضروری است. مرکز سرویس سلامت همگانی بریتانیا تاکید دارد افرادی که سه علامت رایج تب بالا، سرفه مداوم و از دست دادن حس بویایی و چشایی را دارند باید در اسرع وقت تست کرونا بدهند.

با این حال در کنار علائمی که پیش‌تر برای ابتلا به کووید -۱۹ مطرح می‌شود، به تازگی دانشمندان کشف کرده‌اند که سویه امیکرون موجب بروز علائم منحصربه‌فرد دیگری در افراد می‌شود که خارش گلو، سرفه خشک، خستگی شدید، درد عضلانی ملایم و تعریق شبانه را شامل می‌شود. نتایج چند مطالعه نشان می‌دهد که دردهای عضلانی یکی از عوارض شایع در سویه امیکرون است. به گزارش پایگاه اینترنتی «دیزِرت‌نیوز» مطالعات نشان داده‌اند که ۶۳ درصد بیمارانی که به سویه دلتا مبتلا شده‌اند و ۴۲ درصد بیمارانی که امیکرون گرفته‌اند از کمردرد به عنوان عارضه اصلی نام برده‌اند.

بنا بر جزئیات این مطالعه، پس از ابتلاء به عفونت ناشی از سویه امیکرون، بیمار در سه ناحیه مختلف از بدن احساس درد بیشتری دارد که شامل سردرد، کمردرد و دردهای عضلانی می‌شود که کمردرد، یکی از علائم نوظهور در بین افراد مبتلا به امیکرون است. کمردرد ممکن است سپس به دردهای عضلانی در سراسر بدن تبدیل شود و بسیاری از افراد درد بدن را به عنوان یک علامت رایج گزارش کنند. چندین مطالعه نیز گلودرد و بدن‌درد به ویژه در شانه‌ها و پاها را به عنوان علائم اصلی امیکرون اعلام کرده‌اند. بیماران از بی‌حسی و ضعف در پاها رنج می‌برند و بسیاری نیز از سفتی و بی‌حسی شانه شکایت دارند.

از ویروسی کم‌خطر تا مرگ‌بار

امیکرون با نشانه‌های سرماخوردگی ساده شایع شد، پزشکان و متخصصان ویروس‌شناس در ابتدا آن را در گروه یک بیماری ویروسی معمولی قرار دادند که به راحتی کنترل می‌شود و شدت آن کم است اما پس از شیوع گسترده این ویروس، چهره واقعی امیکرون نمایان شد، تا جایی که همین سویه ساده و کم‌خطر، هر روز رکورد جدیدی در فوت و ابتلا ثبت می‌کند.

شیوع این بیماری در ایران نیز قابل توجه است؛ به طوری که در کمتر از دو هفته، شمار بیماران جدید ٣٠ برابر شد و به بالای ٣٠ هزار نفر در روز رسید، آن هم در شرایطی که گفته می‌شد کرونای امیکرون نشانه‌هایی مانند سرفه، سردرد و آبریزش بینی، بدن درد یا ضعف و بی‌اشتهایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی دارد و برخلاف سویه‌های قبلی ازجمله دلتا درگیری کمتری برای ریه ایجاد می‌کند. اما در مدت کوتاهی پس از شیوع ویروس، تجربه بیماران و تأکید متخصصان و پزشکان نشان می‌دهد که کرونای امیکرون به اندازه سویه‌های قبلی می‌تواند موجب التهابات ریوی شود و این مسئله در واکسن‌نزده‌ها حادتر است.

علائم جدید امیکرون چیست؟

در کنار علائمی که از قبل برای ابتلاء به کووید١٩ مطرح می‌شد، متخصصان می‌گویند سویه امیکرون باعث بروز علائم منحصر به فرد دیگری در افراد شده است. این علائم شامل خارش گلو، سرفه خشک و مداوم، خستگی شدید و بی‌حالی، درد عضلانی و اختلال هوشیاری می‌شود.

سویه امیکرون ویروس کرونا باعث بروز مشکلات گوارشی نیز شده است و نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بعضی از افراد مبتلا به سویه امیکرون حداقل یکی از مشکلات مربوط به سیستم گوارش را تجربه می‌کنند که شامل اسهال، حالت تهوع، دل‌درد و از دست دادن اشتها هستند.

امیکرون و سیستم ایمنی بدن

از دیگر ویژگی‌های سویه جدید کرونا، فرار آن از سیستم ایمنی بدن است؛ به همین دلیل افرادی که واکسن زده باشند نیز دوباره به ویروس مبتلا می‌شوند اما شدت ابتلاء و خطر بیماری در افراد واکسینه، کمتر از واکسن‌نزده‌ها است. متخصصان اعلام کرده‌اند که ویژگی فرار از سیستم ایمنی درباره امیکرون سبب شده است که فرد حتی در فاصله کوتاه پس از بهبودی، دوباره کرونا بگیرد. در گذشته فاصله ابتلاء به کرونا پس از بهبودی به دلیل ایجاد آنتی‌بادی نزدیک به شش ماه بود، اما اکنون این فاصله زمانی دیگر مطرح نیست. اگر آنتی‌بادی در بدن فرد قوی‌تر باشد، ابتلای دوباره خفیف‌تر خواهد بود و اگر آنتی‌بادی شکل نگرفته یا فرد واکسن نزده باشد، این ابتلاء شدیدتر است؛ به همین دلیل افرادی که در پیک اخیر و حتی یک ماه پیش هم به کرونا مبتلا شده‌اند، در خطر ابتلای دوباره قرار دارند اما واکسینه شده‌ها کمتر به نوع حاد بیماری مبتلا می‌شوند.

امیکرون سرماخوردگی نیست

امیکرون را با نشانه‌هایی مانند سردرد، گلودرد و بدن درد می‌شناسند که مدت زمان زیادی ماندگاری ندارد و مبتلا به سرعت بهبود می‌یابد اما آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد این بیماری در طول زمان شدت می‌گیرد و حتی در مواردی فرد با اینکه نشانه‌های سرماخوردگی را دارد، اما کم‌کم با علائمی مانند آنچه در سویه‌های دیگر کرونا دیده می‌شد، یعنی درگیری ریه به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند.

اشتباه است که امیکرون را یک سرماخوردگی بدانیم؛ زیرا اکنون شدت ابتلاء به سرماخوردگی معمولی با توجه به شست‌وشوی بیشتر دست از سوی مردم و پوشش ماسک کمتر شده و ٨٠ تا ٩٠ درصد این موارد کرونای امیکرون است که درگیری ریه نیز در برخی بیماران دیده می‌شود. بنابراین به هیچ وجه نباید امیکرون را دست‌کم گرفت و با زدن ماسک، رعایت کردن فاصله اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، می‌توانیم از شیوع هر چه بیشتر امیکرون جلوگیری کنیم.

تهدیدی برای کودکان

در پیک‌های قبلی ازجمله دلتا درصد ابتلای کودکان کمتر از یک تا دو درصد مبتلایان بود اما در سویه امیکرون کودکان بخش زیادی از موارد ابتلاء را به خود اختصاص داده‌اند. با افزایش موارد ابتلاء در این گروه سنی، عوارض شایع‌تری به وجود خواهد آمد.

در پیک‌های قبلی نگران‌کننده‌ترین این عوارض درگیری چند ارگان به شکل همزمان بود که منجر به نارسایی و خطرات جدی می‌شد. در گذشته درگیری ریه، قلب، مفاصل، پوست در بزرگسالانی که به کرونا مبتلا می‌شدند وجود داشت و درباره امیکرون با افزایش موارد بیماری می‌توان انتظار چنین عوارضی را دوباره داشت. البته هنوز در کودکان عوارض جدی وجود ندارد اما این به معنی روبه‌رو نشدن با آن نیست و با شیوع گسترده می‌تواند باعث ایجاد چنین عوارضی در این گروه سنی شود. با توجه به افزایش ابتلاء و بستری ناشی از امیکرون در کودکان متخصصان توصیه می‌کنند خانواده‌ها برای تزریق واکسن کودکان به خانه‌های بهداشت و مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

تفاوت امیکرون با سویه قبلی کرونا

تفاوت امیکرون با سویه قبلی کرونا در این است که بیشترین درگیری را در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی به وجود می‌آورد به همین دلیل نشانه‌هایی که ایجاد می‌کند به شکل صورت سرفه‌های مزاحم، سردرد و آب‌ریزش زیاد بینی، درد بدنی است و اختلال در اکسیژن‌رسانی کمتر است؛ اما اینکه امیکرون هیچ خطری برای ریه ایجاد نمی‌کند، درست نیست. در تمام دنیا مرگ‌های زیادی ناشی از ابتلاء به امیکرون گزارش می‌شود که شایع‌ترین آن درگیری ریه و عفونت‌های ثانویه است؛ بنابراین باید به خانواده‌ها هشدار داد که امیکرون را مانند دلتا جدی بگیرند؛ زیرا کودکان در معرض آسیب شدید قرار دارند. اکنون آمار رسمی درباره مرگ کودکان وجود ندارد، اما قطعاً با افزایش موارد بستری این مسئله در کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، خطرناک‌تر خواهد بود.

واکسن‌های اثربخش

بروز جهش جدید در ویروس امیکرون، باعث کاهش پاسخ ایمنی به واکسن‌ها شده است. در مطالعه‌ای، کاهش قابل توجه در تأثیرگذاری واکسن در برابر امیکرون نسبت به دلتا مشاهد شده است. با تزریق دوز سوم می‌توانیم تأثیرگذاری را تا حد بسیار زیادی بالا ببریم. تحقیقات دیگری نیز نشان دادند که تزریق دوز بوستر می‌تواند سطح ایمنی را دوباره به خوبی تقویت کند و به میزان مناسب برگرداند. شاید به همین دلیل باشد که با وجود جهش‌های جدید مانند امیکرون، افراد واکسینه همچنان در برابر بیماری پاسخ بهتری می‌دهند و دچار بیماری شدید یا بستری نمی‌شوند.

کد خبر 559458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.