چوب حوادث؛ لای چرخ مسافرت‌های نوروزی

شمارش معکوس برای آغاز فصل سفر پس از دو سال دلهره و محدودیت‌های کرونا درحالی آغاز شده است که در نخستین تعطیلات نوروزی قرن، کیفیت جاده‌ها و وسایل نقلیه شخصی، ایمنی سفرهای نوروزی را به چالش می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شور و حال بهار و فرار از خستگی، تعطیلات نوروز را به یکی از داغ‌ترین فصل‌های سفر در ایران تبدیل کرده است. از نوروز ۱۳۹۹ که تنها یک ماه از اعلام رسمی ورود ویروس کووید ۱۹ به کشور می‌گذشت، اجرای قرنطینه‌های جدی برای کاهش انتشار ویروس، سفرهای نوروزی را تعطیل کرد تا سال گذشته که برنامه مشخصی برای کنترل عبور و مرور در جاده‌ها اعلام نشد، بازار سفرهای نوروزی از تب و تاب همیشگی افتاد؛ اما امسال قرار است سفرهای نوروزی بدون محدودیت در تردد انجام شود و تنها شرط سفر در ایام نوروز تزریق دوز سوم واکسن کرونا است.

پیش‌بینی می‌شود هم‌زمانی مناسبت‌های ماه شعبان و عید نوروز، تقاضای سفر داخلی و خارجی را افزایش دهد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷ درصدی تردد در ایام نوروز خبر داده و وزارت میراث فرهنگی هم پیش‌بینی کرده است که طی نوروز امسال، میزان سفرها به شدت افزایش یابد تاجایی‌که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی از این سفرها با عنوان «سونامی» سفر یاد کرده است.

پایانه سوت‌وکور مسافربری و گفته‌های رانندگان

چیزی به آغاز تعطیلات نورزی و شروع داغ‌ترین فصل سفر نمانده است؛ اما در پایانه مسافربری کاوه اصفهان خبری از جنب‌وجوش آخر سال مسافران نیست. سالن‌های پایانه خلوت است و مسافران کمی دیده می‌شوند که در بین دفاتر مسافربری یا سکوها در رفت‌وآمد هستند.

سری به باجه فروش بلیت یکی از شرکت‌های مسافربری جاده‌ای می‌زنم و از اپراتور میانسالی که مقصدم را می‌پرسد، درباره بازار فروش بلیت‌های نورزی می‌پرسم. با لحن اعتراضی می‌گوید: بازاری در کار نیست، با این وضع گرانی لاستیک و روغن و کمبود شدید لوازم یدکی، فکر می‌کنید کار برای راننده یا ماشین‌دار صرف می‌کند؟

راننده‌ای که در غرفه نشسته نیز ادامه می‌دهد: یک دست یاتاقان برای یک اتوبوس ۱۱ میلیون تومان است؛ چرا راه دور برویم، لاستیک بی‌کیفیت ۱۵ میلیون تومان است و اگر کیفیت‌دار و برند باشد، بالای ۲۵ تا ۳۰ میلیون قیمت دارد اما همکاران ما با هر سختی که وجود دارد، با این قیمت بلیت و این وضع مسافر، چرخ را می‌گردانند.

در یکی از سکوهای پایانه راننده‌ای که در حال سوار کردن مسافران است، درباره پیش‌بینی سفرهای نوروزی می‌گوید: با این نرخ بلیت‌ها، کار در طول سال هم به صرفه نبود چه برسد عید امسال که قرار شده همان چند درصدی که هر سال به قیمت بلیت اضافه می‌شد هم اضافه نشود. ما سرویس‌های خود را انجام می‌دهیم اما راننده‌ها از این شرایط ناراضی هستند؛ زیرا وقتی درآمد سرمایه‌گذار کم شود، حقوق راننده را کمتر می‌دهد؛ از طرفی تعمیرات اتوبوس را نمی‌توان انجام نداد و حتی اگر شده قرض و وام دریافت کنیم باید این هزینه‌ها را بپردازیم که همه این‌ها فشار مالی بیشتری به راننده و اتوبوس‌دار وارد می‌کند.

چوب حوادث، لای چرخ مسافرت‌های نوروزی

لزوم کاهش تصادفات با مهندسی راه، خودرو و فرهنگ‌سازی

سرهنگ اصغر زارع؛ رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان درباره ایمنی سفرهای نوروزی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در دنیا سه روش برای مدیریت ایمنی ترافیک و حمل‌ونقل انجام می‌شود، یک روش همین اعمال مقررات و اقدامات بازدارنده مانند جریمه و کارهای قانونی است که در دستور کار قرار دارد، بخش دوم مهندسی راه و خودرو و سومین راهکار نیز اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش سفرهای نوروز ۱۴۰۱ ادامه می‌دهد: همان‌طورکه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز اعلام کرد، پیش‌بینی شده است که امسال سال پرترددی در پیش باشد که ترددها شامل داخل استانی و عبوری می‌شود. این موضوع را از دو ماه قبل پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی کردیم.

برنامه‌ریزی برای حل مشکلات جاده‌ها

رئیس پلیس راه استان اصفهان اقدامات عملیاتی و اعمال مقررات و اقدامات مهندسی راه و خودرو را در دستور کار می‌داند و اظهار می‌کند: برای حل مشکلات حوزه راه در استان، با سازمان راهداری جلسات متعددی برگزار شده و اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته اما موضوع خودرو متفاوت است؛ زیرا مشکل این بخش یک موضوع درون‌استانی نیست که بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم. با این وجود پیشنهاداتی به راهور و صنایع و معادن اعلام شد.

وی استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها را برای کاهش تصادفات جاده‌ای ضروری می‌داند و می‌گوید: استانداری و معاون عمرانی استانداری در این زمینه تاکید و توجه ویژه دارند و جلسات بسیاری برگزار شده است تا دستگاه‌های مسئول در زمینه ارائه خدمات به مسافران نوروزی هماهنگ شوند.

سرهنگ زارع درباره پیش‌بینی کاهش تصادفات در نوروز امسال ادامه می‌دهد: بنای ما بر کاهش آمار تصادفات است. این حوادث به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول تصادفاتی که قابل پیشگیری هستند و دسته دوم حوادث ناگهانی مانند حواس‌پرتی راننده است که منجربه واژگونی خودرو و مرگ سرنشینان خودرو می‌شود که برای پیشگیری از این‌گونه موارد کار زیادی نمی‌توان انجام داد.

تنها ۲۰ درصد تصادفات قابل پیشگیری نیست

وی ۲۰ درصد تصادفات استان اصفهان را از دسته غیرقابل پیشگیری می‌داند و اظهار می‌کند: برای پیشگیری از این دسته تصادفات نمی‌توان کاری انجام داد اما دسته دوم، حوادثی هستند که در مکان و زمان تکرار می‌شوند که این موارد قابل پیشگیری هستند و برای جلوگیری از آن‌ها برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به ایمنی بیشتر وسایل نقلیه عمومی برای سفر، می‌گوید: درست است که گاهی برای وسایل نقلیه عمومی نیز حوادثی رخ می‌دهد و این حوادث دسته‌جمعی سروصدای بیشتری می‌کنند اما در واقعیت امر، اول وسایل نقلیه ریلی و هوایی و بعد زمینی ایمنی خوبی دارند و توصیه می‌شود که مسافران از این وسایل نقلیه استفاده کنند. البته استفاده از وسایل نقلیه شخصی هم منعی ندارد و به شرط آنکه قوانین و مقررات رانندگی رعایت شود، مشکلی برای افراد ایجاد نخواهد کرد.

خطرناک‌ترین کار روزانه هر فرد، رانندگی است

وی رانندگی را خطرناک‌ترین کار روزانه هر فرد می‌داند و ادامه می‌دهد: هیچ‌یک از کارهایی که در طول شبانه‌روز انجام می‌دهیم به اندازه رانندگی پرخطر نیست و اگر مردم از این موضوع آگاه باشند که رانندگی پرخطر است، قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند و قطعاً تعطیلات بدون حادثه‌ای را در پیش خواهیم داشت.

چوب حوادث، لای چرخ مسافرت‌های نوروزی

سرهنگ زارع با اشاره به یکنواختی برخی محورها مانند راه‌های استان اصفهان، می‌گوید: بخش زیادی از تصادفات رانندگی به دلیل خواب‌آلودگی راننده اتفاق می‌افتد بنابراین باید رانندگان به این موضوع توجه داشته باشند و با حالت خواب‌آلودگی و خستگی رانندگی نکنند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه راه‌اندازی ایستگاه‌های امنیت و سلامت در جاده‌های استان اصفهان در دستور کار امسال پلیس است، می‌افزاید: در جاهایی که رانندگان احساس خستگی می‌کنند می‌توانند در این ایستگاه‌ها توقف کنند و پس از رفع خستگی به مسیر ادامه دهند.

وی تعداد ایستگاه‌های اصلی امنیت و سلامت جاده‌ای را ۱۰ مورد اعلام و اظهار می‌کند: احتمال دارد ۱۰ ایستگاه نیز در راه‌های فرعی استان راه‌اندازی شود اما ممکن است تعداد ایستگاه‌ها تا شروع تعطیلات نوروزی کم یا بیشتر از این عدد شود اما امیدواریم به اندازه ظرفیت استان باشد.

با دوران پیش از کرونا فاصله داریم / تغییر‬ شغل ۴۰ درصد رانندگان

احمد اثنی‌عشر؛ رئیس اتحادیه صنف رانندگان برون‌شهری اصفهان نیز درباره افزایش سفرهای نوروزی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سفرهای امسال نسبت‌به قبل از کرونا مسلماً کمتر خواهد بود اما نسبت به دو سال گذشته، احتمالاً با افزایش سفر روبه‌رو خواهیم بود که بخشی از این تقاضای سفر نیز با ناوگان حمل‌ونقل عمومی پاسخ داده می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر در دو سه سال گذشته، اظهار می‌کند: در این مدت به دلیل تحریم‌ها و نبود قطعات، ناوگان جدید به ندرت وارد سیستم حمل‌ونقل مسافر شد و همچنان از ناوگان قدیمی استفاده می‌شود که البته تا حدودی همین روند پاسخ‌گوی نیاز مسافران است.

اثنی‌عشر، مشکل اصلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را کمبود راننده می‌داند و اظهار می‌کند: در دو سال شیوع کرونا اکثر رانندگان به دلیل کاهش چشمگیر مسافر و سرویس‌ها، سراغ مشاغل دیگری رفتند و درحال‌حاضر با کمبود شدید راننده روبه‌رو هستیم که این مشکل به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هم اعلام شده است.

وی از تغییر شغل ۴۰ درصد رانندگان بخش حمل مسافر خبر می‌دهد و می‌گوید: هر سال در اسفندماه دستکم ۳۰ تا ۴۰ اتوبوس جدید به ظرفیت ناوگان اضافه می‌شد اما روی هم رفته در دو سه سال گذشته به اندازه ۱۵ اتوبوس نیز به ناوگان اضافه نشده است. با این حال مشکل جدی‌تر این است که تاکنون برخی از سرویس‌های شرکت‌های حمل‌ونقل به دلیل کمبود راننده منحل شده‌اند؛ امیدواریم در تعطیلات نوروزی با کمبودی روبه‌رو نشویم، چون مسافر انتظار دارد وقتی بلیت تهیه می‌کند، ناوگان سر ساعت حرکت کند و به مقصد برسد؛ اما با مشکل کمبود راننده این روند دچار اختلال می‌شود.

وضعیت خراب روکش آسفالت و کیفیت جاده‌ها

رئیس اتحادیه صنف رانندگان برون‌شهری بخش مسافر اصفهان با اشاره به طرح اتحادیه برای به‌کارگیری رانندگان بازنشسته برای جبران کمبود راننده، ادامه می‌دهد: وقتی رانندگان به سن بازنشستگی برسند، کارت هوشمندشان باطل می‌شود و بارها به شکل کتبی و شفاهی در جلسات اعلام کردیم تنها کسانی که می‌توانند کمبود راننده ما را جبران کنند، بازنشستگان حرفه رانندگی هستند که هم تجربه کار را دارند و هم مسافر را سلامت به مقصد می‌رسانند؛ اما قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان این امکان را از بین می‌برد.

وی درباره وضعیت ایمنی راه‌ها می‌گوید: از استان اصفهان بیش از شرایط کنونی انتظار می‌رود؛ چون به‌تازگی رانندگان فعال در مسیر اصفهان تهران، برای ما طوماری امضا کرده‌اند که باند یک و دو جاده اصفهان_تهران چه در مسیر رفت و چه برگشت، وضعیت مطلوبی ندارد و وضعیت آسفالت به ویژه باند یک و دو خیلی خراب است و دست‌انداز دارد و جاده‌های دیگر هم اکثراً از نظر آسفالت و کیفیت مسیر، وضعیت خوبی ندارد.

اثنی‌عشر، وجود دست‌انداز در راه‌های برون‌شهری را موجب کاهش آسایش مسافران و خسارت به ناوگان می‌داند و ادامه می‌دهد: همان‌طورکه لازم است برای حفظ ایمنی مسافران در جاده‌ها، راننده باتجربه و مطمئن باشد باید جاده از کیفیت مناسبی برخوردار باشد اما اکنون وضعیت جاده‌های استان مطلوب نیست و این شرایط تنها محدود به سفرهای نوروزی نمی‌شود.

لکه‌گیری ساده در راه‌هایی که زیرساخت خراب دارند!

رئیس اتحادیه صنف رانندگان برون‌شهری بخش مسافر اصفهان درباره اقدامات لازم برای افزایش ایمنی مسافران می‌گوید: در جاده اصفهان_تهران که باند یک و دو خراب است، رانندگان ناوگان مسافر به ناچار وارد باند سه می‌شوند که بارها پلیس نامحسوس آن‌ها را جریمه کرده است. مسئولان نیروی انتظامی نیز در برابر اعتراض رانندگان اعلام کردند. مشکل روکش و خرابی جاده مربوط به وزارت راهداری است؛ البته این مسیرها بارها ترمیم و تعمیر شدند اما اقداماتی که انجام می‌شود، اساسی نیست و درحالی‌که زیرساخت راه خراب است، تنها در حد چند لکه‌گیری ساده، جاده ترمیم می‌شود که پس از چند بار بارندگی، دوباره شرایط جاده به وضعیت قبل برمی‌گردد.

اثنی‌عشر، اقدامات کوتاه‌مدتی مانند لکه‌گیری را برای حل مشکل زیرساخت‌های راه کافی نمی‌داند و می‌گوید: پیش‌فروش بلیت سفرهای نوروزی از بیست‌وهفتم اسفندماه آغاز می‌شود و امسال اعلام شده است که قیمت بلیت نیز افزایش نخواهد یافت؛ بنابراین مسافران می‌توانند از طریق اینترنت و به راحتی بلیت سفر خود را رزرو کنند.

چوب حوادث، لای چرخ مسافرت‌های نوروزی

ایمنی را فدای صرفه‌جویی نکنید

رئیس اتحادیه صنف رانندگان برون‌شهری بخش مسافر اصفهان درباره تمایل بیشتر افراد به سفر با خودروی شخصی، می‌افزاید: ناوگان عمومی مطمئن‌تر از شخصی است اما مسئله این است که یک خانواده چهار نفری اگر بخواهد با اتوبوس به مقصدی مانند مشهد سفر کند، باید نفری ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند برای صرفه‌جویی در قیمت‌ها با خودروی شخصی سفر کنند.

وی جلوگیری از افزایش نرخ بلیت ناوگان عمومی در نوروز امسال را به زیان شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان می‌داند و اظهار می‌کند: در اواخر سال گذشته قیمت بلیت تا ۲۰ درصد افزایش داشت اما امسال مقرر شده است که هیچ گونه افزایش قیمت نداشته باشیم؛ درحالی‌که هزینه لوازم یدکی، لاستیک و روغن اتوبوس‌ها سرسام‌آور شده است و با اینکه کار در این شرایط، اصلاً مقرون به صرفه نیست ولی ناوگان فعلاً به کار ادامه می‌دهد.

خطرات رانندگی در جاده برای افراد کم‌تجربه

اثنی‌عشر، سفر با ناوگان عمومی را موجب آسایش و رفاه بیشتر مسافران معرفی و اظهار می‌کند: هزینه بلیت اصفهان-تهران ۹۳ هزار تومان است اما مسافر در این ناوگان می‌تواند به راحتی و تا رسیدن به مقصد بخوابد درحالی‌که در سواری شخصی نه برای راننده امکان استراحت وجود دارد و نه سرنشینان خودرو با این حال، اکثر مردم این مسائل را در نظر نمی‌گیرند و ترجیح می‌دهند در هزینه بلیت سفر صرفه‌جویی کنند.

رئیس اتحادیه صنف رانندگان برون‌شهری بخش مسافر اصفهان با اشاره به تفاوت‌های رانندگی در شهر با جاده، می‌گوید: برخی رانندگان تجربه خوبی از سفرهای درون‌شهری با خودرو دارند اما شرایط رانندگی در جاده بسیار متفاوت است. امکان دارد کسی که ۳۰ سال تجربه رانندگی در شهر را دارد، در جاده به مشکل بربخورد چون محدودیت‌های سرعت در شهر وجود ندارد و و ممکن است اتفاقات زیادی برای سواری شخصی رخ بدهد؛ بنابراین شهروندان قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به ایمنی توجه جدی داشته باشند.

کد خبر 559457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.