مهم‌ترین مولفه‌های موثر بر افزایش بهای مسکن در شهرها

امروزه، سرمایه‌گذاران مسکن بسیار متفاوت با گذشته مسئله پایداری را مورد توجه قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند مسکن را سبزتر از قبل طراحی کنند تا مزایای آن را نه تنها برای خود، بلکه برای کره خاکی و ساکنان آن نیز به ارمغان آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان و سرمایه‌گذاران، ابتدا با تمرکز بر مزایای شخصی و سپس منفعت عمومی، می‌کوشند سازه‌هایی طراحی کنند که بیشترین مقاومت را در مقابل تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد، ضمن این‌که کمترین اثربخشی منفی را از خود بر اثرات جزایر گرمایی به جا بگذارد. در واقع، این افراد تلاش می‌کنند سازه‌هایی پایدار به وجود آورند که بیشترین نقش را در منافع شخصی آن‌ها و همچنین تأمین رفاه اجتماعی و سلامت بشر ایفا می‌کند. این یعنی، مؤلفه‌های مؤثر بر بهبود تاب‌آوری ساخت و ساز، کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از فرآیند احداث و ترویج رفاه کارکنان از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر افزایش ارزش مالی سازه‌ها و کسب درآمد از طریق آن‌ها به حساب می‌آید. در واقع، ویژگی‌های مختلفی می‌تواند در افزایش ارزش سازه‌ها سهیم باشد که در ادامه به معرفی سه مورد از مهم‌ترین این ویژگی‌ها پرداخته می‌شود.

قابلیت مبارزه با تغییرات اقلیمی و افزایش تاب‌آوری

سرمایه‌گذاران، طی یک دهه اخیر نسبت به گذشته و با توجه به افزایش وقوع سیل‌ها و امواج گرمایی، از اثرات مستقیم تغییرات آب‌وهوایی بر سازه‌ها آگاه شده‌اند و برای کاهش آن‌ها، اقدامات زیادی پیاده کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها، گام را فراتر نهاده‌اند و علاوه بر افزایش مقاومت سازه‌ها در مقابل بحران‌های امروزی، خطرات احتمالی آینده را نیز پیش‌بینی کرده‌اند و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها در ایجاد سازه‌ها پیاده کرده‌اند.

در این راستا، مدیران آمریکایی، اثرات جزایر گرمایی بر شهرها را طی چهار دهه اخیر، به میزان چهار برابر افزایش تخمین زده‌اند و معماران شهری را به افزایش تاب‌آوری در طراحی سازه‌های جدید دعوت کرده‌اند. طراحان و سرمایه‌گذاران نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند نقاط ضعف طراحی شهری و سازه‌ها را در زمینه تاب‌آوری به خوبی شناسایی کنند و برای رفع آن‌ها و ایجاد ساختمان‌هایی با بیشترین مقاومت در مقابل بحران‌های احتمالی نظیر خشکسالی یا سیل بکوشند.

مهم‌ترین مولفه‌های موثر بر افزایش بهای مسکن در شهرها

جالب است بدانید که شرکت‌های بیمه نیز به طور مداوم و همراه با سرمایه‌گذاران برای ایجاد سازه‌هایی مقاوم در مقابل تغییرات اقلیمی، در حال بهبود قوانین بیمه هستند و هزینه‌های آن‌ها را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، در کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا، قوانینی در راستای طراحی سازه‌های سازگار با تغییرات اقلیمی به ویژه برای کاهش زیان‌های مالی ناشی از این بحران، اعمال شده است که پیروی از آن‌ها برای تمام سرمایه‌گذاران و معماران اجباری به حساب می‌آید و تخلف از آن، مشمول پرداخت جریمه‌های نقدی سنگین است. مدیران ایالات متحده آمریکا نیز تاکنون برای اعمال چنین مقرراتی بارها به مذاکره پرداخته‌اند، با این حال هنوز به نتیجه نهایی برای اعمال آن نرسیده‌اند.

مهم‌ترین مولفه‌های موثر بر افزایش بهای مسکن در شهرها

کاهش اثرات کربن بر شهرها

اخیراً مدیران در بسیاری از شهرهای جهان، طرح "هدف صفر انتشار کربن" را مطرح کرده‌اند و در نظر دارند تا زمان مشخصی در آینده، انتشار گازهای آلاینده در هوا را به صفر برسانند. از مهم‌ترین اقداماتی که تاکنون در کشورهای مختلف جهان در این راستا اعمال شده است می‌توان به استفاده از انرژی تجدیدپذیر، سبزسازی وسایل حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌سازی استراتژی‌هایی خلاق برای افزایش کارآمدی انرژی اشاره کرد. تا به امروز مطالعات زیادی در راستای اثرات خود کارآمدی انرژی بر ارزش املاک انجام شده است که همگی نشان از افزایش گرایش مردم به سکونت در آن‌ها و در نتیجه بالا رفتن قابل توجه بهای آن‌ها داشته است. با وجود مزایای بی‌شمار خود کارآمدی انرژی در سازه‌ها، پیاده‌سازی آن‌ها با چالش‌های زیادی مواجه است و طراحی خلاق، سرمایه‌گذاری بالاتر و صرف زمان بیشتر را می‌طلبد.

نتیجه تحقیقات مختلف حاکی است که ساختمان‌هایی با انرژی کارآمد همیشه به طور میانگین ۷.۶ درصد بیش از سایر سازه‌ها ارزش داشته است، ضمن این‌که هزینه اجاره آن‌ها نیز به میزان شش درصد بیش از ساختمان‌های معمولی بوده است.

ترویج سلامت و رفاه برای مستأجران

همه روزه بر ارزش سازه‌هایی که سلامت، رفاه و عملکرد کاربران را بهینه می‌کند، افزوده می‌شود. در واقع، تنفس هوای پاک در سازه‌های شهری به افزایش انرژی ساکنان و در نتیجه بهبود عملکرد آن‌ها کمک زیادی می‌کند و به همین دلیل، ساختمان‌هایی با بیشترین پایداری در یک شهر، نسبت به سازه‌های معمولی، از ارزش مادی به مراتب بیشتری نیز برخوردار است. تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه در ایالات متحده آمریکا انجام شده است حاکی است که سود حاصل از بهبود محیط فضاهای ساختمانی بین ۲۵ تا ۱۵۰ میلیارد دلار در سال است و به همین دلیل، امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌کوشند در طراحی سازه‌های شهری جدید، اصول پایداری را به خوبی پیاده کنند تا دست کم، خود را از مزایای مالی ناشی از آن بهره‌مند سازند.

کد خبر 559456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.