طرح جامع شهر اراک مانع رشد و توسعه شهری است

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک گفت: در تهیه طرح جامع شهر اراک ظلم بزرگی به مردم و ساکنان این شهر شده است و اصلاح و تجدید نظر در طرح جامع این شهر ضروری است و دارای ایرادات بزرگی است که مانع رشد و توسعه شهر اراک در ابعاد مختلف می‌شود.

علی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طرح جامع شهر اراک که در یک سال اخیر ابلاغ شده است، دارای ایرادات بزرگی است که مانع رشد و توسعه شهر اراک در ابعاد مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: صرف نظر از اینکه تهیه طرح جامع بسیار زمان‌بر بوده است، این طرح فاقد پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی است و تنها به صورت کالبدی آن هم به شکل ناقص پیش‌بینی شده و باید گفت علی‌رغم فاصله زمانی ۱۷ ساله بین طرح قبلی و طرح فعلی، در این طرح تنها حدود دو درصد به محدوده شهر اراک اضافه شده است که قسمت قابل توجهی از آن نیز اوقافی یا دارای مستحدثات و اعیانی است و به طور عملی اراضی مفیدی به محدوده شهر اراک الحاق نشده است.

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک افزود: در طرح جامع شهر اراک کاهش تراکم و ارتفاع در ساخت‌وسازها در بیشتر نقاط شهر به میزان یک تا سه طبقه بوده است که این امر باعث رشد گرانی خارج از عرف و کاهش تمایل سرمایه‌گذاری سازندگان در امر ساختمان شده است و به دنبال آن شاهد کاهش اشتغال نیز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها اعتبارات لازم در زمینه احیا و نوسازی و بازآفرینی فضاهای شهری در اراک به میزان کافی جذب نشده است و در این شهر نسبت به دیگر کلان‌شهرهای کشور در مواجهه با نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی عملکرد مناسبی را شاهد نبوده‌ایم که دلیل اصلی آن تعصب نادرست وزارت راه و شهرسازی در واگذاری اراضی دولتی به ساکنان و تلاش نکردن شهرداری در این مناطق است. مسئولان امر مسکن در این شهر نتوانسته‌اند از ماده ۱۲ قانون تولید مسکن مصوبه مجلس شورای اسلامی که وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تأمین اراضی مورد نیاز برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌کند، استفاده کنند و حتی در این قسمت نیز اداره کل راه و شهرسازی در استان مرکزی اقدامات مطلوبی نداشته است.

وی اضافه کرد: در نهایت از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی درخواست داریم، مشکلات اداری در خصوص واگذاری اراضی که دولت ادعای مالکیت آن در منطقه کوی امام علی (ع) دارد را رفع کند تا ساکنان منطقه بتوانند نسبت به مقاوم‌سازی و نوسازی منازل مسکونی خود اقدام کنند.

کد خبر 559431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.