الهام‌بخش و اسوه‌آفرین مثل کنگره ملی شعر دفاع مقدس

نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی کشورمان معتقد است: برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای ادبی است که می‌تواند در رهایی از تاریک‌زار استبداد داخلی یا سیطره مستکبران جهانی برای ملت‌ها الهام‌بخش و اسوه‌آفرین باشد.

به گزارش ایمنا، محمدرضا سنگری، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی با انتشار یادداشتی، برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس را که چند روز پیش مراسم اختتامیه آن در شیراز صورت گرفت، یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای ادبی دانست که از چند منظر قابل تحلیل، تبیین و بررسی است.

وی در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای ادبی است که از چند منظر قابل تحلیل و تبیین و بررسی است؛ نخست آنکه ارزش‌ها، عظمت‌ها، زیبایی‌ها و آموزه‌های هشت سال دفاع مقدس و پیامدهای آن را با زبانی هنرمندانه بازگو می‌کند تا نسل‌هایی که جنگ را زیسته‌اند، از درس‌ها و عبرت‌ها و عظمت آن غفلت نکنند و نسل‌های نو از چشمه‌سار زلال آن بنوشند و بهره‌مند شوند.»

نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی کشورمان در ادامه این یادداشت خاطرنشان می‌کند: «دومین اثر برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس نشان دادن زنده، زاینده و فزاینده بودن این سرمایه عظیم فرهنگی و معنوی است؛ کوثر جوشانی که به رغم گذشت چند دهه و تکاپوی بدخواهان در محو یا کمرنگ ساختن آن، درخشان و سرزنده راه خود را به سوی فرداهای بارورتر طی می‌کند. سومین سازه تأثیرگذار برپایی کنگره ملی شعر دفاع مقدس، الهام‌بخش و اسوه‌آفرینی برای ملت‌های دیگری است که در رهایی از تاریک‌زار استبداد داخلی یا سیطره مستکبران جهانی، روزنه‌ای به سمت نور و روشنایی می‌گشایند.

شعر دفاع مقدس، مشعلی خاموش‌ناپذیر است که گرما و فروغ به جهان و انسان جان می‌بخشد چراکه دفاع مقدس از آبشخور سرزمین تشنه عاشورا سیراب می‌شود و همان‌گونه که پیامبر (ص) فرمود: از شهادت حسین (ع) آتشی در قلب‌ها افروخته می‌شود که هرگز سردی و خاموشی نمی‌پذیرد، دفاع مقدس که ملهم از عاشوراست، سردی و خاموشی نخواهد پذیرفت.»

بیست‌وسومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس با همدلی و همراهی شاعران استان‌های کشور رهاورد ارزشمند بیش از هفت هزار و ۵۳۲ هزار قطعه شعر را همراه داشت. سروده‌ها در قالب‌های گوناگون شعری مانند غزل، قصیده، مثنوی، چارپاره، دوبیتی و رباعی، غزل مثنوی، شعر آزاد و سپید بود که سهم غزل بیش از دیگر قالب‌ها بود.

در حالی که دفاع مقدس، محور مقاومت، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و امنیت، شهدای هسته‌ای و جنگ نرم از جمله محورهای جشنواره بود، اما حدود ۶۵ درصد سروده‌ها به دفاع مقدس اختصاص داشت.

منبع: جوان

کد خبر 559417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.