آیا ویروس کرونا باعث بروز تورم زبان می‌شود؟

گاهی اوقات ویروس کرونا موجب بروز تورم و برجستگی‌های خاص روی زبان بیماران می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون، قسمت‌های مختلف بدن تحت‌تأثیر این ویروس قرار گرفته است. این موضوع، موجب بروز طیف وسیعی از علائم شده که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ظهور انواع جدید ویروس کرونا و بروز علائم متنوع آن تهدید جدیدی برای بشر به حساب می‌آید. یکی از علائم عجیب بیماری کرونا زبان کووید است.

زبان کووید چیست؟

زبان کووید به معنای بروز برجستگی‌ها و تورم روی سطح زبان به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا است. برخی افراد پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ زخم و تورم روی زبان را تجربه می‌کنند. تورم زبان، غذا خوردن و صحبت کردن را دچار اختلال می‌کند. از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تعداد افراد مبتلا به زبان کووید افزایش یافته است؛ بنابراین توصیه شده است که در صورت بروز تورم یا زخم روی زبان به همراه سردرد یا خستگی در منزل بمانید و از دیگران فاصله بگیرید.

چه چیزی باعث بروز زبان کووید می‌شود؟

متخصصان معتقدند که برفک دهان یکی از دلایل بروز زبان کووید است. برفک دهان نوعی قارچ است که می‌تواند توسط ویروس کرونا یا بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری ایجاد شود. متخصصان بر این باور هستند که تورم زبان به دلیل گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین دو (ACE) موجود روی زبان به وجود می‌آید؛ گیرنده‌های ACE پروتئین‌هایی هستند که به ویروس کرونا کمک می‌کند وارد بدن شود. یکی دیگر از دلایل بروز زبان کووید، خشکی دهان است؛ غدد بزاقی دهان به دلیل مبتلا شدن فرد به بیماری کووید -۱۹، بزاق کمتری ترشح می‌کند و منجربه خشکی دهان می‌شود. خشکی دهان نیز شرایط را برای بروز بیماری‌های دهان فراهم می‌کند.

آیا سویه امیکرون باعث بروز زبان کووید می‌شود؟

پس از افزایش شیوع سویه امیکرون در سراسر جهان، تعداد زیادی از افراد دچار زبان کووید شده‌اند. سویه امیکرون باعث بروز علائمی مانند سرماخوردگی می‌شود، زبان کووید نیز معمولاً با علائم دیگر بیماری مانند درد عضلانی، اسهال و بثورات پوستی همراه می‌شود.

چرا به زبان کووید مانند دیگر علائم بیماری کووید -۱۹ توجه خاصی نشده است؟

ازآنجاکه زبان کووید به اندازه دیگر علائم بیماری کووید -۱۹ رایج نیست، توجه خاصی به آن نشده است. متخصصان بیشتر بر علائم رایج مانند تب و سرفه تمرکز دارند و قلب، ریه‌ها و شکم را در شرایط جدی بررسی می‌کنند. علاوه بر این، همه افراد در طول همه‌گیری کرونا از ماسک استفاده می‌کنند و معمولاً پزشکان به منظور پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران، از بیماران درخواست نمی‌کنند که ماسک خود را بردارند؛ بنابراین متوجه علائم مربوط به زبان آن‌ها نمی‌شوند.

کد خبر 559415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.