بودجه آرامستان لردگان کجا هزینه شد؟

شهرداری لردگان به شورای اسلامی شهر اعلام کرد که بخشی از اعتبار احداث آرامستان جدید شهر در این حوزه هزینه شد، در حالی که شورای اسلامی شهر در عمل شاهد این اقدام نبود، لذا پیگیر هستیم تا مشخص شود این اعتبار کجا هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه به عنوان بیان مالی عملکرد دستگاه‌های اجرایی، یکی از مهمترین مواردی که دستگاه‌های اجرایی را در دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه کشور و انجام اثربخش وظایف خود یاری می‌رساند.

از این رو تلاش برای بهبود این سند مالی و بهره‌وری بودجه در اجرای فعالیت دستگاه‌های اجرایی همواره مورد توجه و چالش بوده است. نظام بودجه‌ریزی عملیاتی با هدف نتیجه محوری این سند مالی تلاش می‌کند با پیوند اعتبارات بودجه‌ای به نتایج اقدامات دولت به اهداف صرفه‌جویی، شفافیت، کارایی، و اثربخشی بودجه دست یابد. تعیین بودجه‌، برنامه‌ریزی و ارزیابی است که بر رابطه بودجه هزینه شده و نتایج مورد انتظار تاکید می‌کند، در چارچوب تعیین بودجه بخش‌های مختلف اداری بر اساس استانداردهای مشخصی تحت عنوان شاخص‌های عملکردی پاسخگو هستند و مدیران در تعیین بهترین شیوه نیل به نتایج از اختیار عمل بیشتری برخوردارند.

از طرف دیگر در چارچوب چنین شیوه‌ای مشارکت سیاست‌گذاران، مدیران و حتی شهروندان در قالب برنامه‌های راهبردی، اولویت‌های هزینه‌ای و ارزیابی عملکرد انجام می‌شود، شناسایی ارتباط میان برنامه‌ریزی راهبردی و تخصیص منابع، با توجه به افق‌های بلندمدت، از اهداف دیگر برنامه‌ریزی برای بودجه تلقی می‌شود، بودجه شاه‌رگ حیاتی یک ارگان است، زیرا دولت تمام فعالیت‌های مالی خود را در چهارچوب قانون بودجه انجام می‌دهد.

از سوی دیگر از آنجا که در سیستم تعیین بودجه سنتی، عوامل مهمی همچون اثربخشی، کارایی، صرفه‌جویی و بازدهی در قبال صرف منابع نادیده گرفته می‌شود؛ لذا از منابع به درستی استفاده نشده و حتی گاهی به هدر می‌رود، یکی از راهکارهای مطرح شده جهت استفاده و مدیریت بهتر بودجه استفاده از بودجه عملیاتی به جای بودجه‌ریزی سنتی است.

دغدغه مدیریت شهری لردگان نیز سالانه برآورد بودجه بر اساس نیاز شهر است بعد از آن سخن از بررسی تحقق بودجه در پایان است و اینکه آیا شهرداری هر اعتبار را در ردیف خودش هزینه کرده است یا نه؛ که گویی در لردگان این موضوع به درستی رعایت نشده است‌، در این زمینه با محمد نادری، عضو شورای اسلامی شهر لردگان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری لردگان چقدر بود؟

بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شهرداری لردگان ۲۴ میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان بود که تحقق یافت، البته درخواست متمم بودجه هم از سوی شهرداری داده شد و شورای اسلامی شهر آن را تصویب کرد که در این راستا حدود پنج میلیارد تومان به آن اضافه و در نهایت بودجه شهرداری ۳۰ میلیارد تومان شد.

آیا بودجه ۱۴۰۰ در ردیف‌های پیشنهادی هزینه شد؟

نکته بسیار مهم تحقق بودجه ۱۴۰۰ بود که آیا شهرداری موارد بودجه را رعایت کرده است یا خیر، شهرداری مواردی را در بودجه پیشنهاد و شورای اسلامی شهر آنها را تأیید کرد، اما با وجود محقق شدن رعایت نشد.

برای مثال اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث آرامستان جدید شهر لردگان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود اما در این زمینه هزینه نشد و شهرداری به شورای اسلامی شهر اعلام کرد که از این اعتبار ۴۸۲ میلیون تومان برای همین امر هزینه شد، اما اعضای شورای اسلامی شهر در عمل شاهد این اقدام نبوده، لذا پیگیر هستیم تا مشخص شود با وجود اینکه بودجه محقق شده بود، این اعتبار کجا هزینه شده است.

ردیف بودجه آرامستان جدید لردگان کجا هزینه شد؟

مجموع این اعتبار باید در ردیف آرامستان هزینه می‌شد، زیرا هر چه در ردیف بودجه مشخص می‌شود باید در همان زمینه صرف شود و در غیر این صورت تخلف است؛ ۲۸۵ میلیون تومان نیز جهت نگهداری آرامستان‌های موجود و بازسازی غسال‌خانه پیش‌بینی شد که طبق گفته شهرداری از این اعتبار ۱۹۷ میلیون تومان در این زمینه هزینه شد.

شهرداری در سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های عمرانی و آسفالت معابر بیش از آنچه در بودجه پیشنهاد داده، هزینه کرده است لذا این موارد یک تخلف محسوب می‌شود که شورای اسلامی شهر پیگیر است.

از ۳۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ ،۲۱ میلیارد تومان درآمد شهرداری و مقداری نیز مازاد سال ۹۹ بود، همچنین عوارض ارزش افزوده نیز حدود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که توسط دارایی پرداخت شد تا در نهایت بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری محقق شد.

بررسی هزینه ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۰ چه زمانی انجام می‌شود؟

هزینه‌های جاری شهرداری نیز در سال جاری ۱۳ میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان بود؛ بررسی اینکه هر اعتبار در سال ۱۴۰۰ در ردیف خاص خودش هزینه شده یا نه هنوز انجام نشده است، اما طبق قانون طی سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری لردگان یک میلیارد و ۵۶۲ میلیون تومان برای حوزه شهرسازی، سه میلیارد و ۸۶۱ میلیون تومان برای محیط زیست و خدمات شهری، یک میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان برای مدیریت بحران، سه میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان برای حمل‌ونقل و ترافیک، شش میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان برای خدمات مدیریت، یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان برای اجتماعی-فرهنگی پیش‌بینی شده بود که بررسی این موارد نیز امسال، انجام می‌شود، تنها موضوع آرامستان که از اولویت‌های شهر بود را خودم بررسی کردم.

اموال شهرداری متعلق به بیت‌المال است و باید شفاف مشخص شود کجا هزینه شده است اعتبارات برای پیشرفت شهر است و در غیر این صورت توسعه شکل نمی‌گیرد، لذا شورای اسلامی شهر باید بررسی کند که آیا این اعتبارات جهت رفاه مردم و پیشرفت شهر هزینه شده است یا خیر؟

عملکرد شوراهای شهر چه تأثیری بر درآمد شهرداری دارد؟

شوراهای اسلامی شهر از حیطه عملکرد خود خارج شده‌اند و تنها خود را شورای شهرداری می‌بینند در صورتی که نماینده مردم در تمام امور هستند، اما با توجه به عملکرد ضعیف شوراهای اسلامی در ادوار گذشته در کشور، دیگر میان مردم و دولت جایگاه گذشته وجود ندارند و در شهرهای بزرگ این موضوع بیشتر مشاهده می‌شود؛ گذشته شوراهای اسلامی شهر قدرت و دارای اختیارات بیشتری بوده است که اکنون اختیارات محدودی دارند.

این بی‌اعتمادی مردم به شورای اسلامی شهر در درآمد شهرداری مؤثر است، زیرا تصور می‌کنند آن عوارضی که باید پرداخت کنند در توسعه شهر مؤثر نیست و تمام اقشار حتی پزشکان و وکلا از آن سرباز می‌زنند و جلساتی با آنها در این خصوص برگزار شد.

این رسم غلطی است و تمام افراد باید عوارض را پرداخت کنند و این همان دفاع از حق مردم است، اما امروزه تلاش برای پرداخت نکردن یا کمتر پرداخت کردن است.

کد خبر 559390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.