طرح دستیار فناور نیازمند حمایت است

طرح دستیار فناور در فاز ابتدایی قرار دارد و اگر از آن استقبال شود باید بودجه سالیانه مفصلی برای آن منظور گردد و نیاز است که دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت کار و معاونت علمی از آن حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری شکل گرفته است و ساختاری حمایتی برای کمک به رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه محسوب می‌شود. پارک علم و فناوری سازمانی است با هدف افزایش ثروت در جامعه که توسط متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و جریان دانش و فناوری را میان دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت می‌اندازد. راه‌اندازی مراکز رشد در پارک‌های علم و فناوری، سازمان‌های نوآور را تقویت کرده و فرآیندهای زایشی را تسهیل می‌کند؛ این مراکز محیطی برای حمایت از واحدهای تحقیقاتی مستقل یا وابسته به سازمان‌ها و صنایع همچنین دست‌یابی و خلاقیت و نوآوری است.

پدیده‌های نوظهور تکنولوژیکی بسیاری از دل پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد و دولت‌ها می‌کوشند با ایجاد محیطی مناسب، شرایط کار و فعالیت را برای شرکت‌های مختلف و جذب شرکت‌های بین‌المللی فراهم کنند. تا کنون بیش از ۸۰۰ پارک علم و فناوری در بیش از ۵۵ کشور جهان ایجاد شده که نشان‌دهنده توجه کشورها به این نهاد اجتماعی مهم است و تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی برای توسعه فناوری و علوم کاربردی از جمله اهداف ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم به اجرای طرح دستیار فناوری به جهت بهبود و ارتقا شاخص‌های فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری، بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری گرفته است که در همین رابطه با بهنام طالبی، سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

هدف طرح دستیار فناور چیست؟

به دلیل اینکه شرکت‌های عضو پارک‌های علم و فناوری فعالیت‌های فناورانه انجام می‌دهند و از وسایل به‌روز استفاده می‌کنند، هنگامی که دانشجویان در چنین فضایی قرار بگیرند، می‌توانند دانش خود را کاربردی کنند و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرند؛ درواقع مهم‌ترین هدف طرح دستیار فناور، آشنا کردن دانشجویان با فضای واقعی کار در حین تحصیل است.

طرح دستیار فناور به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان چه کمکی می‌کند؟

شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به دنبال نیروهای تحصیل کرده، آشنا با فضای کار و تربیت شده هستند؛ بنابراین طرح دستیار فناور کمک بسیاری در این زمینه خواهد کرد زیرا با وجود این طرح هزینه‌ای برای تربیت نیرو پرداخت نمی‌شود و نیروها با هزینه بسیار کمی آمادگی لازم را کسب کرده و در آینده مشغول به کار می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت نیروهای آینده شرکت‌های فناور از طریق این طرح تأمین می‌شود.

کدام دسته از دانشجویان می‌توانند در طرح دستیار فناور شرکت کنند؟

دانشجویان کارشناسی پس از گذراندن نیم سال ششم تحصیلی، کارشناسی ارشد بعد از گذراندن نیم سال دوم و دانشجویان دکترا بعد از گذراندن نیم سال چهارم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

آیا طرح دستیار فناور موجب کسب درآمد نیز می‌شود؟

بله؛ در این طرح به دانشجویان کارشناسی ماهانه یک میلیون تومان، کارشناسی ارشد دو میلیون تومان و به دانشجویان مقطع دکتری سه میلیون تومان پرداخت می‌شود.

دانشجویان متقاضی طرح دستیار فناور براساس چه معیاری انتخاب می‌شوند؟

برای انتخاب دانشجویان مهم‌ترین معیار نتیجه مصاحبه با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است که پس از آن شرکت‌ها بر اساس نیازشان افراد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند؛ البته شرکت‌های متقاضی موظف به پذیرش افراد واجد شرایط هستند.

اطلاع‌رسانی طرح دستیار فناور چگونه انجام می‌شود؟

هنگامی که مصوبات این طرح تکمیل شود به پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها ابلاغ شده و سپس با شرکت‌های مستقر در پارک‌ها در میان گذاشته می‌شود؛ شرکت‌ها نیز نیازهای خود را به دانشگاه اعلام می‌کند و مراکز آموزشی زمانی را جهت اعلام آمادگی دانشجویان تعیین می‌کن. پس از اعلام آمادگی رزومه افراد بررسی و سپس مراحل دیگر پذیرش انجام می‌شود؛ درواقع اطلاع‌رسانی دانشگاه بر اساس اعلام نیاز شرکت‌های متقاضی از پارک‌های علم و فناوری است.

طرح دستیار فناور چه زمانی اجرایی می‌شود؟

در حال حاضر طرح دستیار فناور در مراحل پایانی قرار دارد و تا پایان سال جاری به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ابلاغ می‌شود تا پارک‌ها نیز بر اساس ظرفیت و نیازهای شرکت‌های مستقر به طور رسمی طرح را آغاز کنند؛ البته اعلام فراخوان به صورت عمومی انجام نمی‌شود و ممکن است به برخی از پارک‌ها سریع‌تر ابلاغ شود. پیش‌بینی می‌شود که در ابتدای سال آینده طرح به مرحله اجرایی برسد.

سخن آخر...

طرح دستیار فناور در فاز ابتدایی است و اگر از آن استقبال شود باید بودجه سالیانه مفصلی برای آن منظور گردد و نیاز است که دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت کار و معاونت علمی از آن حمایت کنند. اگر بتوانیم این طرح را برگزار کنیم و خروجی آن را به مقامات مربوطه ارائه دهیم مطمئناً می‌توانیم بودجه‌های مفصلی را برای طرح دریافت کنیم و به صورت گسترده‌تر آن را توسعه دهیم تا تمام دانشجویان علاقه‌مند بتوانند در طرح شرکت کنند؛ البته به دلیل اینکه اجرای این طرح هزینه بر است باید هماهنگی‌های لازم انجام شود و اکنون نیز از بودجه وزارت علوم برای اجرا آن استفاده شده، اما میزان بودجه محدود است.

کد خبر 559389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.