یارانه ثروتمندان حذف می‌شود

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنج‌شنبه، دوازدهم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یارانه ثروتمندان حذف می‌شود» به بررسی تصمیم روز گذشته نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت: نمایندگان مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی همه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان کردند. در بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی همه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌گیرد.

نمایندگان مجلس روز گذشته در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بندها و ردیف‌های دیگری از بودجه سال آینده را به تصویب رساندند. یکی از این مصوبات نهایی شدن سقف معافیت مالیاتی سالانه کارمندان دولت است که بر اساس مصوبه مجلس سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.

در بند (۵) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه آمده است: سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۷۲ میلیون ریال تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده مدیریت و فوق‌العاده مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر است.

بر این اساس نسبت به مازاد ۶۷۲ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، ۱۰ درصد، نسبت به مازاد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تا سه میلیارد ریال، ۱۵ درصد، نسبت به مازاد سه میلیارد ریال تا چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، ۲۰ درصد، نسبت به مازاد چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به بالا، ۳۰ درصد میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه به مبلغ ۳۹۶ میلیون ریال تعیین می‌شود.

یارانه ثروتمندان حذف می‌شود

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی به خودروسازان فرمان داد» به بررسی بازدید روز گذشته رئیس‌جمهور از کارخانه ایران خودرو پرداخت و نوشت: در حالی که طی روزهای اخیر بحث استیضاح وزیر صمت در مجلس به دلیل نابسامانی بازار خودرو داغ شده و ۵۵ نماینده درخواست استیضاح فاطمی‌امین را به هیئت رئیسه ارائه کرده‌اند، رئیس‌جمهور دیروز طی بازدیدی از پیش اعلام نشده، به ایران‌خودرو رفت و هشت دستور خودرویی صادر کرد. کارشناسان صنعت خودرو در خصوص تحقق یا عدم تحقق این دستورات می‌گویند، اگر رئیس‌جمهور به دنبال تحول در صنعت خودرو است به راهکارها و وعده‌های خودروسازان متکی نباشد. هرچند که تحقق این دستورات به تأمین منابع مالی از سوی دولت نیازمند است.

در حال حاضر صنعت خودرو در بدترین وضعیت خود قرار دارد. از یک سو تحویل خودروهای پیش‌فروش شده از مهر ماه تاکنون به تعویق افتاده‌است و از سوی دیگر خودروهای ناقص که حداقل معطل یک قطعه اصلی (چیپست) هستند، روزبه‌روز در حال افزایش است. علاوه بر این گرانی قیمت‌ها و نارضایتی دارندگان خودرو از کیفیت خودروها و عدم تحقق وعده‌های وزیر صمت نیز از مواردی است که این روزها بهارستان نشین‌ها را برای جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت ترغیب کرده است.

این صنعت پر سود و پرحاشیه پاشنه آشیل دولت سیزدهم است، چراکه ایجاد تحول بنیادین خواسته مردم و افکار عمومی است و موفقیت دولت در ساماندهی این آشفتگی‌ها می‌تواند یکی از نقاط قوت دولت آقای رئیسی باشد. به شرطی که تحول اساسی بدون سیاسی‌کاری با کوتاه‌کردن دست دلالان و واسطه‌ها در زنجیره تأمین قطعات و تولید و فروش صورت گیرد و تصمیمات بدون تکیه بر وعده‌های خودروسازان با همفکری و تعامل با کارشناسان مستقل در دوره چهارساله دولت سیزدهم اتفاق بیفتد.

یارانه ثروتمندان حذف می‌شود

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۸ فرمان رئیس‌جمهور برای عبور از دست‌اندازهای خودروسازان» نوشت: دهم بهمن‌ماه بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی مواضع مهمی را درباره وضعیت نامطلوب خودروی داخلی مطرح و از آن انتقاد کردند. ایشان در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی در این باره گفتند که با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور،

کیفیت خودرو خوب نیست و مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است. از سوی دیگر هم رئیس‌جمهور در وعده‌های انتخاباتی خود تاکید داشت که خودرو باید از حالت انحصاری خارج شده و برای آن قیمت عادلانه تعیین کنیم. حالا با توجه به گلایه‌مندی مردم و رهبر انقلاب از وضعیت خودروی داخلی رئیس‌جمهور با صدور هشت دستور صریح در حوزه تولید به این موضوع ورود کرده است.

یارانه ثروتمندان حذف می‌شود

کد خبر 559150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.