تملک و باززنده‌سازی خانه «شیخ حیدرعلی»

شهردار زرین‌شهر گفت: هر شهر باید با توجه به ساختار، داشته‌های تاریخی و رفتارهای اجتماعی خاص خود در بازآفرینی و بهسازی شهری گام بردارد.

حسین اسماعیلی‌احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه حفظ و صیانت از آثار و بناهای قدیمی به عنوان شناسنامه یک شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: میراث فرهنگی و آثار تاریخی، بخشی از هویت یک شهر تلقی می‌شود؛ به گونه‌ای که شهرهای ایران هریک با تکیه بر پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی از مواریث فرهنگی است.

وی با اشاره به تخریب بافت‌های تاریخی و قدیمی شهر به بهانه‌های مختلف، افزود: با روند توسعه شهرنشینی، بسیاری از بناهای قدیمی شهرهای ایران با بی‌مهری مواجه و به ورطه نابودی کشیده شد؛ در حالی که حفاظت از میراث فرهنگی برای انتقال آن به نسل آینده، یک وظیفه مهم است.

شهردار زرین‌شهر با بیان اینکه هر شهر باید با توجه به ساختار، داشته‌های تاریخی و رفتارهای اجتماعی خاص خود در بازآفرینی و بهسازی شهری گام بردارد، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های امروز مدیریت شهری، نگهداری درست از معدود آثار کهن و بناهای تاریخی شهر به عنوان شناسنامه خطه طلایی ایران است؛ چراکه این بناها بیانگر فرهنگ و خاطرات گذشته این شهر زیبای ساحلی هستند.

اسماعیلی‌احمدی ادامه داد: خانه «شیخ حیدرعلی» یکی از بناهای قدیمی خطه طلایی ایران به شمار می‌آید که با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد ریال به تملک شهرداری درآمد تا نه تنها از تخریب این بافت با ارزش شهر جلوگیری به عمل آید، بلکه در مسیر مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند گام برداشته شود.

وی اضافه کرد: خانه شیخ حیدرعلی با فرم خاص معماری از بناهای دوره پهلوی است که در خیابان شهید مطهری و محله‌ی باغ الهی شهر واقع شده و با توجه به ارزش‌های تاریخی–فرهنگی این بنا، شهرداری با اختصاص اعتبار اولیه ۱۰ میلیارد ریال مرمت و باز زنده‌سازی این خانه تاریخی را آغاز کرده است.

شهردار زرین‌شهر با بیان اینکه با تغییر کاربری، ابنیه تاریخی از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کند، تصریح کرد: مقاوم‌سازی و تحکیم ساختمان، ترمیم خرابی‌ها، ایجاد ایمنی مطلوب، بهبود نمای خانه به سبک سنتی، طاق و چشمه و معماری دوره‌ی پهلوی برای استفاده بوم‌گردی، جزو اقداماتی است که برای باز زنده‌سازی خانه شیخ حیدرعلی انجام خواهد شد.

اسماعیلی‌احمدی با بیان اینکه در تغییر کاربری خانه شیخ حیدرعلی به دو اصل سازگاری و دوام بنا توجه ویژه‌ای شده است، گفت: انجام این پروژه با حفظ بافت قدیم و پویایی آن تجربه خوبی است و تغییر کاربری این بنا به خانه بوم‌گردی، نه تنها در جذب گردشگر مؤثر خواهد بود، بلکه منجر به پویایی دیگر ابنیه تاریخی شهر می‌شود.

کد خبر 559143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.