انزوای اجتماعی و تنهایی با بیماری قلبی در زنان مرتبط است

ارتباط انزوای اجتماعی و تنهایی با بیماری قلبی در زنان، چاقی و کاهش عملکرد ریه زنان، نوشیدنی که آلزایمر در زنان را ۷۰ درصد کاهش می‌دهد، شستن ظرف‌ها برای حفظ سلامت قلب زنان مسن مفید است، چرایی گرایش زنان به عمل جراحی زیبایی و تلاش دشمن برای تغییر فضای خانواده‌ها را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی با خطر بیشتر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی در میان زنان یائسه مرتبط است.
محققان دریافتند حتی پس از تطبیق با دیگر رفتارهای پرخطر، مانند سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و تنهایی با احتمال بالاتر بیماری قلبی و سکته مغزی در این جمعیت به ترتیب هشت و پنج درصد مرتبط بود. برای زنان مسن‌تر با میزان بیشتر انزوای اجتماعی و تنهایی، افزایش خطر تا ۲۷ درصد افزایش یافت.

این تحقیق به بررسی انزوای اجتماعی و تنهایی در طی ۸ سال در میان ۵۸ هزار زن با استفاده از پرسشنامه پرداخت. افرادی که در این مطالعه شرکت کردند هیچ سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری عروق کرونر قلب نداشتند. در طول این مطالعه، ۱۵۹۹ نفر تشخیص جدیدی از بیماری عروق کرونر قلب یا سکته داشتند یا بر اثر بیماری قلبی عروقی فوت کردند.

«جان بلتیر»، عضو تیم تحقیق از دانشکده هربرت ورتهایم آمریکا، می‌گوید: «این موضوع یک سیگنال قوی برای ما است مبنی بر اینکه میزان بالاتر بیماری قلبی عروقی در میان افرادی که از نظر اجتماعی منزوی و تنها هستند، وجود دارد.» وی در ادامه می‌افزاید: «انزوای اجتماعی و تنهایی امروزه در همه زمینه‌ها و به طور چشمگیری برای افراد مسن‌تر وجود دارد.»

چاقی منجر به کاهش عملکرد ریه زنان می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چاقی شکمی ممکن است منجر به خطر بیشتر بیماری انسدادی مزمن ریه و آسم شود. به گزارش ساینس دیلی، مطالعات قبلی نشان داده است که زنان با وجودی که کمتر سیگار می‌کشند، اما اختلال عملکرد ریه بیشتری را تجربه می‌کنند و نسبت به مردان در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری انسدادی مزمن ریه هستند. علاوه بر این، زنان سیگاری، در مقایسه با مردان سیگاری، کاهش سریع‌تری در عملکرد ریه بین ۴۵ تا ۵۰ سالگی تجربه می‌کنند. میزان بروز آسم و میزان بستری شدن در بیمارستان به دلیل آسم نیز در زنان بیشتر از مردان است. اعتقاد بر این است که هورمون‌های زنانه در بروز بیشتر بیماری آسم در زنان نقش دارند.

مشخص شده است که چاقی بر خطر ابتلاء به این بیماری‌های انسدادی مجاری هوایی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به کاهش عملکرد ریه شود. بروز بیماری انسدادی مزمن ریه در افراد چاق به طور قابل توجهی بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. علاوه بر این، زنان چاق بیشتر از مردان چاق در معرض ابتلاء به آسم هستند.

نوشیدنی که ابتلاء به آلزایمر در زنان را ۷۰ درصد کاهش می‌دهد

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه با کاهش خطر از دست دادن حافظه به میزان ۷۰ درصد مرتبط است. افرادی که سه فنجان قهوه یا بیشتر در روز مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که یک فنجان قهوه می‌نوشند با گذشت زمان حافظه بهتری دارند. زنان بالای ۸۰ سال اگر روزی سه فنجان یا بیشتر قهوه بنوشند، ۷۰ درصد کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شوند. افراد بالای ۶۵ سال در صورت نوشیدن سه فنجان قهوه یا بیشتر، خطر ۳۰ درصد کاهش را مشاهده خواهند کرد.

این مطالعه شامل هفن هزار و ۱۷ نفر بود که به مدت چهار سال تحت نظر بودند. عملکرد شناختی آنان به همراه مصرف کافئین مورد آزمایش قرار گرفت. اثر محافظتی در برابر از دست دادن حافظه تنها در زنان این مطالعه مشاهده شد.

دکتر کارن ریچی، محقق ارشد این تحقیق گفت: خانم‌ها ممکن است نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر باشند. بدن آنان ممکن است واکنش متفاوتی به محرک نشان دهد، یا ممکن است کافئین را به‌طور متفاوتی متابولیسم کند. اما نتایج جالب هستند؛ استفاده از کافئین در حال حاضر گسترده و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر درمان‌ها برای زوال شناختی نشان داده است و برای تأثیر مفید مقدار نسبتاً کمی نیاز است.

در حالی که به نظر می‌رسید قهوه دارای یک اثر محافظت‌کننده عصبی است، نرخ زوال عقل در افرادی که قهوه مصرف می‌کردند با افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند یکسان بود.

شستن ظرف‌ها برای حفظ سلامت قلب زنان مسن مفید است

مطالعات نشان داده است که حتی شستن ظرف‌ها برای حفظ سلامت قلب زنان مسن مفید است. به گزارش هلث دی نیوز، پیام اصلی مطالعه جدید این است که نشان می‌دهد فعالیت‌های روزمره خانگی از جمله ظرف شستن، باغبانی و آشپزی برای کمک به زنان مسن‌تر برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی نیز اهمیت دارد.

زنانی که حداقل چهار ساعت در روز از این نوع حرکات داشتند، در مقایسه با زنانی که روزانه کمتر از دو ساعت اینگونه فعالیت‌ها را داشتند، ۴۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری قلبی، ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر سکته و ۶۲ درصد کمتر در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی بودند.

برای این مطالعه، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ زن تا یک هفته از دستگاهی استفاده کردند تا مدت زمانی را که برای نشستن، سوار اتومبیل شدن، ایستادن بی حرکت، درگیر شدن در حرکات روزمره زندگی، راه رفتن یا دویدن سپری کرده‌اند، بررسی کنند. حرکت روزانه زندگی در قالب پوشیدن لباس، غذا درست کردن یا باغبانی تعریف شد. زنان در محدوده سنی ۶۳ تا ۹۷ سال بودند و در زمان شروع مطالعه بیماری قلبی نداشتند. پس از حدود ۶.۵ سال پیگیری، ۶۱۶ نفر مبتلا به بیماری قلبی عروقی تشخیص داده شدند.

یافته‌ها نشان داد زنانی که زمان بیشتری را صرف ایستادن و تحرک می‌کردند کمتر در معرض ابتلاء به بیماری قلبی یا مرگ ناشی از آن بودند. محققان دریافتند که هر چه بیشتر این کار را انجام دهند، فواید بیشتری خواهد داشت.

چرایی گرایش زنان به عمل جراحی زیبایی

لیلا رحیمی روانشناس با اشاره به رشد قابل توجه آمار انجام جراحی زیبایی، اظهار کرد: با گرایش به زیبایی را از امیال طبیعی بشر است نقوش حک شده بر دیواره غارها از نشانه‌های گرایش بشر اولیه به زیبایی است، اما نخستین عمل‌های جراحی پلاستیک پس از پایان جنگ جهانی اول برای معالجه مجروحان جنگی که دچار آسیب‌های جدی در ناحیه صورت شده بودند، انجام گرفته است.

وی افزود: خودپنداره تصور فرد از خود و ویژگی‌های ظاهری و شخصی‌اش است که از کودکی براساس بازخوردهای دیگران در او شکل می‌گیرد، بسیاری از افرادی که در بزرگسالی به جراحی‌های زیبایی مکرر روی می‌آورند، دچار مشکلاتی در تصویر بدنی خود هستند.

این روانشناس یکی‌از مفاهیم زیبا در حوزه روانشناسی رشد و شخصیت را «خودپنداره» معرفی کرد و افزود: در معنایی عام و کلی، تصور فرد از خود و ویژگی‌های ظاهری و شخصی را خودپنداره می‌گویند، کودک در فرآیند رشد طبیعی به تدریج براساس بازخوردهایی که از دیگران در مورد خود دریافت می‌کند، تصویری از ویژگی‌های ظاهری‌اش به دست می‌آورد که به آن تصویر بدنی می‌گویند.

رحیمی بسیاری از افرادی که در بزرگسالی به جراحی‌های زیبایی مکرر روی می‌آورند را دچار مشکلاتی در تصویر بدنی خود دانست و گفت: در ادامه فرآیند رشد شخصیت، خود فاعلی در ذهن کودک نقش می‌بندد که از منظر روانشناسی به آن «تصویر خویشتن» گفته می‌شود، بسیاری از افرادی که در بزرگسالی کنش‌های نامناسب و حتی شخصیتی ضد اجتماعی دارند، در کودکی تصویر خویشتن بد و منفی را به دست آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تصویر خویشتن تقریباً تحت تأثیر سبک‌های فرزندپروری والدین و تعاملات کلامی آن‌ها با کودک است، اظهار کرد: به هر میزان که والدین تعاملات مثبت‌تری با فرد داشته باشند، تصویر خویشتن او مثبت‌تر شده و او را از انجام کنش‌های منفی در آینده باز می‌دارد.

دشمن برای تغییر فضای خانواده‌ها برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تغییر نگاه‌ها به ارزش و ضد ارزش و هنجار و ناهنجار درون خانواده‌ها از مسائلی است که دشمن به صورت جدی برای آن برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اند.

وی اظهار کرد: امروز دشمن با جنگ نرم بنیان خانواده‌ها و فرزندان ما را مورد هدف و توجه قرار داده است، پس برای افزایش سطح علمی و معنوی و آرامش خانواده‌ها باید برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد که این داشتن آرامش و معنویت در خانواده و سلامت خانواده تضمین کننده سلامت دفاع و تضمین کننده مدافعین ما در مرزها است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حفظ خانواده‌ها از گزند جنگ نرم دشمن را ضروری دانست و افزود: باید مواظب بود چرا که ممکن است آتشی که از جنگ نرم در دل خانواده‌ها روشن شود، باعث گسترش در خانواده و از هم پاشیدگی آنها شود بنابراین تدارک برنامه برای حفظ خانواده‌ها کمتر از تجهیزات، سلاح و آماده‌سازی و مهارت‌یابی برای مقابله با دشمن نیست.

خزعلی با بیان اینکه باید شاهد رشد کمی و کیفی خانواده‌ها باشیم، تاکید کرد: اکنون مشکل کمبود جمعیت داریم و مسئله کم شدن فرزندآوری داریم، امیدواریم بتوانیم با همکاری فرماندهان و مدیران در نیروهای نظامی کمتر شاهد این مشکل باشیم.

کد خبر 559133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.