فرونشست ۱۷ سانتی‌متری در یک‌سوم بلوک‌های جمعیتی اصفهان

رئیس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان گفت: در اصفهان بیش از ۱۸ هزار بلوک جمعیتی وجود دارد که بیش از ۳۳ درصد از این بلوک‌ها در پهنه‌های پنج تا ۱۷ سانتی‌متری فرونشست قرار دارد.

ایمان بهارلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با وضعیت و اقدامات انجام شده در زمینه پدیده فرونشست در شهر اصفهان، اظهار کرد: در جهان فرونشست چهار میلی‌متری، بحران تلقی می‌شود اما در کشور نقاطی حتی ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر فرونشست دارد که شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان این‌که طی تحقیقات انجام شده، در شهر اصفهان مناطقی از جمله هفت، ۱۲، ۱۴، ۱۵ و قسمت‌هایی از منطقه هشت بیشترین میزان فرونشست تا حداکثر ۱۷ سانتی‌متر را داشته است، ادامه داد: مهم‌ترین عامل در پدیده فرونشست، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و جاری نبودن آب در رودخانه زاینده‌رود است که باعث تخلیه حفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست زمین شده است.

رئیس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اقداماتی برای شناسایی عوامل پدیده فرونشست و راهکارهای کنترل اثرات این پدیده شروع شده است تا بتوانیم راهکارهای دقیق‌تری در این خصوص ارائه دهیم.

وی با بیان این‌که از سال ۱۳۹۷ پروژه‌ای تحت عنوان "مطالعات اولیه فرونشست شهر اصفهان" شروع شد، تصریح کرد: این مطالعات، با همکاری سازمان زمین‌شناسی کشور، اداره کل زمین‌شناسی استان و سازمان نقشه‌برداری کشور انجام شد و دید کلانی از فرونشست اصفهان به‌دست آوردیم.

رئیس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان با بیان این‌که طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در اصفهان بیش از ۱۸ هزار بلوک جمعیتی وجود دارد، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، بیش از ۳۳ درصد از این بلوک‌ها در پهنه‌های پنج تا ۱۷ سانتی‌متری فرونشست قرار دارد.

وی با بیان این‌که پس از مطالعات اولیه، پروژه‌ای تحت عنوان "مدل‌سازی فرونشست شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی جهت کنترل و مقابله با آن" تعریف شد، ادامه داد: از جمله اهداف این پروژه می‌توان به نگاه دقیق‌تر به موضوع فرونشست در شهر اصفهان، شناسایی دقیق‌تر عوامل فرونشست هر منطقه، مدل‌سازی آبخوان شهر اصفهان و پیش‌بینی نرخ نشست به صورت دقیق‌تر اشاره کرد.

بهارلو افزود: پیمانکار پروژه "مدل‌سازی فرونشست شهر اصفهان" انتخاب شد و طرح در حال اجرا است؛ کارگروه تخصصی فرونشست بین دستگاه‌های اجرایی شهر اصفهان از جمله شهرداری، مدیریت بحران استان، راه و شهرسازی، اداره کل زمین‌شناسی استان، میراث فرهنگی و شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و گاز تشکیل شد که در این راستا جلساتی را به صورت ماهانه برگزار می‌کند.

وی اظهار کرد: در جلسات کارگروه تخصصی فرونشست اصفهان روند کار پیمانکار رصد شده است و در تلاش برای ایجاد نقشه راه مشترک در حوزه فرونشست هستیم.

کد خبر 559096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.