آشنایی با قطعات اصلی و فرعی کامپیوتر+بررسی و مشخصات

یکی از اقدامات پیش از خرید کامپیوتر شناخت قطعات و اهمیت هر یک است؛ زیرا با شناخت آن‌ها می‌توانید برای خرید هر قطعه اولویت‌بندی اعمال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای آگاهی در خرید و اسمبل یک سیستم مناسب نخستین کار شناخت قطعات اصلی و فرعی کامپیوتر است. این کار به شما کمک می‌کند برای خرید قطعات سیستم اولویت‌هایی انتخاب کنید تا بتوانید با بودجه‌ای محدود تمام قطعات مورد نیاز خود را به مرور زمان خریداری کنید. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از اجزای کامپیوتر می‌پردازیم:

کیس کامپیوتر

کیس یا پوسته کامپیوتر اصلی‌ترین قسمت محسوب می‌شود؛ زیرا تمام قطعات درون آن قرار می‌گیرد در نتیجه باید به گونه‌ای انتخاب شود تا در نصب قطعات دچار مشکل نشوید. کیس‌های در اشکال و اندازه‌های گوناگونی در بازار موجود است تا هر شخص متناسب با نیاز و سلیقه خود بتواند بهترین گزینه را انتخاب کند به طور مثال کیس‌های ساده طوسی یا مشکی رنگ در بازار موجود است که هیچ ویژگی یا قابلیت خاصی ندارد، اما مدل‌های دیگری نیز وجود دارد که دارای نورپردازی داخلی و طراحی خاص است.

اندازه‌های کیس کامپیوتر به عنوان فرم فاکتور شناخته می‌شود و هر یک متناسب با مادربردهای خاصی است که در ادامه مدل‌های مختلف را مشاهده می‌کنید:

  • فرم فاکتور بسیار کوچک: پشتیبانی از مادربردهای Mini ITX
  • فرم فاکتور کوچک: پشتیبانی از مادربرد micro ATX
  • فرم فاکتور استاندارد: پشتیبانی از مادربردهای استاندارد ATX
  • فرم فاکتور بزرگ‌: پشتیبانی از مادربردهای ATM و XL-ATX

مادربرد

این قطعه برد اصلی یک سیستم محسوب می‌شود و مستقیماً داخل کیس نصب می‌شود. همان‌طورکه از نام این قطعه مشخص است، سایر قطعات کامپیوتر از جمله RAM، پردازنده، درایو، منبع تغذیه و غیره به آن متصل می‌شود و وظیفه اصلی آن ادغام تمام اجزا و برقراری ارتباط با یکدیگر است. یک مادربرد خوب می‌تواند از تعداد زیادی قطعه پشتیبانی کند و بهترین عملکرد را ارائه دهد در نتیجه باید تمام قطعات سیستم ازجمله پردازنده، گرافیک و کیس با مادربرد در تناسب قرار بگیرد.

CPU یا واحد پردازش مرکزی

این قطعه به عنوان مغز کامپیوتر شناخته می‌شود و تمام اطلاعات را در سطح محاسباتی پردازش می‌کند؛ CPU اطلاعات را از RAM دریافت می‌کند تا برای انجام فعالیت‌های مختلف پردازش کند. یک پردازنده هنگامی که تحت بارگذاری شدید قرار می‌گیرد، گرمای بسیاری تولید می‌کند و هنگامی که روی سرعت کلاک بیشتر تنظیم شود داغ‌تر نیز خواهد شد که این حالت اورکلاک گفته می‌شود؛ به همین دلیل وجود یک هیت سینک و فن در کنار این قطعه بسیار مهم است. پردازنده‌ها معمولاً در سوکت که از اهرم یا قفل همراه با صفحه لولایی تشکیل شده است و روی برد اصلی قرار می‌گیرد، زیر این سوکت تعداد بسیاری پد مسی قرار گرفته تا با اتصال تماس الکتریکی پردازنده به مادربرد متصل شود. البته راه‌های دیگری برای اتصال CPU به مادربرد وجود دارد که در ادامه با چند نمونه از آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • ZIF: این سوکت برای اتصال پردازنده مناسب است، اما بیشتر در مادربردهای قدیمی مشاهد می‌شود. در این روش از مکانیسم اهرمی برای نگه‌داری پین‌های پردازنده استفاده می‌شود
  • PGA: این سوکت نیز مانند مورد قبلی، اما با گام و تعداد پین متفاوت است.
  • LGA: امروزه در بیشتر مادربردها سوکت LGA مشاهده می‌شود که متشکل از یک صفحه لولایی به همراه اهرم است و با یک گیره پردازنده را نگه می‌دارد.
  • BGA: در این روش پردازنده به صورت مستقیم روی مادربرد لحیم می‌شود و آن را تبدیل به یک بخش غیر قابل تعویض می‌کند که از همین جهت روش نامناسب برای اتصال است.

RAM یا حافظه دسترسی تصادفی

RAM یک دستگاه ذخیره اطلاعات است که می‌تواند دسترسی سریع خوانشی و نوشتاری را فراهم کند. با قطع برق تمام داده‌های ذخیره شده را از دست می‌دهد و ازآنجاکه اطلاعات را برای پردازش توسط پردازنده آماده می‌کند نقش مهمی در سرعت کلی رایانه دارد. RAM به طور مستقیم روی مادربرد متصل می‌شود؛ این قطعه نیز مانند پردازنده دارای سرعت کلاک است در نتیجه می‌توان آن را اورکلاک کرده تا عملکرد فراتری ارائه دهد.

کارت گرافیک یا GPU

این قطعه داده‌های مادربرد را پردازش و اطلاعات نمایشی را به وسیله اتصال DVI، Display Port، HDMI یا VGA به مانیتور ارسال می‌کند. این قطعه به عنوان کارت ویدئو یا نمایشگر نیز شناخته می‌شود. کارت گرافیک تمام بار پردازش ویدئو را از پردازنده می‌گیرد که این کار باعث افزایش عملکرد رایانه می‌شود و به دلیل نیازهای پردازشی بسیار کارت‌های گرافیک گیمینگ، وجود فن الزامی است. کارت گرافیک به اسلات PCI Express روی مادربرد متصل می‌شود که یک اسلات اتوبوسی انبساطی سریالی است و می‌تواند در دو جهت پهنای باند بسیاری داشته‌باشد.

هارد دیسک

این قطعه در بیشتر رایانه‌ها یافت می‌شود و معمولاً یک درایو مکانیکی است که تمام داده‌ها را ذخیره و می‌تواند سیستم‌عامل را اجرا کند. گفتنی است که یک ضربه شدید می‌تواند کل درایو را خراب کند.

هارد SSD یا درایو حالت جامد

این قطعه نیز برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود، اما تفاوت آن با هارد دیسک تحرک نداشتن است؛ SSD شامل یک بانک حافظه فلش است که می‌تواند حجم بسیاری از اطلاعات را در خود نگه‌دارد.

PSU یا واحد منبع تغذیه

منبع تغذیه داخل کیس کامپیوتر نصب می‌شود و برق AC خانه را برای تأمین اجزا داخل کامپیوتر به ولتاژ DC تبدیل می‌کند.

کارت صدا

در بیشتر مواقع تراشه صوتی تعبیه شده در مادربرد برای خروجی صدا کافی است، اما در صورتی که از علاقه‌مندان محتوای صوتی با کیفیت هستید یا هنگام بازی به خروجی صدا اهمیت می‌دهید ممکن است نیازمند استفاده از کارت صدا شوید.

دیگر قطعات مورد نیاز و برخی از کالاهای جانبی کامپیوتر

  • مانیتور: این محصول نیز برای تصویرسازی داده‌های گرافیکی استفاده می‌شود و در مدل‌ها و سایزهای مختلفی موجود است.
  • کیبورد: صفحه‌کلید یا کیبورد یکی از راه‌های ارتباط با رایانه است؛ با استفاده و تایپ بر روی صفحه کلید بخش کوچکی از داده‌ها ارسال می‌شود و کامپیوتر فرمان می‌گیرد.
  • ماوس: این محصول نیز به کاربرد اجازه می‌دهد تا با استفاده از اشاره‌گر بتواند تعامل بصری با کامپیوتر ایجاد کند.
  • چاپگر یا پرینتر: پرینتر یکی از محصولات جانبی محسوب می‌شود که به‌طورکلی الزامی به وجودش نیست، اما با استفاده از آن می‌توانید تصاویر یا فایل‌های موجود در سیستم را روی کاغذ چاپ کنید.
  • اسکنر: این محصول نیز یکی از قطعات جانبی است و به شما اجازه می‌دهد مدارک خود را در سیستم به صورت عکس یا فایل PDF ذخیره کنید.
  • بلندگو: اسپیکر یا بلندگو به کارت صدا متصل می‌شود و کیفیت بهتری را برای محتوای صوتی ارائه می‌دهد.
کد خبر 559079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.