غربالگری شنوایی ۵۰ هزار نوزاد کاشانی در یک‌سال اخیر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: حدود ۵۰ هزار نوزاد در یک‌سال اخیر به همت معاونت بهداشت دانشگاه و با همکاری سازمان بهزیستی دو شهرستان کاشان و آران‌وبیدگل مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص غربالگری شنوایی اظهار کرد: در یک‌سال اخیر ۵۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند. این اقدام به همت معاونت بهداشت دانشگاه و با همکاری سازمان بهزیستی دو شهرستان کاشان و آران‌وبیدگل صورت گرفت که از این میزان تعداد ۱۴ نوزاد به مرحله مداخله و درمان معرفی شدند.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد از انواع کم‌شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و کودکان با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت سوم مارس مقارن با دوازدهم اسفندماه را به عنوان روز جهانی شنوایی و سلامت گوش نام‌گذاری کرده است و «مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید» به عنوان شعار این روز انتخاب شده است.

وی ادامه داد: ناشنوایی یک معلولیت خاموش است و نیمی از موارد کم‌شنوایی و ناشنوایی با اقدامات پیشگیرانه اولیه قابل پیشگیری هستند و درصد بسیار زیادی از آن‌ها با تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب از طریق جراحی و استفاده از وسایلی همچون سمعک و کاشت حلزون قابل درمان هستند.

دلاوری تصریح کرد: غربالگری شنوایی کودکان در دو نوبت، بین سه تا پنج سالگی و غربالگری نوزادان هم در بدو تولد در بیمارستان یا پس از آن در مراکز غربالگری شنوایی انجام می‌شود.

دلاوری افزود: کم‌شنوایی بر بسیاری از شئونات زندگی افراد تأثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد و اثرات این بیماری بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، تأثیر در میزان فقر خانواده، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی بسیار تأثیرگذار است و در افراد مسن به طور خاص، کم‌شنوایی می‌تواند منجربه زوال شناختی، افزایش خطر ابتلاء به افسردگی و زوال عقل شود.

وی به مضرات استفاده بی‌رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی در تمام گروه‌های سنی جامعه تاکید کرد.

کد خبر 559041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.