حضور مردان در جنگ بدون دفاع زنان مثمر نبود

نویسنده کتاب "از تو کجا گریزم؟‌" گفت: اگر به تاریخ کشور نگاه کنیم توفیق میدانی را مدیون زنان خواهیم بود و در دفاع مقدس نیز اگر دفاع زنان نبود، حضور مردان مثمر نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه وکیلی در آئین رونمایی از کتاب "از تو کجا گریزم؟ " که امروز _چهارشنبه، یازدهم اسفندماه_ از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان و با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اصفهان به صورت مجازی در کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) برگزار شد، اظهار کرد: آغاز فعالیت من در خصوص نوشتن متون ادبی و چاپ آثار در مجله‌های دانشجویی و فعالیت در گروه‌های فرهنگی بسیج دانشجویی به صورت غیرمتمرکز در طول سال‌های تحصیل شکل گرفت.

وی گفت: انگیزه نوشتن کتاب "از تو کجا گریزم؟ " همزمان با شهادت سردار سلیمانی به ذهن من رسید تا فعالیت نویسندگی را به طور جدی شروع کنم و در اولین توفیق، کتاب "از تو کجا گریزم؟ " را به رشته تحریر درآوردم.

این نویسنده افزود: این کتاب به سرگذشت واقعی افراد و نقش زنان در اسطوره و بشریت اشاره می‌کند. متأسفانه تا امروز در خصوص نقش زنان در موفقیت جامعه سخنی گفته نشده است، اما اگر به تاریخ کشور نگاه کنیم توفیق میدانی را مدیون زنان خواهیم بود و در دفاع مقدس نیز اگر دفاع زنان نبود، حضور مردان مثمر نبود.

وکیلی اظهار کرد: کتاب "از تو کجا گریزم؟ " حضور زنان در دفاع مقدس و پس از آن را روایت می‌کند و بر اساس واقعیت در دو فصل "مهاجر" و "بی‌قرار" نوشته شده است که از روزهای آخر تابستان ۱۳۵۹ با خاطرات زنی به نام لیلا در خرمشهر آغاز می‌شود و در ادامه با فراز و نشیب زندگی و اسارت پدر ادامه پیدا می‌کند. خاطرات، با جزئیات ظاهری افراد روایت می‌شود که همین جزئیات، خواننده را با این کتاب همراه می‌کند.

این نویسنده با اشاره به ایده کتاب "از تو کجا گریزم؟ " که سرگذشت واقعی دختربچه‌ای ۱۰ ساله در جنگ است، گفت: شخصیت اصلی این کتاب، یکی از بستگان است که در ابتدای کتاب آن را ذکر کرده‌ام، اما بر اساس درخواست خانواده از اسامی مستعار استفاده شده است. ایده اسم کتاب نیز از شخصیت اصلی داستان گرفته شده است که در هر مرحله‌ای عشق (عشق به وطن، عشق به خانواده و عشق به همسر) را تجربه می‌کند و از آن گریز ندارد؛ قبل از آن نیز بر اسامی "مهاجم" و "معجزه کن صبر مرا" متمرکز شده بودم.

وکیلی افزود: در کتاب "از تو کجا گریزم؟ " در بخش "مهاجر" به جنگ و مهاجرت خانواده لیلا از خرمشهر و در بخش "بی‌قرار" نیز به ازدواج این شخصیت پرداخته شده است.

این نویسنده با اشاره به کتاب بعدی خود در خصوص زندگی‌نامه دو شهید اظهار کرد: با قدیس‌سازی شخصیت‌های دفاع مقدس بین آن‌ها و جوان‌های امروز فاصله می‌افتد و به همین دلیل سعی شده است تا این عشق، زمینی و دست‌یافتنی توصیف شود که همین امر موجب شد تا کتاب "از تو کجا گریزم؟ " مورد مطالعه همه اقشار جامعه قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا، معصومه وکیلی متولد سال ۱۳۵۶ فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مامایی است و در بیمارستان امام خمینی (ره) فلاورجان فعالیت می‌کند.

کد خبر 558988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.