۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۹
رنج‌نامه اهالی کوی وحدت زنجان!

ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی زنجان از جمله کوی وحدت سال‌ها است با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و زندگی در حریم راه‌آهن این مشکلات را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوی وحدت زنجان از جمله مناطق حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که اهالی آن بارها مشکلاتشان را به گوش مسئولان رسانده‌اند و هر بار با در بسته مواجه شده‌اند؛ انگار قفلی که بر مشکلات این منطقه زده شده با هیچ کلیدی گشوده نمی‌شود.

حیدری، یکی از اهالی این منطقه است که دل پری از بی‌توجهی مسئولان به مشکلاتشان دارد. وی می‌گوید: برای معاون استاندار زنجان مشکل را بازگو کردیم و قرار شد در شهرک شهدا یا در یک منطقه دیگر به ما زمین بدهند؛ بسیاری از مسئولان استان و شهرستان قول‌های این چنینی به ما داده‌اند اما تاکنون هیچیک از وعده‌ها عملیاتی نشده است.

محمدی از دیگر اهالی کوی وحدت زنجان اظهار می‌کند: خط سوم راه‌آهن حریم ندارد و همه ساختمان‌های واقع در این حریم دچار مشکل هستند، دو متر زمین را می‌کنیم به آب می‌رسیم و همه واحدهای مسکونی کوی وحدت در حال تخریب است.

این شهروند ساکن کوی وحدت با بیان اینکه ۷۵ خانواده در حریم راه‌آهن جانشان در خطر است، ادامه می‌دهد: ۳۰۰ خانواده کوی وحدت فاقد امکانات بهداشتی و آموزشی هستند و مزاحمت‌های زیادی برای اهالی ایجاد شده است.

وی به سفر اخیر رئیس جمهور به استان اشاره می‌کند و می‌گوید: وزیر راه در زمان سفر رئیس جمهور به استان با اصرار اهالی در این منطقه توقف کرد و قول مساعد برای جابه‌جایی داد که تاکنون میسر نشده است.

محمدی با بیان اینکه اهالی کوی وحدت شش سال قبل از قانون منع ساخت‌وساز، در حریم راه‌آهن واحدهای مسکونی بنا کرده‌اند، تاکید می‌کند: همه واحدهای مسکونی کوی وحدت دارای سند است.

راه و شهرسازی، دبیر ستاد بازآفرینی استان 

صحبت‌های اهالی در حالی مطرح می‌شود که مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: خانه‌های اهالی کوی وحدت در حریم نوار حفاظتی راه‌آهن ساخته شده است، راه‌آهن حریم تملکی دارد و ساخت‌وساز در حریم ۱۷.۵ متری ممنوع است.

وی با بیان اینکه حریم حفاظتی بر طبق قانون ایمنی راه‌ها ۳۰ متر است، می‌افزاید: از سال ۷۰ اجازه ساخت‌وساز در این حریم داده نشده است اما اهالی قبل از این قانون اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه اخذ پروانه توسط شهرداری انجام می‌شود، اظهار می‌کند: راه‌آهن قانونی در دست ندارد، متولی بازآفرینی شهری شهرداری‌ها هستند و کوی وحدت نیز جزئی از سکونتگاه‌های مورد هدف بازآفرینی است؛ شهرداری باید پروژه تعریف کند و ستاد بازآفرینی شهرستان زنجان به ریاست فرماندار در این خصوص پیش قدم باشد.

بیات‌منش با بیان اینکه مشکل باید به دست دبیر ستاد شهرستان (شهردار) حل شود، می‌گوید: ما این درخواست را از شهردار و فرماندار داشتیم تا راهکارهایی را ارائه دهند؛ ستاد بازآفرینی استان به ریاست استاندار و دبیری اداره کل راه و شهرسازی، پروژه پیشنهادی شهرستان را تصویب کرد تا بر مبنای این مصوبات، تکلیف هر دستگاه مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات کوی وحدت باید در چهارچوب این قانون حل شود، می‌افزاید: راه و شهرسازی تنها دبیر ستاد بازآفرینی استان است و به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند و نیاز است راهکار قانونی در نظر گرفته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه می‌دهد: همکاران من پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند اما تاکنون صورتجلسه‌ای از فرمانداری و شهرداری مبنی بر باز آفرینی کوی وحدت ارسال نشده است.

بیات‌منش خاطرنشان می‌کند: راه و شهرسازی به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی استان صرفاً سیاست‌گذاری انجام می‌دهد و بخش اجرایی بر عهده شهرداری است، راه‌آهن نیز باید اقدامات عملیاتی و اجرایی را انجام دهد.

اختصاص ۶٠ میلیارد تومان به سکونتگاه‌های غیررسمی زنجان

انسیه ابوبصیر، عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به وجود سکونتگاه‌های غیررسمی و مشکلات محلات کوی وحدت، کوی فلسطین و کوی فاطمیه که غالباً اقشار کم‌درآمد زنجان در آن سکونت دارند، می‌گوید: ساکنان برخی از این سکونتگاه‌ها شرایط بسیار سختی دارند و از حداقل خدمات شهری برخوردار هستند.

وی ادامه می‌دهد: پس از سفر رئیس جمهور، ۶٠ میلیارد تومان بودجه از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای اسکان ساکنان این سکونتگاه‌ها در طرح‌های ملی مسکن مهر در شهر زنجان اختصاص پیدا کرد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان ابراز امیدواری کرد: مسئولان ذی‌ربط باید اقدامات خود را با عنایت به اولویت‌های محرز اهالی ساکن در حریم راه‌آهن که بیش سه دهه است درگیر معضلات و مشکلات حاشیه‌نشینی هستند، انجام دهند.

ابوبصیر ادامه می‌دهد: دیوارها و سقف منازل ۷۳ خانوار به دلیل قرار گرفتن در حریم راه‌آهن و لرزش‌های حاصل از خطوط آن ترک خورده است و اهالی وادار به ترک شبانه منازل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط سخت اهالی کوی وحدت به صورت مکتوب و شفاهی به مسئولان ادوار گذشته ابلاغ شده بود، می‌افزاید: طی یکی دو هفته اخیر اهالی مقابل ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی تجمع کردند که امیدواریم خواسته‌های آنها مورد توجه قرار بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان تصریح می‌کند: اهالی ساکن در کوی وحدت زنجان از حداقل خدمات شهری نیز برخوردار نیستند و زندگی در حریم راه‌آهن شرایط دشواری را پیش روی آنان قرار داده است و انتظار می‌رود با کمک مسئولان بخشی از بودجه کلان ستاد اجرایی فرمان امام به اسکان ٧٣ خانوار ساکن حریم راه‌آهن در مسکن ملی مهر، اختصاص داده شود.

کد خبر 558890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.