تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم

بنا به آنچه ثبت شده است، مهدی اخوان ثالث متخلص به "م.امید" شاعر باغ بی‌برگی و پادشاه فصل‌ها پاییز در اسفندماه ۱۳۰۷ متولد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا مهدی اخوان ثالث شاعری که تخلص م. امید را برای خود انتخاب کرده بود، فردی چیره‌دست و آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی بود که عشق و علاقه او به تمدن ایران باعث شد تا در تمام عمر خود ستایشگر مفاخر ایران باشد و بر مراقبت از زبان فارسی تأکید فراوانی داشته باشد.

بیوگرافی مهدی اخوان ثالث

مهدی اخوان ثالث در دهم اسفندماه سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در مشهد متولد شد، پدر او که علی نام داشت یکی از سه برادری بود که از استان یزد به مشهد نقل مکان کرد و از این‌رو آنان نام خانوادگی‌شان را اخوان ثالث به معنی برادران سه‌گانه گذاشتند. نام مادرش مریم بود. پدر مهدی به شغل داروهای گیاهی و سنتی مشغول بود. اخوان به هنگام تولد با یک چشم نابینا به دنیا می‌آید، اما بعد از مدتی چشم دیگرش نیز به جهان باز می‌شود و وقایع جهان را موبه‌مو می‌بیند.

خود اخوان ثالث در باب زندگی و بیماری‌اش در دوره کودکی گفته است:

"پدر من عطار-طبیب بود و مادر هم کارش خانه‌داری و بعدها هم دعاگویی و نماز و طاعت و زیارت امام رضا (س) و از این قبیل. بعد از مدتی با درمان‌های پدر و دعاهای مادر و نذر و نیازهایش آن چشم دیگر را هم به دنیا گشودم. خدا به من رحم کرد وگرنه دنیا را با یک چشم می‌دیدم. اما حالا با دو چشم می‌بینم."

مهدی اخوان ثالث تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان رساند و فارغ‌التحصیل هنرستان صنعتی شد.

وی از کودکی و دور از چشم پدرش به موسیقی گرایش داشت.

مهدی از نوجوانی شاعری را آغاز کرد و چیزی نگذشت که سر از انجمن ادبی خراسان درآورد و با بزرگان شعر آن روزگار از نزدیک آشنا شد.

اخوان ثالث در سال ۱۳۲۷ ساکن تهران شد و به خدمت آموزش و پرورش درآمد و به معلمی در اطراف تهران مشغول شد.

او در ادامه به همکاری با مطبوعات، شرکت در کارهای سینمایی و نویسندگی و کار برای برنامه‌های رادیویی و بنیاد فرهنگ ایران پرداخت.

مدتی وظیفه‌اش نظارت بر برنامه‌های ادبی بود، وی همچنین به کار صدابرگردانی (دوبله) فیلم‌های مستند در استودیو گلستان نیز پرداخت. پس از مدتی ایرج گرگین از اخوان دعوت کرد تا مسئولیت مستقیم برنامه‌های ادبی را برعهده گیرد، با این که اخوان تجربه لازم را برای این کار نداشت، اما با موفقیت برنامه‌ها را اداره کرد.

مهدی اخوان ثالث پس از کودتای ۱۳۳۲ مانند بسیاری از اهل قلم دستگیر و روانه زندان و پس از مدتی آزاد شد.

اخوان که در تمام طول زندگی‌اش حتی برای یک‌بار نیز به خارج سفر نکرده بود، در سال پایانی عمر خود از طرف خانه فرهنگ معاصر آلمان دعوت شد. در این سفر وی به فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، سوئد و نروژ رفت. شعر خواند و از سوی فرهنگ‌دوستان ایرانی مورد استقبال قرار گرفت. سفر اخوان در سال ۱۳۶۹ به اروپا زمینه را برای تجدید دیدار با دوستان قدیمی فراهم کرد.

همسر مهدی اخوان ثالث

مهدی اخوان ثالث که یکی از برجسته‌ترین شاعران ایران در تاریخ ادبیات معاصر است در سال ۱۳۲۹ با دختر عموی خود ایران (خدیجه) اخوان ثالث ازدواج کرد.

فرزندان مهدی اخوان ثالث

حاصل ازدواج مهدی اخوان ثالث و همسرش سه دختر به نام‌های لاله، لولی، تنسگل و سه پسر به نام‌های توس، زردشت و مزدک علی است. از حوادث دلخراش دوره زندگی اخوان می‌توان به مرگ دو فرزندش اشاره کرد. تنسگل دختر سوم او در سال ۱۳۴۲ و در هنگامی که هنوز چهار روز از تولدش نگذشته بود، فوت کرد و در سال ۱۳۵۳ دختر اولش لاله در ۲۰ سالگی در رودخانه کرج غرق شد و پدر را داغدار کرد.

تخلص اخوان ثالث

ثالث درباره تخلص خود چنین تعریف می‌کند:

"در خراسان وقتی که تازه به شاعری رو کرده بودم (سال‌های ۲۳- ۲۴) به یک انجمن ادبی دعوت شدم که استاد به نام نصرت منشی‌باشی در صدر آن بود. هر وقت شعر مرا می‌شنید می‌پرسید تخلص شما چیست؟ او واجب می‌دانست که هر شاعری تخلص داشته باشد و من نام دیگری نداشتم، سرانجام خودش نام امید را به عنوان تخلص بر من نهاد."

سبک شعر اخوان ثالث

اخوان ابتدا شعرهایی در قالب‌های سنتی، مثل قصیده و رباعی می‌سرود و از نظر زبانی احیاگر سبک خراسانی بود اما در اثر آشنایی با نیما یوشیج، به سرودن شعر نو روی آورد.

درگذشت مهدی اخوان ثالث

اخوان ثالث مدتی پس از بازگشت از خانه فرهنگ آلمان در چهارم شهریورماه سال ۱۳۶۹ در تهران از دنیا رفت.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

پیکر مهدی اخوان ثالث در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

کد خبر 558882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.