از باغبانی با عشق تا "درخت‌بانی" مردم اصفهان

امسال در آستانه فرارسیدن هفته درختکاری، سنت "درخت‌بانی" جایگزین طرح "درخت‌کاری" خواهد شد تا از درختان شهر در قالب یک کمپین حفاظت و تکریم درختان کهنسال و فرهنگ حفاظت از فضای سبز شهر نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن به فصل بهار، فرصت مناسبی برای تغییر فیزیکی و روحی سیما و منظر شهر فراهم می‌شود و تعداد زیادی از کارکنان بخش‌های مختلف خدمات شهری شهرداری‌ها به خانه‌تکانی شهر و استقبال از بهار می‌پردازند.

پاکبانان نظافت معابر، جداره‌ها و المان‌های شهر و ساماندهی تابلوهای شهری را انجام می‌دهند و برای رنگ‌آمیزی جداول خیابان‌ها و نرده‌های میادین شهر نیز اقدامات لازم انجام می‌شود؛ شهرداری در روزهای پایانی سال اقدامات دیگری همچون رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر، لکه‌گیری آسفالت معابر، گل‌کاری بلوارها و میادین، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و نصب المان‌های نمادین عید نوروز متناسب با فرهنگ و آئین مردم را نیز اجرا می‌کند.

کاشت گل و گیاه یکی از موضوعاتی است که از دیرباز توسط ایرانی‌ها برای آغاز سال نو اجرا می‌شده است؛ این اقدام در شهرها و خانه‌تکانی شهر در حوزه فضای سبز توسط مدیریت شهری انجام می‌شود و اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست، به‌طوری که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری این کلان‌شهر برای آراستن و پیراستن شهر آستین بالا زده است.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به سنت دیرینه ایرانیان و فارسی‌زبانان جهان برای شروع خانه‌تکانی شهر در اسفندماه، اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز و بسترسازی برای کاشت درختان و گیاهان به عنوان ساکت‌ترین، پرمنفعت‌ترین، بی‌ضررترین و آرام‌ترین موجودات شهر، فراخور حال گونه گیاهی و به صورت تخصصی در مباحث شیمی خاک و بسترسازی کاشت از دی‌ماه آغاز شده است.

وی ادامه می‌دهد: در فصل سرما و از اواخر آذرماه بر اساس تقویم‌های سازمان هواشناسی و هماهنگی با بخش هواشناسی کشاورزی این سازمان، آبیاری شدید برای "یخ‌آب زمستانه" به عنوان یکی از روش‌های مدیریت تلفیقی آفات انجام می‌شود؛ در حال حاضر مبارزه مکانیکی با آفات و بیماری‌ها انجام شده است، همچنین مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌هایی که به دلیل خشکسالی و کم‌آبیاری برای درختان به‌وجود آمده، در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان این‌که خسارت آفات حاصل از خشکسالی در فضای سبز شهر بسیار زیاد شده است، اما هنوز از کنترل خارج نشده است، خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلات شهر اصفهان این است که بخشی از عرصه‌های فضای سبز در اختیار واحدهای نظامی، دانشگاه و بخش خصوصی قرار دارد؛ از این‌رو هنگام مبارزه بیولوژیک، شیمیایی و فیزیکی با آفات، امکان ورود به آن عرصه‌ها را نداریم، به همین جهت اگر این بخش‌ها در مبارزه با آفات تعلل کنند، کانون آلودگی در آن نقاط باقی می‌ماند.

وی با بیان این‌که خانه‌تکانی شهر در زمینه فضای سبز با رعایت مسائل تخصصی، از اواخر آذرماه آغاز شد، اضافه می‌کند: اقداماتی که مشقت زیادی دارد در حال پایان است و در ادامه نیز گل‌کاری‌های سطح شهر آغاز خواهد شد.

عرفان‌منش می‌افزاید: دستورالعمل‌های لازم علاوه بر مناطق پانزده‌گانه شهرداری، به سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری، آرامستان باغ رضوان، طرح ساماندهی ناژوان و سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری نیز ارسال و جلسات توجیهی و جزئیات اقدامات لازم در عرصه‌های فضای سبز این مناطق مشخص شده است.

وی با بیان این‌که خریدهای سازمان پارک‌ها و فضای سبز برای نوروز رو به اتمام است و حدود ۳۰ درصد نیاز گل و گیاه شهر اصفهان توسط این سازمان تأمین می‌شود، خاطرنشان می‌کند: با توجه به جلسات برگزار شده با انجمن تولیدکنندگان گل و گیاه، سعی داریم با تقسیم کار، طبق فرموده مقام معظم رهبری برای رونق تولید و مانع‌زدایی از تولید، گام برداریم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان می‌گوید: در حوزه مدیریت گل و گیاه در استان اصفهان بی‌نظمی داریم و متولی مرکزی ندارد که این تولیت باید در سازمان پارک‌ها و فضای سبز مستقر شود؛ از این‌رو در جلساتی با اتحادیه گل و گیاه و انجمن تولیدکنندگان گل و گیاه برگزار شده است تا به سمتی پیش رویم که سیاست‌گذاری کلان برای این حوزه در استان داشته باشیم.

کاشت پنج میلیون گلدان گل تا اردیبهشت‌ماه سال آینده

وی با بیان این‌که تا اردیبهشت‌ماه سال آینده، حدود یک میلیون گلدان گل توسط سازمان پارک‌ها در مناطق توزیع می‌شود، خاطرنشان می‌کند: در سطح شهر حدود پنج میلیون گلدان انواع گل تا پایان اردیبهشت‌ماه کاشته خواهد شد.

عرفان‌منش در خصوص آمار گل‌هایی که تا نوروز در شهر کاشته می‌شود، می‌گوید: با توجه به این‌که در مرحله خرید هستیم، نمی‌توانیم آمار دقیقی در این زمینه اعلام کنیم.

وی ادامه می‌دهد: برای مدیریت هزینه‌ها به جمع‌بندی رسیدیم که برای کاشت در سطح شهر از گل‌های فصلی به سمت گل‌های دائمی حرکت کنیم و سعی کردیم در گلخانه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز، بیشتر گل‌های دائمی تولید کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اضافه می‌کند: طی صحبت‌ها اولیه با انجمن تولیدکنندگان گل و گیاه به این نتیجه رسیدیم که برای مدیریت هزینه‌ها به سمت گل‌های فصلی پیش رویم.

وی با بیان این‌که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان حدود ۱۲ هزار مترمربع گلخانه‌های تخصصی دارد، می‌افزاید: مرکز پژوهشی محمودآباد به عنوان بانک ژنتیک گیاهی و مرکز جروکان نیز برای تولید گل و گیاه مورد نیاز شهر، دو گلخانه این سازمان هستند، در واقع به سمتی پیش می‌رویم که گل‌های دائمی شهر توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری و گل‌های فصلی توسط انجمن تولیدکنندگان گل و گیاه تأمین شود.

عرفان‌منش با بیان این‌که در حال تقسیم‌بندی مناطق برای تولید یک یا چند گونه گیاهی توسط هر منطقه هستیم، تصریح می‌کند: به عنوان مثال در صورت نیاز به نهال "اکالیپتوس" یکی از مناطق برای تولید این نهال اقدام کند و با جدا کردن سهم منطقه، سازمان پارک‌ها نیز نیاز خود را برداشته و در سطح مناطق دیگر پخش کند؛ در صورت مبادلات مالی، مبلغ سود بین این منطقه و این سازمان تقسیم خواهد شد.

وی با بیان این‌که با جایگزین کردن گیاهان دارویی با گل‌های فصلی، می‌توانیم از این گیاهان برداشت کنیم، خاطرنشان می‌کند: با توجه به وجود درختان زیتون در شهر، در حال برداشت از این درختان هستیم که برای فروش آن نیز اقدام می‌شود؛ برای تجارت چوب نیز با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم تا به سمت تولید چوب‌های صنعتی حرکت کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان می‌گوید: گونه‌های سریع‌الرشد برای تولید چوب‌های صنعتی شناسایی شده است و در نظر داریم به صورت چرخشی و در دوره چهار تا پنج ساله این گونه‌ها کاشته شود و پس از تأثیر اکولوژیک لازم چوب آن به فروش برسد.

وی تصریح می‌کند: برای احداث گلخانه‌های تخصصی نیز در حال مذاکره هستیم تا با احداث این گلخانه‌ها، مردم در کنار فضای باز به عنوان پارک‌ها، فضاهای گلخانه‌ای را نیز تجربه کنند.

عرفان‌منش می‌افزاید: احداث این گلخانه‌ها در گذشته با احداث گلخانه گرمسیری در باغ گل‌ها رقم خورد و در نظر داریم به همین شیوه عرصه‌هایی را به صورت گلخانه به مردم معرفی کنیم؛ در منطقه هشت تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد یک گلخانه ژئودزیک در بوستان گل‌محمدی امضا شده است که این گلخانه علاوه بر تولید گل و گیاه، محلی برای حضور مردم خواهد بود.

بازآفرینی و رویدادمحور شدن باغ گل‌ها

وی با بیان این‌که یکی از اقداماتی که توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز در حال انجام است، بازآفرینی باغ گل‌ها است، می‌گوید: با توجه به این‌که باغ گل‌ها در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون اقدامات زیربنایی کمی در آن انجام شده است و سن گونه‌های گیاهی آن بالا رفته است و به مراقبت‌های خاص نیاز دارند؛ یکی از درختان"سکویا" از بین رفت؛ از این‌رو به شدت از دیگر گونه باقی‌مانده این درخت محافظت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که باغ گل‌ها یک باغ ایرانی بوده و از مشخصه‌های باغ‌های ایرانی وجود آب‌نما است، به دلیل این‌که برای ساخت آب‌نمای باغ گل‌ها از سرامیک غیرایرانی استفاده شده بود، با بررسی باغ‌های شاخص کشور همچون باغ فین کاشان و باغ شاهزاده کرمان، کاشی ایرانی و با رنگ خاص سفارش داده شد و در حال حاضر بازسازی آب‌نمای طولی باغ گل‌ها رو به اتمام است.

وی با بیان این‌که برای افزایش ساعات مراجعه شهروندان به باغ گل‌ها، سیستم روشنایی آن اصلاح شد و شهروندان در ایام نوروز می‌توانند تا پاسی از شب، اوقات خود را در این باغ سپری کنند، می‌افزاید: با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری در حال تلاش برای رویدادمحور شدن باغ گل‌ها هستیم تا شهروندان بتوانند تا چهار ساعت از زمان خود را در این باغ صرف کنند.

عرفان‌منش خاطرنشان می‌کند: در باغ گل‌ها یک سکوی آبشار گل وجود دارد و امیدواریم بتوانیم با حضور گروه‌های هنری از این ظرفیت استفاده کنیم؛ وجود مکانی برای پذیرایی شهروندان نیز در این مجموعه ضرورت دارد و باید این مکان توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

وی با بیان این‌که برای اضافه کردن تابلوهای شناسایی به گل‌های باغ گل‌ها و حضور راهنما در ساعات خاص در این مجموعه در حال تلاش هستیم، می‌گوید: کاشت گل‌های خاص و لوکس در این مجموعه باید انجام شود زیرا در دیگر نقاط شهر گل‌های مختلف کاشته شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان این‌که تنها رگه‌هایی از باغ‌شهر اصفهان باقی‌مانده است، خاطرنشان می‌کند: ما باید درختان کهنسال را از نظر موقعیت مکانی شناسایی کنیم تا بدانیم در کجا چه گیاهی داریم؛ در حال تکمیل نقشه‌های مکان‌مند فضای سبز هستیم و امیدواریم با همکاری واحد جی.‌آی.‌اس شهرداری مرکزی این نقشه‌ها کامل شود.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات اساسی سازمان پارک‌ها و فضای سبز، بازنشسته شدن باغبانان قدیمی است به‌طوری که سرمایه‌های شهر در حوزه منابع انسانی از دست می‌رود و جایگزین نمی‌شود، می‌گوید: باید سازوکاری ایجاد کنیم که جوانان علاقه‌مند به باغبانی با همکاری باغبانان با تجربه، باغبانی را بیاموزند و تحویل و تحول این حرفه اتفاق بیفتد.

وظیفه یا عشق؟

عرفان‌منش با بیان این‌که از نظر اقتصادی یک‌هزار میلیارد تومان بودجه شهر در اختیار حوزه فضای سبز است و همه آن در سازمان پارک‌ها رقم می‌خورد، می‌گوید: در حوزه فضای سبز به لحاظ منابع انسانی دچار خسران شده‌ایم که این هشدار جدی به مدیریت شهری اصفهان است و می‌توان گفت که تقریباً دیگر باغبان گل‌کار در شهر نداریم؛ برخی از باغبانان تنها وظیفه خود را انجام می‌دهند و متأسفانه برای گل‌کاری عشق نمی‌ورزند.

وی با بیان این‌که اغلب گلخانه‌داران در حال بازنشسته شدن هستند و علی‌رغم اینکه برای آنها کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، نیروی‌های جدید با ادبیات گلخانه‌ای آشنا نیستند، می‌گوید: در زمینه هرس درختان مشکلاتی در سطح کشور وجود دارد؛ در برخی از دانشگاه‌ها اساتید هرس حضور دارند، اما مهم فرد باغبان است که باید هرس را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: افراد بسیار کمی در زمینه هرس‌های فرم‌دهی مانند درختان "سرو لاوسون" در میدان امام (ره) فعال هستند که این موضوع بر مشکلات سازمان پارک‌ها و فضای سبز می‌افزاید.

وی با بیان این‌که برای بحث تغذیه درختان کهنسال در حال فعالیت هستیم؛، ادامه می‌دهد: خیابان عباس‌آباد یکی از خیابان‌هایی است که تعداد زیادی درخت چنار با قدمتی حدود ۱۰۰ سال دارد، اما در حوزه شهرسازی اجازه ساخت شش طبقه داده می‌شود و به همین دلیل نور کافی به درختان کهنسال نمی‌رسد.

عرفان‌منش با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود خیابان عباس‌آباد تا ۲۰ سال آینده حال و هوای مناسبی نداشته باشد، خاطرنشان می‌کند: علی‎‌رغم نگهداری تخصصی فضای سبز و برداشت‌های مکان‌مبنا جی.‌آی.‌اس، در حوزه فرهنگ‌سازی ضعیف عمل کردیم.

وی ادامه می‌دهد: مردم فضای سبز را می‌شناسند، از آن بهره‌برداری می‌کنند و بخش کثیری از آنها همراه ما برای حفظ این عرصه‌ها هستند، اما تعداد کمی خسارت‌های زیادی به فضای سبز می‌زنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها و آئین‌نامه حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، افرادی که به صورت عمدی به عرصه‌های فضای سبز آسیب بزنند در دادگاه محاکمه و جریمه می‌شوند.

وی می‌گوید: آماربرداری مکان‌مبنا تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید، نگهداری‌های تخصصی در زمینه حاصلخیزی خاک برای گونه‌های خاص مانند چنار اصفهان، سرو لاوسون و برگ‌بو آغاز شده است، البته رفتار نامهربانانه شهرنشینان اصفهان که با روش‌ها مختلفی برای خشک کردن درختان اقدام می‌کنند، تهدیدی برای صیانت از میراث سبز شهر به شمار می‌روند.

درخت‌بانی جایگزین درخت‌کاری

عرفان‌منش با بیان این‌که مقرر شد کمپین "درخت‌بانی" را جایگزین "درخت‌کاری" کنیم، می‌افزاید: یکی از دلایلی که کمپین درخت‌بانی را اجرا کردیم این بود که برای حفظ داشته‌ها در زمینه عرصه‌های فضای سبز فرهنگ‌سازی کنیم؛ اگر درختان توزیع شده برای طرح‌های درخت‌کاری درست مستقر شده بود تراکم تعداد درختان اصفهان مانند جنگل‌های آمازون شده بود و می‌دانیم که این موضوع درست انجام نشده است.

وی با بیان این‌که کمتر از ۱۰ درصد درختان توزیع شده برای درخت‌کاری مستقر شده است، می‌افزاید: با توجه به این موضوع، به دلایل دیگر همچون افت کیفیت درختانی که شهرداری‌ها برای توزیع درخت خریداری می‌کنند به دلیل استفاده از خزانه، درخت‌بانی را جایگزین درخت‌کاری کردیم؛ حتی ممکن بود با این افت کیفیت درختانی که کاشته می‌شوند، خشک شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: ما در سازمان پارک‌ها و فضای سبز در نظر داریم درخت‌کاری را به صورت هدفمند انجام دهیم که با درخت‌بانی علاوه بر اینکه یک واژه جدید ساخته شد، فرهنگ توجه به فضای سبز موجود را زنده نگه‌داشتیم.

وی با بیان این‌که پویش درخت‌بانی راه‌اندازی شده است تا بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله درخت را درخت‌بانی کنیم، می‌گوید: در حال حرکت به سمتی هستیم که درختان کهنسال به مردم معرفی شوند و درخت‌بانی به عنوان یک فرهنگ شهروندی در قالب رویدادهایی در مناطق پانزده‌گانه و یک رویداد شاخص در ابتدای خیابان سپاه در مجاورت شهرداری مرکزی به شهروندان شناسانده شود.

عرفان‌منش تاکید می‌کند: در صدد هستیم در کنار پویش درخت‌بانی، به فضای سبز داخلی ساختمان‌ها نیز در قالب موضوع خانه سبز و توسعه فضای سبز داخل ساختمان‌ها با استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی بپردازیم.

وی خاطرنشان می‌کند: استفاده از گل و گیاه آپارتمانی علاوه بر طراوت منزل، گاز "رادون" که از مصالح ساختمانی متصاعد شده است و باعث می‌شود شهروندان از نظر روحی و روانی حال مناسبی نداشته باشند را دریافت و خنثی می‌کند.

کد خبر 558874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.