پارکینگ در ساختمان‌ها حذف می‌شود؟

سازندگان املاک در شهرکرد بیشتر تمایل به پرداخت جریمه و کاهش یا حذف ساخت بخش مهمی از ساختمان تحت عنوان پارکینگ دارند. آن‌ها تمایل دارند این فضا را به قسمت دیگری از ساختمان اضافه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تخلفات ساختمانی پیامدهای اقتصادی، کالبدی و فضایی بسیار زیادی دارد. عمده پیامدهای کالبدی-فضایی تخلفات ساختمانی توسعه بی‌رویه و بی‌قاعده شهر، گسترش ساختمان‌های ناامن، اسکان‌های غیررسمی و ناموزون و چهره نامطلوب سیمای شهری است.

تخلفات ساختمانی ناشی از بی‌اعتنایی به قانون‌های عرصه ساخت‌وسازهای شهری، قانون‌شکنی در ساختمان‌سازی و سرپیچی از مقررات ساختمان‌سازی است. رعایت نکردن قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی، بهداشتی و منظر ساختمان از سوی سازندگان شهری، به هر دلیل تخلف محسوب می‌شود. علاوه بر تعداد اندکی از شهرهای ایران، در سایر شهرها به‌ویژه شهرهای کوچک و متوسط، شهرداری کنترل مؤثری بر فعالیت‌های ساختمانی و شهرسازی چه در داخل محدوده و چه در نقاط حاشیه شهرها ندارد.

در شهرکرد نیز تخلفات ساختمانی همواره به چشم می‌خورد؛ به نحوی که در ساخت‌وسازهای شهری مالکان و سازندگان بیشتر تمایل به پرداخت جریمه و کاهش یا حذف بخش مهمی از ساختمان تحت عنوان پارکینگ را دارند. آن‌ها تمایل دارند این فضا به بخش دیگری از ساختمان اضافه شود. حذف پارکینگ موجب تجمع بیش از اندازه خودرو در معابر شده است.

در گفت‌وگو با «مرجان دادایی» معاون شهرسازی و معماری شهرداری شهرکرد، علت این موضوع را که موجب رنج شهروندان شده و روزبه‌روز در حال گسترش بیشتر است، جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

راهکار شهرداری شهرکرد برای حذف پارکینگ توسط مالکان ساختمان‌ها چیست؟

به استناد ضوابط و مقررات شهرسازی حاکم بر شهرداری شهرکرد، موظف هستیم پروانه‌ای صادر کنیم که در مفاد آن موضوع تأمین پارکینگ برای املاک مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری و خدماتی در نظر گرفته شود.

متأسفانه در بخش اجرا، شهروندان و دستگاه‌های دولتی موضوع تغییر کاربری را در طبقات زیرزمین و همکف که با شرط تأمین پارکینگ باشد به شکل دیگری تغییر کاربری می‌دهند و اعمال می‌کنند.

وظیفه شهرداری در این موارد ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ است زیرا این قانون در صدر تمام قوانین در شهرداری‌ها است. شهرداری باید در خصوص تغییر کاربری و تأمین نشدن پارکینگ ورود پیدا کرده و رسیدگی کند اما از آنجا که تشکیل پرونده در دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری انجام می‌شود، مالکان ملزم به تأمین شده و پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود که در برخی موارد با تغییر کاربری موافقت و به استناد تبصره پنج قانون ماده ۱۰۰ یا به استناد مصوبات شورای اسلامی شهر جریمه حذف فضای پارکینگ در ساختمان اخذ می‌شود.

اعتبارات حاصل از حذف فضای پارکینگ در ساختمان‌ها کجا هزینه شده است؟

شهرداری‌ها کدهای درآمدی مجزا دارند. شهرداری کد درآمدی پارکینگ دارد که مختص گرفتن حقوق‌های پارکینگ است. این کد درآمدی تنها باید صرف ساخت پارکینگ طبقاتی و عمومی شود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد؛ طی چند سال اخیر باید چندین پارکینگ طبقاتی در سطح شهر احداث می‌شد که متأسفانه به دلیل درآمد پایین شهرداری و کمبود بودجه انجام نشده است.

شهرداری باید مالک را ملزم به تأمین پارکینگ در محل کند و ما در یک پروژه از صفر تا صد موافق تأمین پارکینگ تمام مالکان هستیم؛ اما اینکه بعد از آن پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شود و اعضای کمیسیون مستقل از شهرداری عمل می‌کنند، از ید ما خارج است‌؛ بنابراین علاوه بر آنکه در مفاد پروانه ساختمانی فضای پارکینگ دیده می‌شود، پارکینگ عمومی نیز در سطح شهر احداث می‌شود.

سیاست شهرداری در چند سال اخیر این بوده که اعتبار کد درآمدی پارکینگ دست نخورده بماند اما با توجه به تورم و مشکلات ناشی از آن، در خصوص تملکات مشکلاتی داریم.

چه موانعی برای احداث پارکینگ وجود دارد؟

اکنون سه سایت پلان در سطح شهر داریم. احداث پارکینگ فردوسی حدفاصل میدان تا چهارراه فردوسی در اولویت ما است؛ اما املاک این محدوده باید آزادسازی شود و هزینه تملک آن‌ها حدود ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است که این اعتبار باید موجود باشد.

طرحی برای پارکینگ فردوسی روبه‌روی مسجد نو با همکاری سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شهرکرد آماد شده که مساحت آن حدود چهار هزار و ۳۵۰ مترمربع است و طبق برآوردها برای ساخت آن ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

باید مراحل قانونی پیش برده شود که در کمیسیون کارشناسی کمیسیون ماده پنج مصوب شده است و اکنون در حال تکمیل پرونده هستیم تا در کمیسیون ماده پنج نیز مصوب شود. این طرح باید برابر قیمت شود تا به تدریج بتوانیم طرح را به سرانجام برسانیم.

این طرح نیازمند حرکتی جهادی است تا عملیات اجرایی پروژه آغاز شود. در حال توافق با مالکان هستیم و اگر توافق نشود، از طریق واحد حقوقی اقدام می‌کنیم. درحال‌حاضر حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد کار انجام شده است.

پارکینگ دیگری نیز برای اجرا مدنظر است؛ سایت پلان‌هایی که با کاربری پارکینگ، طبق طرح تفصیلی و جامع شهر دیده می‌شود و باید روی آن‌ها متمرکز شویم، یکی از این پارکینگ‌ها در نزدیکی سقاخانه ارباب میرزا و دیگری در کوچه مدرسه معلم شهید در نزدیکی سقاخانه مابین چهارراه بازار و میدان ۱۲ محرم احداث خواهد شد.

عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه ایجاد پارکینگ چگونه است؟

نباید همیشه شهرداری را مقصر دانست، شهروندان هم باید مقررات را رعایت کنند؛ از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی همچون مجتمع‌های اداری در خیابان‌های فرهنگیان، شمال طالقانی، کاشانی، بیمارستان‌های کاشانی و هاجر، دادگستری، استانداری، اداره‌کل راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز باید با شهرداری همکاری و برای کارکنان خود پارکینگ تأمین کنند اما این همراهی از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام نشده و در ساعات پیک ترافیک شهر سنگین می‌شود.

در حال بازنگری طرح تفصیلی و جامع شهر هستیم در کنار این بازنگری که متولی آن راه و شهرسازی است، طرح جامع ترافیک شهری را نیز در دستور کار داریم تا عرض معابر بررسی و مشخص شود چگونه می‌توان ترافیک شهر را علاوه بر تأمین پارکینگ، ساماندهی کرد.

از تمام مسئولان استان می‌خواهیم تعامل خود را با شهرداری بیشتر کنند تا شاهد تحولات اساسی در شهر باشیم.

کد خبر 558871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.