امشب شاهد ماه نو باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه چهارشنبه _یازدهم اسفندماه_ ساعت ۲۱:۰۶ در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد و زحل چهارشنبه _یازدهم اسفندماه_ در آسمان نزدیک به یکدیگر قرار می‌گیرند. سیاره تیر با فاصله زاویه‌ای ۴۱ دقیقه قوسی از سمت جنوب سیاره زحل عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان به راحتی قابل مشاهده نخواهند بود؛ زیرا در زمان سپیده‌دم و تا لحظه طلوع خورشید بیشتر از هفت درجه از افق فاصله نمی‌گیرند و درواقع در طول روز به بالاترین نقطه خود که بهترین زمان رصدی است، می‌رسند. قدر سیاره عطارد منفی ۰.۱ و قدر سیاره زحل ۰.۷ تخمین زده شده است و هر دو جرم در صورت فلکی جدی قرار دارند. سیاره عطار ساعت ۰۵:۱۱ و سیاره زحل ساعت ۰۵:۱۰ طلوع می‌کنند. این پدیده در صورت دسترسی به افق کاملاً صاف و بدون غبار با چشم قابل رصد است، البته می‌توان هم‌نشینی سیاره عطارد و زحل را با یک تلسکوپ یا دوربین دو چشمی نیز مشاهده کرد.

ماه نو

وی افزود: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار می‌گیرد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید است و پشت به ما واقع می‌شود؛ در نتیجه نمی‌توانیم ماه را مشاهده کنیم. در این حالت، اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است. حرکت مداری ماه باعث می‌شود ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و درواقع در گام‌ها یا فازهای مختلف ماه نو، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر قرار بگیرد و هر ۲۹ و نیم روزه یک بار به وضعیت ماه جدید برسد. این حرکت بدان معنا است که ماه از یک شب تا شب بعدی حدود ۱۲ درجه در آسمان ما تغییر مکان می‌دهد و این موضوع، موجب می‌شود که هر روز تقریباً ۵۰ دقیقه تا یک ساعت دیرتر طلوع و غروب کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب آفتاب، به‌عنوان یک هلال باریک که لحظاتی بعد از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده است. ماه تا رسیدن به ربع اول در مدت زمان یک هفته تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. ماه چهارشنبه _یازدهم اسفندماه_ ساعت ۲۱:۰۶ در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. خورشید ساعت ۱۷:۵۳ غروب می‌کند و زمان غروب ماه نیز ۱۷:۳۸ است؛ هر دو جرم در این موقعیت در صورت فلکی دلو قرار دارند.

کد خبر 558837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.