۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۹
ردپای مذاکره در جنگ

هیات های روسیه و اوکراین عصر دوشنبه در مذاکرات در بلاروس پس از استراحت کوتاه در پایان دور نخست، دور دوم مذاکرات را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چهارمین روز از جنگ اوکراین، طرفین درگیر، در کنار ادامه نبردها در میدان و پرتاب گلوله به سمت یکدیگر، حرکت در مسیر دیپلماسی را نیز آغاز کردند و بعد از چراغ سبز رئیس‌جمهور اوکراین به آغاز مذاکرات، نمایندگان روسیه وارد بلاروس شدند تا با ورود همتاهای اوکراینی خود به این کشور، گره بحران را با دستان دیپلماسی بگشایند. در این میان برخی کشورهای غربی نیز از گسیل کمک‌های نظامی خود به اوکراین خبر دادند.
پس از آنکه روز شنبه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خبر داد آماده نشستن پای میز مذاکره با مسکو بدون قیدوشرط است، وزارت خارجه روسیه با وجود تأکیدهای قبلی بر این مسأله، با چشم بستن بر شرط‌های خود، دست رد بر سینه «زلنسکی» نزد.

به گفته «دیمیتری پسکوف» با توجه به مخالفت کی‌یف برای انجام مذاکرات در مینسک، صبح یکشنبه نمایندگان روسیه وارد شهر گومل در جنوب شرقی بلاروس که نزدیک به مرز هر دو کشور روسیه و اوکراین است، شدند و اعلام کردند: «منتظر ورود نمایندگان اوکراین هستیم.» اما ساعتی بعد «زلنسکی» از طریق اکانت تلگرامی خود، پیامی را منتشر و اعلام کرد، کی‌یف بلاروس را به عنوان محل مذاکرات نمی‌پذیرد زیرا بسیاری از موشک‌هایی که شهرهای شمالی اوکراین را هدف گرفتند، از بلاروس شلیک شدند.‌

مذاکرات هیات‌های روسیه و اوکراین، عصر دوشنبه در پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها در منطقه‌ای مرزی به نام پریپیات در مرز بلاروس و اوکراین در استان گومل بلاروس ادامه دارد.

سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهوری روسیه برعهده دارد و معاونان وزرای خارجه و دفاع روسیه، رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه و نیز سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل می‌دهند.

از طرف اوکراین نیز الکسی رزنیکوف وزیر دفاع (سرپرست هیات)، رئیس فراکسیون خادم ملت، معاون وزیر خارجه، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون رئیس هیات اوکراین در گروه تماس سه جانبه در مذاکرات شرکت دارند.

دستور کار این مذاکرات، پایان عملیات نظامی روسیه در اوکراین است و دو طرف درباره شرایط پایان آن گفت و گو می‌کنند.

اوکراین باید مسیر خلع سلاح و بی‌طرفی را پیش بگیرد

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیل‌گر مسائل منطقه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وضعیت اوکراین محصول مداخلات آمریکایی‌ها بود که در منطقه حساس و استراتژیکی مانند اوکراین طی روزها و هفته‌های اخیر دنبال می‌کردند.

به گفته وی، آمریکایی‌ها می‌دانند که اوکراین خط قرمز روسیه است و تصور می‌کردند بتوانند با تحریک روس‌ها دوگانه‌ای درست کنند که روسیه به اوکراین حمله کند که در این صورت شکاف بین روابط روسیه و اتحادیه اروپا را شکل دهند یا این‌که روسیه درجا بزند و کنار بکشد. در این صورت سریع‌تر اوکراین را وارد ناتو کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید می‌کند: تمام برنامه‌های آمریکا بر این بود که با منفعل کردن روسیه، اوکراین را وارد ناتو کنند، از این‌رو پوتین با ابتکار عمل از این دوگانگی جلوگیری کرد. همچنین با به رسمیت شناختن دونتسک و لوگانسکتوانست موقعیت خود را تثبیت کند و نشان داد که با به رسمیت شناختن این دو جمهوری نیروهای خود را وارد این منطقه می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: قرار بود رئیس‌جمهور روسیه و آمریکا با یکدیگر دیدار کنند اما باز هم آمریکایی‌ها به عهد خود وفا نکردند و حاضر نشدند که بعد از به رسمیت شناخته شدن این دو جمهوری سر میز مذاکره بنشینند.

ظهره‌وند تصریح می‌کند: آمریکا تصمیم داشت سریع‌تر بخش‌های باقیمانده اوکراین را وارد ناتو کند اما چون روسیه این را می‌دانست به سمت خلع سلاح کامل اوکراین حرکت کرد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون هدف مسکو این نیست که اوکراین را مانند کریمه به تصرف دربیاورد بلکه قصد دارد زیرساخت‌های نظامی را که آمریکایی‌ها بر روی آن سرمایه‌گذاری کردند و موشک‌های دوربردی را که در اوکراین مستقر کردند تخلیه کند و اوکراین منطقه‌ای مانند فنلاند شود؛ فنلاندیزه کردن اوکراین هدف مسکو است و اگر به این هدف برسد روس‌ها کی‌یف را ترک می‌کنند.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، دو جمهوری دونتسک و لوگانسک قطعاً از اوکراین جدا می‌شوند چون روسیه برای حفاظت و صیانت از روس‌تبارها خود را متعهد می‌داند.

وی با بیان اینکه اوکراین می‌توانست خارج از بازی آمریکایی‌ها هم روس‌تبارها را در اوکراین داشته باشد و این گسست را ایجاد نکند، اضافه می‌کند: معتقدم ولادیمیر زلنسکی فردی غیرسیاسی و در قامت کمدین و شومن است که فریب بازی آمریکا را خورد، امروز هم می‌بینیم که رئیس‌جمهور اوکراین عنوان می‌کند آمریکایی‌ها ما را تنها گذاشتند. اگر رئیس‌جمهور اوکراین مانند انقلاب‌های رنگین از تجربه سال ۲۰۰۸ گرجستان عبرت می‌گرفت وضعیت به این سمت حرکت نمی‌کرد.

ظهره‌وند می‌گوید: جدا شدن کریمه از اوکراین نتیجه فریب خوردن مقامات کی‌یف و دولت اوکراین است که با آرای عمومی بالای ۹۰ درصد به بازگشت کریمه به روسیه رأی دادند چون تهدیدی برای روس‌تبارها بود.

وی با بیان اینکه اوکراین فریب رژیم صهیونیستی را خورده است، می‌افزاید: اکنون برخی از مناطق اوکراین در کنترل یهودی‌هایی است که با برنامه اسرائیل آنجا را یهودی‌سازی می‌کنند تا در زمان مناسب اسرائیل در این مناطق مستقر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه می‌کند: در واقع مردم اوکراین قربانی اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی شدند که در نتیجه روس‌ها امور را به دست گرفتند.

وی یادآور می‌شود: روس‌ها قصد ندارند اوکراین را تحت کنترل داشته باشند، دو جمهوری دونتسک و لوگانسک به کمک روسیه توانستند امنیت خود را حفظ کنند و ناحیه دونباس که شامل تمام مناطق لوگانسک و دونتسک است به عنوان دو جمهوری در اختیار روس‌تبارها خواهد بود و تا آخر هم روس‌ها مانند کریمه از آن حمایت خواهند کرد و هرگز این منطقه به اوکراین بازنمی‌گردد.

ظهره‌وند با بیان اینکه اوکراین باید توجه داشته باشد و مسیر خلع سلاح و بی‌طرفی را طی کند تا بتواند بخش‌های دیگر کشور خود را حفظ کند، ادامه می‌دهد: اکنون خطر موجود این است که لهستان نیز مدعی بخش‌هایی از اوکراین است و اگر روس‌ها از این منطقه خارج شوند احتمال اینکه بخش‌هایی از اوکراین توسط لهستان تصرف شود وجود دارد چون برخی از مردم اوکراین به لهستان گرایش دارند و اختلافاتی بین این دو کشور وجود دارد.

وی می‌گوید: رخدادهای کنونی نتیجه بی‌تدبیری و عدم دوراندیشی است. آمریکایی‌ها قصد داشتند حرکتی تحت عنوان ناتو به شرق راه بیندازند و به مرزهای روسیه نزدیک شوند. اما تا آنجا که خط قرمز روسیه باشد این کشور واکنش‌های لازم را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌افزاید: دولت کی‌یف باید نسبت به بازی غرب و ناتو شماتت شود، قرار نیست که آمریکایی‌ها به همین صورت به تجاوزگری خود ادامه بدهند.

وی با اشاره به اینکه جنگ میان روسیه و اوکراین تحولاتی در امنیت انرژی اروپا ایجاد کرد، می‌گوید: اگر پروژه نورد استریم ۲ تکمیل شده بود می‌توانست به ارتقای موقعیت اقتصادی و امنیت انرژی آلمان کمک کند اما آلمانی‌ها مجبور شدند به دستور آمریکا بهره‌برداری از خط لوله این پروژه را متوقف کنند.

ظهره‌وند تصریح می‌کند: آمریکایی‌ها در اصل نمی‌خواستند روابط روسیه با اتحادیه اروپا گرم شود و همواره به عنوان تهدید و از اهرم نظامی استفاده کردند تا اروپا را به خود وابسته نگه دارند.

وی می‌افزاید: ضربه اصلی را بعد از اوکراین مردم اروپا به دلیل جاه‌طلبی آمریکا خوردند، یعنی متهم ردیف اول تمام اتفاقات کنونی ایالات متحده و آمریکا است.

کد خبر 558740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.